2012-05-22, 21:08
Medlem
My©s avatar
Hej,

Har sökt men inte hittat något relevant svar på detta...

Grejen är att jag han toppar som är för stora som jag skulle behöva sy in. Det är inget problem mönsteraktigt att göra det men frågan är vad jag behöver för tråd och vilken "sy-stil" jag ska använda bara för att sy in dem några centimeter i sidorna.

En är ett stretch-linne som jag måste sy in nån eller ett par centimeter. En annan är en tunika i hälften polyester och hälften bomull (tror jag) som måste komma in minst 2 cm på varje sida.

Jag har en ganska gammal Huskvarna-maskin så den har begränsat med sy-stilar (?). Men jag har ju raksöm (ställbar) och den vanliga sick-sacken och den sick-sacken med ett extra långt stygn på (som jag tror är ställbart). Frågan är hur jag gör?

Alla ni där ute som kan sy - HJÄLP! Hur f*n gör jag??

Vilket stygn för vilket material= Vilken stygnlängd? Vilket material på tråden?

HELP ME!

/My©
Citera
2012-05-30, 13:51
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My©
Hej,

Har sökt men inte hittat något relevant svar på detta...

Grejen är att jag han toppar som är för stora som jag skulle behöva sy in. Det är inget problem mönsteraktigt att göra det men frågan är vad jag behöver för tråd och vilken "sy-stil" jag ska använda bara för att sy in dem några centimeter i sidorna.

En är ett stretch-linne som jag måste sy in nån eller ett par centimeter. En annan är en tunika i hälften polyester och hälften bomull (tror jag) som måste komma in minst 2 cm på varje sida.

Jag har en ganska gammal Huskvarna-maskin så den har begränsat med sy-stilar (?). Men jag har ju raksöm (ställbar) och den vanliga sick-sacken och den sick-sacken med ett extra långt stygn på (som jag tror är ställbart). Frågan är hur jag gör?

Alla ni där ute som kan sy - HJÄLP! Hur f*n gör jag??

Vilket stygn för vilket material= Vilken stygnlängd? Vilket material på tråden?

HELP ME!

/My©

Har du kvar intruktionsboken till symaskinen? Du bör inte använda vanlig raksöm till det elastiska tyget, prova några olika zig-zag-varianter på någon avlagd t-shirt. Jag förmodar att det inte finns elastisk söm till din gamla maskin, men det kan bli OK ändå, men testa först på liknande material. Det ska gå att dra lite i materialet utan att tråden går av, skulle välja polyestertråd om jag var du.

Sedan får du ta ställning till om du måste sy ända uppifrån ärmhålet eller om det räcker med en figursöm i midjehöjd. Oavsett ska du smyga in den nya sömmen mycket långsamt och öka avståndet till originalsömmen för att efter någon dm ha just dom där centrimetrarna som du önskar.

En så pass lite ändring behöver du nog inte klippa tyget, det blir nog bra ändå, men se till att det inte bildas rynkor. Ha inte för kort stygnlängd. Nåla ihop styckena noga innan du sätter igång så att ena sidan inte glider. Och gör inte misstaget att dra för mycket i det elastiska tyget när du syr, det blir rynkigt då. Det går nog bra ska du se, jag gjorde massor med liknande jobb när jag var barn/tonåring.

Som sagt: provsy och kolla trådspänning och stygnlägd innan på liknande tyg, och sy ingen markerad kurva utan låt ökningen ske gradvis. Använd helst polyestertråd som inte riskerar att gå av om tyget töjs. Har du en sliten nål kanske du bör köpa en ny, säg i affären vad du ska ha den till så blir det rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in