Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-13, 21:57
  #13
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Väldigt populärt bland grafiker och ytterst prisat när det kommer till typografi. Personligen tycker jag det är rätt "meh" och tittade förundrat på mina klasskompisar när dom höll med vår typografilärare om hur snyggt Helvetica är

Futura är i mitt tycke svårslaget när det kommer till grotesker! Så underbart sköna former!

Jo man är väl lite skadad men jag gillar frakturstil också

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktur...ug_Fraktur.svg
Citera
2015-04-14, 15:11
  #14
Medlem
Om ni inte sov er igenom typografilektionerna så borde ni veta bättre än att rekommendera groteska till ett brev... Till rubbe, mellanrubbe - ja. Till brödtext - absolut nej.
Garamond är snyggt och funkar kanon.
Citera
2015-04-19, 21:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om ni inte sov er igenom typografilektionerna så borde ni veta bättre än att rekommendera groteska till ett brev... Till rubbe, mellanrubbe - ja. Till brödtext - absolut nej.
Garamond är snyggt och funkar kanon.

Man ska inte säga absolut nej eftersom det historiskt sett används i brödtext till exempel av modernisterna och är en stor del av modern typografi. Men med det sagt, det är inte optimalt för läsbarheten, nej. Däremot finns det ju humanistiska sans serif typsnitt som ritades för att öka läsbarheten i längre text.
Citera
2015-04-19, 23:02
  #16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om ni inte sov er igenom typografilektionerna så borde ni veta bättre än att rekommendera groteska till ett brev... Till rubbe, mellanrubbe - ja. Till brödtext - absolut nej.
Garamond är snyggt och funkar kanon.


För personliga brev och dylikt, som ju är menade att hållas korta för att de numera oftast läses på skärm, kan man faktiskt använda sig av grotesker eller sans-seriffer. Pratar vi om en längre brödtext man faktiskt tar sig tid att skriva ut, not so much.
Citera
2015-05-21, 10:46
  #17
Medlem
70Ds avatar
Kul att min gamla tråd vaknade till liv. Jag fick jobbet och sökte då med en light sans-serif, om jag inte minns helt fel. Har visserligen ett nytt CV nu (och nytt jobb), kör även sans-serif i den. De flesta rekryterare läser väl i regel CVt digitalt först. Tror därför det viktigaste är att CVt är lättläst och snabböverskådligt så att viktiga nyckelord och meriter uppmärksammas. Inom min bransch känns designen rätt viktig, men hade jag jobbat inom juridik eller läkemedel exempelvis, hade jag nog valt en snygg serif och låtit texten löpa två sidor, om det var nödvändigt.
Citera
2015-05-21, 17:04
  #18
Avstängd
Melange5738s avatar
För skärmen: sans-serif
För print: serif
För bägge: semi, typ verdana eller liknande.
Citera
2015-05-22, 21:11
  #19
Medlem
PopeOfMopes avatar
Jag brukar alltid använda mig utav Helvetica Neue (Ultra Thin). Tycker att det är det snyggaste typsnittet som finns, och det funkar enligt mig i merparten av situationer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback