Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-20, 17:08
Medlem
Hej!

Vet att det redan finns typ sjuttioelva trådar om detta, men finns ingen som har fått det svar som jag söker. Men jag är på G att köpa en ATV men vet inte riktigt vad jag ska ha.

Den ska gå att köra med i skog/terräng, alltså den ska ha relativt hög markfrigång och hyfsat stora däck osv.
Och samtidigt vill jag att den ska gå hyfsat snabbt, bra och stabilt på väg eftersom jag snart tar körkort och vill ha den vägreggad så jag kan köra precis var jag vill.

Vill inte ha någon stor arbetsoxe typ som denna: http://cdn.tradebit.org/usr/servicemanualz/pub/9002/lgSuzukiKingQuad.jpg

Budget? Alltså hittar jag nånting som jag vill ha tillräckligt så säljer jag prylar och köper.
Men runt 30-75.000 ungefär.

Tack på förhand //kipprus
Citera
2012-05-20, 19:12
Medlem
analfucks avatar
Skulle nog kollat på medeltunga av atv erkänt märke.. ex yamaha kodiak, honda foreman etc med några år på nacken... Outslitliga maskiner som åtminstone inte skakar sönder eller ramlar ihop som en del kina maskiner gör. Motorerna brukar älska plågerier och är driftsäkra.
Citera
2012-05-20, 19:51
Medlem
club01s avatar
Du får mycket olika roliga för dem pengarna. Yamaha raptor 660, Dinli 450. Ja det finns hur mycket som helst. En regel är väl att dom välkända märkena som Yamaha, Susuki, Kawasaki är dem bästa vad gäller effekt, väghållning, hållbarhet och alla dom sakerna.

Själv har jag kört rätt mycket Yamaha 660 och kan gå i god för att den är rolig och snabb samtidigt som den håller om man vill fisa omkring lite i skogen. Även om 2hjulsdrift är helt värdelöst där många gånger.
Citera
2012-05-20, 22:33
Medlem
Tack för svaren.

Tror att en raptor blir lite halvdålig i skogen?
Har kollat lite och tycker att denhär http://www.bytbil.com/ViewImage.aspx?MediaId=14073741&type=main3 ser väldigt fin ut. Det är alltså en Dinli Centhor 800. Är Dinli bara nåt kinaskrot eller?

Sen är det ju en förgasarmotor, ville helst ha en insprutare.
En can-am renegade? Hur är dom i skog och terräng?
Citera
2012-05-21, 19:02
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kipper
Tack för svaren.

Tror att en raptor blir lite halvdålig i skogen?
Har kollat lite och tycker att denhär http://www.bytbil.com/ViewImage.aspx?MediaId=14073741&type=main3 ser väldigt fin ut. Det är alltså en Dinli Centhor 800. Är Dinli bara nåt kinaskrot eller?

Sen är det ju en förgasarmotor, ville helst ha en insprutare.
En can-am renegade? Hur är dom i skog och terräng?

En jobbarkompis har en sådan med några jävulst stora däck/mudders på och enligt bilderna jag sett så tar den sig fram fruktansvärt bra :P Kan köra i djupt vatten och gasa så typ flyter han på vattnet :P
Har ej hört något klagande om kvalitet och annat heller så tror det är en bra maskin. Dinli är väl egentligen ett budgetmärke men ett budgetmärke i det övre segmentet så jag tror du blir nöjd.
Man får dock vara beredd på när man köper en fyrhjuling så är det precis som en skoter i det stora hela en ganska kass maskin tyvärr. Eller den går hårt så man skall serva ofta och den kommer att behöva underhåll.
Citera
2012-05-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
En jobbarkompis har en sådan med några jävulst stora däck/mudders på och enligt bilderna jag sett så tar den sig fram fruktansvärt bra :P Kan köra i djupt vatten och gasa så typ flyter han på vattnet :P
Har ej hört något klagande om kvalitet och annat heller så tror det är en bra maskin. Dinli är väl egentligen ett budgetmärke men ett budgetmärke i det övre segmentet så jag tror du blir nöjd.
Man får dock vara beredd på när man köper en fyrhjuling så är det precis som en skoter i det stora hela en ganska kass maskin tyvärr. Eller den går hårt så man skall serva ofta och den kommer att behöva underhåll.

Alltså var det dinlin som jobbarkompisen hade?
Jo jag förstod att Dinlin var nån budgetmaskin eftersom man får en splitterny för under 70.000.
Citera
2012-05-22, 18:21
Medlem
club01s avatar
Citat:
Alltså var det dinlin som jobbarkompisen hade?
Jo jag förstod att Dinlin var nån budgetmaskin eftersom man får en splitterny för under 70.000.

Ja jag var lite otydlig där men Dinli är det han har ja. Tycker helt klart den är värd pengarna enligt mig. Känns gedigen och modern för sina pengar.
Citera
2012-05-24, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Ja jag var lite otydlig där men Dinli är det han har ja. Tycker helt klart den är värd pengarna enligt mig. Känns gedigen och modern för sina pengar.

Instämmer!
Samtidigt som
Can-am renegaden ser väldigt fin ut, dyrare, men
Bättre?
Citera
2012-06-09, 16:39
Medlem
icass avatar
Citat:
Instämmer!
Samtidigt som
Can-am renegaden ser väldigt fin ut, dyrare, men
Bättre?

Cam-am är en bättre o dyrare maskin men är mera en snygg arbetsmaskin än en quad atv som man vill ha o leka med.

Cam-am vägar nästan 200kg mera o är en väldigt tung maskin så att hoppa o leka i ett sandtag t.ex är inte alls samma sak med en sån, köpte själv en Access 450 SP som är utav budget märkenas värsting sägs de.

Har åkt i skog o mycke i sandtag med min o de e hur kul o som hälst o fungerar riktigt bra, skogen har jag däremot fastnat i när det blivit för lerigt o fick sitta o gräva mig gneom lera med granris o allt möjligt man fick tag ur i skogen i över 1h.. =/

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/578332_10150899628040148_1145977430_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/389614_10150899625880148_1830306656_n.jpg
där satt jag fast!

180-220kg väger quad maskinerna som e på 400-450cc o 400kg+ för som har som 4x4 med diffspärrar osv.

Yamaha raptor o dom kändare märkena e jue utav bättre kvalite men du får jue en 6år äldre maskin då, lägg 50-60 på en helt ny Dinlin 450, Access 450 eller en Hisun 400 som har samma kaross o uppbyggnad som raptorn o ALLA delar från yamaha ska passa rakt av på den. Du slipper besiktiga ATVn på 4år då o lämna in för alla 50, 150mil osv service så har du 2års garanti på maskinen.

HAVE FUN!!

Edit: Drevar upp min nu i veckan från 14T fram till 15T så den inte behöver ligga på så höga varv när man ligger i runt 90 med skjuss på, kommer åka med sambon till stranden med den här ist för bilen ^^

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/389614_10150899625880148_1830306656_n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/578332_10150899628040148_1145977430_n.jpg
där jag fastnade
Senast redigerad av icas 2012-06-09 kl. 16:44.
Citera
2012-06-10, 13:55
Medlem
Köp ingen Dinli centor. Vi hade en och det var rena skiten, klen och värdelös plast. Är det kallt så spricker den.
Köp en beg, märkesmaskin.
De man märkte var att dinli 700 var lika"stark" som en polaris 400......
Nu hhar vi renegade 800 och är kanon nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in