Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-31, 21:52
  #25
Medlem
huggybares avatar
Hitler hade talets gåva. Ytterst, ytterst få personer äger förmågan att kunna influera personer på djupet genom ord, och det krävs rätt person som talar för rätt sak i rätt tidsepok för att det ska klicka som det gjorde för Hitler. Jag tror att vi talar om kanske en handfull personer per generation eller så som besitter denna talang. En sak som dessa oratorer verkar ha haft gemensamt är att det är svårt att komma ihåg detaljer om vad de har sagt även precis efter talen, ungefär som att publiken sätts i trans på något vis.

Jonathan Bowden, den nyligen avlidna britten, var också en talare av rang. Han sade själv om sina tal att han inte visste vad han skulle säga innan han väl stod vid podiet och talade. Det verkar som att dessa personer kanske kan stänga av någon viss del av hjärnan och tala "direkt från hjärtat" om man så vill.
Citera
2012-05-31, 22:45
  #26
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Nigel Farage: http://www.youtube.com/watch?v=lqovTGjYjM4
Nigel Farage är fantastisk, synd att han vägrar att ta upp vissa ämnen bara. Han skulle kunna göra oändligt mycket större nytta om han gjorde det.

OnT: För det första måste man komma ihåg att 95% av världens befolkning är får eller följare om man så vill, de tänker knappt alls själva i någon egentlig utsträckning utan tycker det de blir tillsagda att tycka av massmedia, våra sittande politiker och underhållningsindustrin. Dessa människor har aldrig tänkt en självständig politik tanke i hela sina liv, och har de ändå gjort det så handlar det om budgettrams, bensinskatt, snusskatt eller liknande.

Resterande 5% är förmögna att tänka själva, på egen hand ta till sig information och göra djupare analyser av samhället och det politiska läget. Dessa människor drar sig ofta till ytterkanterna. V, SD eller ännu mer "radikala" organisationer. Men bland även bland dessa så är det bara någon liten tiondels promille, om ens det som både besitter intelligensen, offerviljan, fanatismen och den retoriska briljansen som Adolf Hitler gjorde.

Denna typ av fantastiska människor föds alltså ganska sällan, och ännu mer sällan engagerar de sig aktivt i politiken.
Adolf Hitler är en (och den mest kända) av denna typ av personer, William Luther Pierce var en annan person som väl är att betrakta som såväl ett geni som en profet.

I Sverige har vi tyvärr haft en brist på denna typ av individer, exakt vad det beror på är svårt att svara på. Det finns många dugliga personer som arbetar för ett renare, starkare och vitare Sverige, men någon Hitler eller Pierce kan man väl inte direkt säga att vi har i dagsläget. Och visst fan skulle det behövas.

Edit: Sverigedemokraternas förrförra partiledare Anders Klarström var också en fantastisk talare förresten.
http://www.youtube.com/watch?v=AyaARkT73BU
Citera
2012-05-31, 23:21
  #27
Medlem
Dorniers avatar
Fantastiskt tal där av Klarström

Beträffande Hitler så fanns det ju även på hans tid politiker som inte uttryckte sig med nån större passion.

Hitler skriver om detta i Mein Kampf att det var sövande att lyssna på konservativa politiker i Tyskland under 20 talet.
Citera
2012-05-31, 23:36
  #28
Medlem
Att i Hitlers fall både se ut och låta som en fanatisk pastor som
håller en svavelosande predikan skulle nog uppfattas som suspekt
Citera
2012-05-31, 23:40
  #29
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Att i Hitlers fall både se ut och låta som en fanatisk pastor som
håller en svavelosande predikan skulle nog uppfattas som suspekt
Jovisst, men vad fan är inte "suspekt" i dagens degenererade, kosmopolitiska och pissliberala skitsamhälle? Vår egen negerättling till statsminister fick ju på pälsen bara för att han konstaterade att vi svenskar existerar.
Man kan aldrig låta syltryggade och konformistiska ynkryggar och illasinnade mediemoguler sätta agendan, tvärtom måste man gå till frontalangrepp och hela tiden utmana gränserna. Annars blir aldrig några förändringar gjorda, någonsin.
Citera
2012-06-01, 06:24
  #30
Medlem
Vålnadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huggybare
Hitler hade talets gåva. Ytterst, ytterst få personer äger förmågan att kunna influera personer på djupet genom ord, och det krävs rätt person som talar för rätt sak i rätt tidsepok för att det ska klicka som det gjorde för Hitler. Jag tror att vi talar om kanske en handfull personer per generation eller så som besitter denna talang. En sak som dessa oratorer verkar ha haft gemensamt är att det är svårt att komma ihåg detaljer om vad de har sagt även precis efter talen, ungefär som att publiken sätts i trans på något vis.

Jonathan Bowden, den nyligen avlidna britten, var också en talare av rang. Han sade själv om sina tal att han inte visste vad han skulle säga innan han väl stod vid podiet och talade. Det verkar som att dessa personer kanske kan stänga av någon viss del av hjärnan och tala "direkt från hjärtat" om man så vill.

Ja, det är väldigt fascinerande. Men som du säger så måste det komma från hjärtat. Våra politiker idag arbetar knappast som politiker för att de tror på sina idéer eller har någon djupare eller större vision för sitt land, folk och världen. Man måste faktiskt tro på det man säger för att det ska kunna bli eldigt och emotionellt. Detta, tror jag i alla fall, är en ganska stor faktor.

I övrigt så har jag enormt svårt att kolla på en svensk politisk debatt i dagsläget. Jag tröttnar fan i mig efter ett par få minuter. Så mycket intetsägande smörja och floskler som våra politiker spyr ur sig är helt otroligt.

Så ja, jag eftersöker också fler Hitlers till politiken! Eller i alla fall fler Nigel Farages.
Citera
2012-06-01, 06:41
  #31
Medlem
Lordshins avatar
Svensk politik blir inte så mycket mer spännande än såhär
http://www.youtube.com/watch?v=a30ys...e_gdata_player
Citera
2012-06-01, 06:59
  #32
Medlem
nuplie22s avatar
Man kan tycka att tex Reinfeldt iaf borde vara lite mer framåt, han är ju riktigt seg och ledsen i sitt framförande. Ser ut som en ledsen förväxt bäbis med ledsna hundögon, och pratar som om han var depp.
Citera
2012-06-01, 07:27
  #33
Medlem
gentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuplie22
Man kan tycka att tex Reinfeldt iaf borde vara lite mer framåt, han är ju riktigt seg och ledsen i sitt framförande. Ser ut som en ledsen förväxt bäbis med ledsna hundögon, och pratar som om han var depp.
Fredrik Reinfeldt har låtit sin fru Filippa lämna honom. Tror du Hitler skulle låta sin fru lämna honom, om nu någon kvinna skulle vilja lämna Hitler? Nej så klart.

Hitler var 1900-talets störste performancekonstnär. Fredrik Reinfeldt påminner om en telefonförsäljare. Om han försökte vara mer framåt skulle du bara uppfatta det som konstigt o fel. Om folk år 3012 diskuterar någon död europé, hur bra och respekterad han var, hur de önskar att han en dag kommer tillbaka osv - så kommer det ju inte vara RajRaj de snackar om
Citera
2012-06-01, 09:07
  #34
Medlem
VemSaDets avatar
Sakta men säkert. Det börjar mes frisyren och går över till massmord.
http://www.youtube.com/watch?v=YnhQv...e_gdata_player
Citera
2012-06-01, 09:27
  #35
Medlem
shotacats avatar
Själv uppfattar jag det nuvarande tråkiga politiska läget med allt för många tabun, politiker kan och får inte släppa på tyglarna och ventilera ut vad de egentligen tycker och tänker om saker och ting för då kan de räkna med att de får leta efter ett nytt jobb.

Och då pratar jag bara inte om "känsloladdade" ämnen som invandring eller bidrag. Nej nu pratar jag om att politiker självcensurerar sig själva för att passa in i det nuvarande politiska programmet istället för att omformatera det politiska programmet. Se på Bildt. Han är förmodligen lika blå nu som då, men nya moderaterna ska ju föreställa vara en mer rött alternativ en det var på tiden då Bildt styrde.

Kort sagt. Självcensur tar ut spänningen ur politiken, precis som att det är roligare att höra på någon tala ifrån hjärtat än att se dem läsa en lapp gång på gång.
Citera
2012-06-01, 10:13
  #36
Medlem
Bixxemads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
If one slowly started doing it, perhaps the others would follow after a while? Debates would be more interesting if nothing else.

Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
in the clips I've seen I think he looks angry and even a bit horny sometimes. And I heard his paintings were totally gay.

Bara så jag inte missuppfattar dig, du tycker alltså det skulle vara intressant att se politiker arga och kåta när de framför sina åsikter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback