Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 19:06
  #157
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nitrit skall man undvika så långt det går. Det kan, eller kommer rentav, reagera med ämnen i köttet och bilda dimetylnitrosoamin, som är extremt ohälsosamt, är det för mycket, cancerframkallande i fram för allt levern.
Botulism återhämtar du dig troligen aldrig ifrån, så valet är enkelt som så.
Tror du verkligen nitriter annars skulle finnas i mat, om det inte skydda oss mot nått värre?
Citera
2018-07-11, 19:12
  #158
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Asp torde väl vara rödlistad även i Sverige? Det är den iaf i merparten av Europas alla hörn.
Den har tagit oerhörd skada av forcerat vattenkraftsbyggande och diverse dammproduktioner som minskar syrehalten i vattnet.
Färna smakar f.ö. fadd dy. Gör vad du vill av den beskrivningen.
Färna anses smaka som Id. Dvs. dåligt.

Jag släpper Braxen så oskadd som möjligt, skulle jag ha oturen att kroka en. Den anses dock vara en förträfflig matfisk.

Asp beskrivs i kokböckerna som en ypperlig matfisk. Jag har slagit ihjäl ett par i min ungdom till ingen nytta. Nu är jag klokare. Beniga som Braxen, men godare sägs det.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-11 kl. 19:44.
Citera
2018-07-11, 19:15
  #159
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Botulism återhämtar du dig troligen aldrig ifrån, så valet är enkelt som så.
Tror du verkligen nitriter annars skulle finnas i mat, om det inte skydda oss mot nått värre?
Jag vet den saken. Men torkar man fisk på rätt sätt, ingen nitrit behövs.

Som jag skrev, går det att undvika...
Citera
2018-07-11, 19:19
  #160
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag vet den saken. Men torkar man fisk på rätt sätt, ingen nitrit behövs.

Som jag skrev, går det att undvika...
Men någonstans måste väl även vid torkning, och att nitrit bli en fundering om man måste kanske ha det?
Tänkte på att det borde väl skapas en anaerob miljö där, eller klarar dig sig alltid?
Undrar då jag inte vet den delen.

Det är en slug jävla bakterie detta
Citera
2018-07-11, 19:47
  #161
Medlem
Knivur-273s avatar
Man skall icke döda fisk man icke ämnar äta. Man skall returnera dem, skulle man råka kroka dem av misstag. Nu skall man göra det fint, så att de inte blir skadade i onödan, för hur vore det om alla fiskade som våldsamma rovdjur, dödade allt som räven i hönsgården ?

Det är min syn på fritidsfiske med spö eller allt fiske.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-11 kl. 19:51.
Citera
2018-07-11, 20:28
  #162
Medlem
Jag har fiskat gädda sedan barnsben och tyckte inte det var speciellt gott att äta. Men de senaste 10-15 åren har jag gjort queneller och det är en delikatess med vitvinssås. Vi exporterar massor av levande gäddor i tankbilar till Frankrike där man verkligen uppskattar denna magra fisk. För att slippa problemet med Y-benen så kolla denna video. Mycket enkelt att filea en gädda och få 5 benfria bitar.


https://www.youtube.com/watch?v=4JkA68kceCw
Citera
2018-07-11, 21:56
  #163
Medlem
JerryCottons avatar
Är inget jättestort fan av gädda men fick nyligen kallrökt gädda serverad på en restaurang, vilken positiv överraskning! Annars så föredrar jag den i form av fiskbullar, klart bästa fisken till detta. Bullarna ska smörstekas i panna.

Det tredje sättet jag gillar att inmundiga gädda på är Gädda ā la Homburg där gäddan är panerad med parmesan eller någon annan stark ost. Gör ibland med en tvist där tvisten består av gorgonzola i såsen. Kan kanske låta skumt men det är förbaskat gott!
Citera
2018-09-16, 11:30
  #164
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Gädda är en riktig skräpfisk som på grund av sin svårtillgänglighet och sin icke-användarvänliga konstitution bör undvikas. Att gädda överhuvudtaget har en tradition i länder som Sverige beror på äldre tiders fattigdom och avsaknad av kött till potatisen. Gäddan kunde man dessutom, till skillnad från den lika populära sillen, fiska själv med en enkel pinne hemma från stugbacken. Köttet och avsaknad av kostnad vägde alltså upp svårigheten med att hantera den i ett fattig-Sverige där gäddan fyllde ett behov. Idag finns inte det behovet.

Ja, gädda KAN bli gott om man lägger ner en sjujävla massa jobb på rensning och tillagning men jag känner personligen inte att arbetsbördan motiverar utkomsten. Det finns mycket annan fisk som är minst lika god som gädda och som är betydligt tillgängligare och enklare att hantera. Gäddan är inte unik på något sätt. En lax eller en gös är precis lika fint till en öl och en skiva citron.
Du summerade det ganska bra.
"Vi har ju ätit gädda i tusentals år!"
Ja vad är det för jävla resonemang?
Stackarna i detta landet har ätit barkbröd i tusenstals år, alltså är det gott som fan?
__________________
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2018-09-16 kl. 11:35.
Citera
2018-09-18, 15:04
  #165
Medlem
Tenedors avatar
Inte sett den här tråden tidigare. Blev lite nostalgisk. Klart att man kan tillaga det på olika sätt, men det enda rätta är att fiska upp den själv, rensa den, steka och äta. Desto bättre fiske, ju mer mat.

Med det sagt har jag inte ätit gädda på minst 15-20 år. Jag har nog aldrig ätit en gädda som jag själv inte fångat. Otroligt god och underskattad fisk! Man behöver inte mer än en kniv och en stekpanna.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Man skall icke döda fisk man icke ämnar äta. Man skall returnera dem, skulle man råka kroka dem av misstag. Nu skall man göra det fint, så att de inte blir skadade i onödan, för hur vore det om alla fiskade som våldsamma rovdjur, dödade allt som räven i hönsgården ?

Det är min syn på fritidsfiske med spö eller allt fiske.

Fantastiskt fint skrivet. Jag är av samma åsikt, och det är just därför jag inte ätit gädda sedan barndomen.

För den som är sugen på gädda - stek skiten bara. Jag är överraskad att folk får gädda att låta dåligt. Hos oss var abborre standard, och gädda lyx. Gädda är gott!
Citera
2020-02-19, 05:30
  #166
Moderator
Psilosophers avatar
Ta en lagom gädda på typ 1-2 kg, peta in vitlöksklyftor i ryggen, salta, peppra, lite smör, slå in i folie och lägg på glöden från lägerelden. Oslagbart.
Citera
2020-02-19, 10:42
  #167
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Ta en lagom gädda på typ 1-2 kg, peta in vitlöksklyftor i ryggen, salta, peppra, lite smör, slå in i folie och lägg på glöden från lägerelden. Oslagbart.


Mumma.

Funkar fint med lite enbär om man hittar en en i närheten med.


Men man ska undvika att försöka grilla/ungsbaka riktigt stora gäddor, dom passar bättre att mala och göra gäddbullar alt gädda/fläsk bullar (jag kastar dock om möjligt tillbaka större exemplar så dom kan föröka sig).
__________________
Senast redigerad av Sereena 2020-02-19 kl. 10:49.
Citera
2020-02-19, 12:25
  #168
Medlem
maxorrs avatar
Gädda har en konstig bismak i många tillagningsmetoder... Iaf i gäddfärs kan man blanda med fläskfärs till 30-40% och steka till biffar så blir det gott, detta recept är gott.

https://www.matklubben.se/recept/gae...sbiffar-124712
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback