41 612 besökare online
856 043 medlemmar • 45 778 796 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Fysik, matematik och teknologi > Naturvetenskapliga uppgifter
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Floodhorse
Medlem
hej, detta är väl ingen jättesvår fråga antar jag men skulle behöva svar på den snabbt!

ok, 2 bitar sitter ihop, hur beräknar jag den gemensamma tyngdpunkten? den ser ut så här ungefär:

edit: bilden fuckade, men se nederst. del 2:s övre vänstra hörns koordinater sitter på del 1 vid (x,y)=(80,150) om koordinatsystemet börjar vid del 1:s nedre vänstra hörn.

ok, tyngdpunkten i den första är ju (x,y)=(40,75) och den andra (x,y)=(230,110) om koordinatsystemet börjar vid nedre vänstra hörnet. frågan är då, hur slår jag ihop dessa till en genemsam tyngdpunkt? : )

2)

300
............................
I..........................I 80

1)

80
...
I I
I I 150
I.I
Senast redigerad av Floodhorse 2012-05-21 kl. 11:25.

ilenf
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floodhorse
hej, detta är väl ingen jättesvår fråga antar jag men skulle behöva svar på den snabbt!

ok, 2 bitar sitter ihop, hur beräknar jag den gemensamma tyngdpunkten? den ser ut så här ungefär:

edit: bilden fuckade, men se nederst. del 2:s övre vänstra hörns koordinater sitter på del 1 vid (x,y)=(80,150) om koordinatsystemet börjar vid del 1:s nedre vänstra hörn.

ok, tyngdpunkten i den första är ju (x,y)=(40,75) och den andra (x,y)=(230,110) om koordinatsystemet börjar vid nedre vänstra hörnet. frågan är då, hur slår jag ihop dessa till en genemsam tyngdpunkt? : )

2)

300
............................
I..........................I 80

1)

80
...
I I
I I 150
I.I

Det beror på hur mycket bitarna väger. Men om de båda bitarna väger lika mycket så kan du ta medelvärdet av tyngdpunkterna, alltså blir det då (135, 92.5).

men om bitarna inte väger lika mycket får du ta ett viktat medelvärde. Om den ena biten tex är tre gånger så tung dom den andra tar du (230*3+40*1)/4 som x-koordinat och likadant för y-kordinaten (110*3+75*1)/4

Floodhorse
Medlem
ok, tack! jo, grejen är att jag inte vet vikten. handlar om att uppskatta lite. såg nån variant där man tog areorna med i beräkningen men vet inte... ? kan det va en ide?

ilenf
Medlem
ja om du inte vet vikten så är det ett bra sätt att jämföra areorna. om de båda bitarna är gjorda av samma material så blir det rätt då.

Nail
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floodhorse
ok, tack! jo, grejen är att jag inte vet vikten. handlar om att uppskatta lite. såg nån variant där man tog areorna med i beräkningen men vet inte... ? kan det va en ide?

Beräkna först delarnas areor. Använd sedan:

x_T = (A₁x₁ + A₂x₂) / (A₁ + A₂),
y_T = (A₁y₁ + A₂y₂) / (A₁ + A₂).

Vad är livet herr Larsson?
Senast redigerad av Nail 2012-05-21 kl. 12:03.

Svara på ämne
Topp Dela »