Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-09, 19:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Är säkerhetsklasserna unika för ett visst sjukhus? T.ex. den högsta säkerheten vid Växjö, eller den lägsta vid Vadstena? Eller är säkerhetsklasserna samtidigt existerande på ett och samma sjukhus; att alla olika klasser förekommer vid Karsudden t.ex. Missförstå mig rätt.

Hur kan ett typexempel på vårdplan se ut? (min erfarenhet av vårdplaner inom psykiatrin är att de ofta är ganska torftiga till innehållet).

Vidare, hur bedömer man fram vem som ska ha SUP och vem som inte ska ha SUP? Går det att överklaga?

Tack för ditt svar!

Bedömning av intagnings typ (med eller utan SUP) gör domstolen ( Allt alltid går att överklaga). Säkerhetsklassering inom tillexempel Stockholm ser ut så: Klas3 (lättaste patienter) avd. 30;31;32:33;34, Klass2 (svårare) avd. M77; M79, och dem svåraste 114;115. Det är inte farlig att sitta på rättspsykiatrin, dem flesta skötare är bra och vänliga människor. På räätspsyk du kan hamna om du begår brott och lider av allvarlig psykisk sjukdom. OBS Tillexempel få hot mot tjänsteman + allvarligd psykisk sjukdom

MVH
Citera
2012-10-09, 05:27
  #14
Medlem
ritafins avatar
jag besitter med närmare 9års kunskap av rätts psykiatrisk vård och har lrv med sup (särskild utskrivning prövning)och har för närvarande så kallad öppen vård
för andra gången under alla dessa år.låt mig få berätta lite kortfattat om hur jag hamnade inom lrv vården. under vintern 2004 drabbades jag av en drog psykos utlöst pga för många psyko aktiva substanser som det står i mina papper.jag gick runt med min psykos i drygt 2 veckor som innefatta bla av mkt svår paranoia och vanföreställningar och grov döds ångest.tog kontakt med den mobila psykiatrin ca 24h innan mitt brott men fick ej relevant hjälp varpå jag säger till sjuksystern som är i tjänst att Fuck it jag löser det sj.allt slutar med att jag begår ett grovt brott näst kommande dag och blir häktad. trots min psykos så säger jag till min advokat att jag måste få göra en sökning för jag misstänker att jag inte är frisk(denna insikt ochdetta initiativ under kraftig psykos)jag blir skickad till ett rätts medicinal verk där jag genom går en drygt 4 veckor lång sökning där det konstateras att jag lider av en allvarlig psykisk störning båda under brottet och under utredningen. jag får fängelse förbud och blir dömd till vård med särskild utskrivnings prövning.trodde starkt till en början att detta bara var till min fördel men shit vad lurad jag blev!!att summera lite kort och hastigt detta så kan jag säga att svensk lrv är under all kritik,och då skall det tilläggas att Sverige är det ända land iaf i Europa där denna typ av påföljd existerar dvs ett straff med ingen som helst tids bestämdhet utan samhället (förvaltnings rätten)och läkare avgör när det närmast skulle kunna tänkas vara lämpligt med att bli utskriven och till sist utskriven.ber om ursäkt att jag glömt så många viktiga små detaljer inom detta jag skriver meen vill iaf poängtera att passa er för rätts psyk svängen,den är äcklig!!
Citera
2012-10-31, 22:03
  #15
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritafin
jag besitter med närmare 9års kunskap av rätts psykiatrisk vård och har lrv med sup (särskild utskrivning prövning)och har för närvarande så kallad öppen vård
för andra gången under alla dessa år.låt mig få berätta lite kortfattat om hur jag hamnade inom lrv vården. under vintern 2004 drabbades jag av en drog psykos utlöst pga för många psyko aktiva substanser som det står i mina papper.jag gick runt med min psykos i drygt 2 veckor som innefatta bla av mkt svår paranoia och vanföreställningar och grov döds ångest.tog kontakt med den mobila psykiatrin ca 24h innan mitt brott men fick ej relevant hjälp varpå jag säger till sjuksystern som är i tjänst att Fuck it jag löser det sj.allt slutar med att jag begår ett grovt brott näst kommande dag och blir häktad. trots min psykos så säger jag till min advokat att jag måste få göra en sökning för jag misstänker att jag inte är frisk(denna insikt ochdetta initiativ under kraftig psykos)jag blir skickad till ett rätts medicinal verk där jag genom går en drygt 4 veckor lång sökning där det konstateras att jag lider av en allvarlig psykisk störning båda under brottet och under utredningen. jag får fängelse förbud och blir dömd till vård med särskild utskrivnings prövning.trodde starkt till en början att detta bara var till min fördel men shit vad lurad jag blev!!att summera lite kort och hastigt detta så kan jag säga att svensk lrv är under all kritik,och då skall det tilläggas att Sverige är det ända land iaf i Europa där denna typ av påföljd existerar dvs ett straff med ingen som helst tids bestämdhet utan samhället (förvaltnings rätten)och läkare avgör när det närmast skulle kunna tänkas vara lämpligt med att bli utskriven och till sist utskriven.ber om ursäkt att jag glömt så många viktiga små detaljer inom detta jag skriver meen vill iaf poängtera att passa er för rätts psyk svängen,den är äcklig!!

Vad var det för brott Ni hade begått?

Hur fungerar LRV öppenvård? Är du fri i övrigt, men tvungen att ha kontakt med öppenpsyk eller hur fungerar det?

Jag är tacksam om du vill utveckla ditt inlägg lite.
Citera
2012-10-31, 22:27
  #16
Medlem
är det nån som vet hur det ser ut på falköpings rättspsykiatri med vilken sorts brott och hur säkerheten är?
http://hittavard.vgregion.se/hriv/vi...-E000000006054
det sa inte så mycket.
Citera
2012-11-05, 20:21
  #17
Medlem
ingen som vet? dom har sjukhusbibliotek där vilket borde vara populärt bland långtids vårdare.
jag vet en J som sitter där.
Citera
2012-11-05, 21:29
  #18
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritafin
jag besitter med närmare 9års kunskap av rätts psykiatrisk vård och har lrv med sup (särskild utskrivning prövning)och har för närvarande så kallad öppen vård
för andra gången under alla dessa år.låt mig få berätta lite kortfattat om hur jag hamnade inom lrv vården. under vintern 2004 drabbades jag av en drog psykos utlöst pga för många psyko aktiva substanser som det står i mina papper.jag gick runt med min psykos i drygt 2 veckor som innefatta bla av mkt svår paranoia och vanföreställningar och grov döds ångest.tog kontakt med den mobila psykiatrin ca 24h innan mitt brott men fick ej relevant hjälp varpå jag säger till sjuksystern som är i tjänst att Fuck it jag löser det sj.allt slutar med att jag begår ett grovt brott näst kommande dag och blir häktad. trots min psykos så säger jag till min advokat att jag måste få göra en sökning för jag misstänker att jag inte är frisk(denna insikt ochdetta initiativ under kraftig psykos)jag blir skickad till ett rätts medicinal verk där jag genom går en drygt 4 veckor lång sökning där det konstateras att jag lider av en allvarlig psykisk störning båda under brottet och under utredningen. jag får fängelse förbud och blir dömd till vård med särskild utskrivnings prövning.trodde starkt till en början att detta bara var till min fördel men shit vad lurad jag blev!!att summera lite kort och hastigt detta så kan jag säga att svensk lrv är under all kritik,och då skall det tilläggas att Sverige är det ända land iaf i Europa där denna typ av påföljd existerar dvs ett straff med ingen som helst tids bestämdhet utan samhället (förvaltnings rätten)och läkare avgör när det närmast skulle kunna tänkas vara lämpligt med att bli utskriven och till sist utskriven.ber om ursäkt att jag glömt så många viktiga små detaljer inom detta jag skriver meen vill iaf poängtera att passa er för rätts psyk svängen,den är äcklig!!

Jag skulle gärna läsa mer av dig, du har säkert stor koll på hur vardagen ser ut på rättspsyk.
Citera
2012-11-06, 11:24
  #19
Medlem
Lys avatar
Jag har en kompis som ar domd till rattpsykiatrisk vard med sarskild utskirvningsprovning. Han ville so garna fa fangelse, men det blev inte sa..... Har ej besokt honom dar, dock behovs inget tillstand, sager han, det racker att ringa avdelningen dagen innan. Men eftersom jag sjalv drog pa mig ett kortare fangelsestraff skulle jag tro att vara besok ar bevakade i borjan. Enligt honom ar det tvangsmedicinering som galler, ingen sysselsattning ( men de far ha mobil och tillgang till Internet ) och valdigt langa, trakiga dagar.

Eftersom han bedoms som farlig har han ej ratt att ga pa obevakade promenader, och har darfor ej gatt till gymmet. Han tycker de andra patienterna mest sitter och snackar skit, ofta hot, men sallan som slagsmal bryter ut. Nu kan jag ju tillagga att det ar inte utan anledning han ar domd till rattpsykiatrisk vard, men enligt honom ar "varden" so gott som obefintlig. Medicin, internet, mat, roka cigaretter, ha langtrakigt etc... Jag har svart att tanka mig att nan blir friskare av att fa gora ingenting. Men kanske far han mer sysselsattning senare, eller so ar det precis sa hemskt och meningslost som han beskriver det. De borde ha tillgang till lite kreativa saker tycker jag: fa laga mat, skapa hantverk eller konst, musik, odla gronsaker eller nat, fa gora meningsfulla saker och inte bara betraktas som hopplosa psykfall som maste medicineras vare sig de behover det eller ej. Nan psykoterapi erbjuds han inte, det ar bara medicin som galler. Och att prata med vardarna och sjukskoterskorna, vilket han inte tycker ger nat. Ibland lakarsamtal.


Later helt forfarligt, faktiskt. Shit vad glad jag ar att jag inte sjalv sitter i samma situation... brukar forsoka uppmuntra honom genom att chatta lite pa internet. So mycket mer kan jag inte gora, tyvarr, mer an att halsa pa nan gang framover.
Citera
2012-11-06, 11:37
  #20
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Jag har en kompis som ar domd till rattpsykiatrisk vard med sarskild utskirvningsprovning. Han ville so garna fa fangelse, men det blev inte sa..... Har ej besokt honom dar, dock behovs inget tillstand, sager han, det racker att ringa avdelningen dagen innan. Men eftersom jag sjalv drog pa mig ett kortare fangelsestraff skulle jag tro att vara besok ar bevakade i borjan. Enligt honom ar det tvangsmedicinering som galler, ingen sysselsattning ( men de far ha mobil och tillgang till Internet ) och valdigt langa, trakiga dagar.

Eftersom han bedoms som farlig har han ej ratt att ga pa obevakade promenader, och har darfor ej gatt till gymmet. Han tycker de andra patienterna mest sitter och snackar skit, ofta hot, men sallan som slagsmal bryter ut. Nu kan jag ju tillagga att det ar inte utan anledning han ar domd till rattpsykiatrisk vard, men enligt honom ar "varden" so gott som obefintlig. Medicin, internet, mat, roka cigaretter, ha langtrakigt etc... Jag har svart att tanka mig att nan blir friskare av att fa gora ingenting. Men kanske far han mer sysselsattning senare, eller so ar det precis sa hemskt och meningslost som han beskriver det. De borde ha tillgang till lite kreativa saker tycker jag: fa laga mat, skapa hantverk eller konst, musik, odla gronsaker eller nat, fa gora meningsfulla saker och inte bara betraktas som hopplosa psykfall som maste medicineras vare sig de behover det eller ej. Nan psykoterapi erbjuds han inte, det ar bara medicin som galler. Och att prata med vardarna och sjukskoterskorna, vilket han inte tycker ger nat. Ibland lakarsamtal.


Later helt forfarligt, faktiskt. Shit vad glad jag ar att jag inte sjalv sitter i samma situation... brukar forsoka uppmuntra honom genom att chatta lite pa internet. So mycket mer kan jag inte gora, tyvarr, mer an att halsa pa nan gang framover.

Oj, det låter inte bra att "vården" i princip endast är förvaring.

Varför klassas din kompis som farlig? Vad för slags brott har han begått, hur länge har han suttit?
Citera
2012-11-06, 12:32
  #21
Medlem
Lys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Oj, det låter inte bra att "vården" i princip endast är förvaring.

Varför klassas din kompis som farlig? Vad för slags brott har han begått, hur länge har han suttit?
Han lider av paranoid psykos, har dock langa friska perioder med. Han sitter tragiskt nog for grov mordbrand. Ingen dog, men nagra lagenheter blev totalforstorda. So jag kan forsta de klassar honom som farlig, eftersom han medvetet anlade branden under paverkan av "allvarlig psykisk storning" som det heter. Det som i grunden avgor om nagon ska fa rattpsykiatrisk vard eller domas till fangelse ar om personen ifraga kan anses ta ansvar for sina handlingar eller ej ( detta berattade en psykiater som jobbar inom rattpsyk for mig ). Eller som en tjej pa haktet uttryckte det: " Somliga kan inte ta ansvar for sina handlingar. De far fangelseforbud. Vi andra kan ta ansvar for vara handlingar, men vi vill det inte..."
Citera
2012-11-06, 13:04
  #22
Medlem
valiumvaliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Han lider av paranoid psykos, har dock langa friska perioder med. Han sitter tragiskt nog for grov mordbrand. Ingen dog, men nagra lagenheter blev totalforstorda. So jag kan forsta de klassar honom som farlig, eftersom han medvetet anlade branden under paverkan av "allvarlig psykisk storning" som det heter. Det som i grunden avgor om nagon ska fa rattpsykiatrisk vard eller domas till fangelse ar om personen ifraga kan anses ta ansvar for sina handlingar eller ej ( detta berattade en psykiater som jobbar inom rattpsyk for mig ). Eller som en tjej pa haktet uttryckte det: " Somliga kan inte ta ansvar for sina handlingar. De far fangelseforbud. Vi andra kan ta ansvar for vara handlingar, men vi vill det inte..."

Då förstår jag. Det måste vara jättejobbigt för personen ifråga, men samtidigt finns det ett skyddsbehov ifrån samhällets sida.

Vad tråkiga att man inte påbörjat någon vårdplanering eller någonting - inte ens minsta lilla förströelse eller "vård mot det normala" som matlagning eller liknande?

Hur länge har han suttit?
Citera
2017-12-12, 11:06
  #23
Medlem
speedygonsalezs avatar
Nu är denna tråden ett par år men väljer att svara ändå.

Suttit på rättspsyk sedan april -17 utan SUP pga misshandel, doping och narkotika under psykos haft LPT och åkt in och ut på beroendeenheter och behandlingshem typ 15 gånger innan jag till slut hamnade på rättspsyk. Allt detta på kort tid, fick min första psykos 2015 och är idag psykos, medicin och drogfri sedan 1 år tillbaka.

Har idag 3st 4-timmars permissioner i veckan, frigång varje dag på sjukhusområdet mellan 08-11.30, 12.30-16.30, 17.30-19.00.

Hört att alla rättspsyk som finns i Sverige har lite olika regler beroende på vad som hänt osv, här är det t.ex. förbjudet att dricka läsk vardagar medans man kan äta hur mycket godis man vill, vilket är konstigt. Man får inte vistas på varandras rum. Såklart alkoholförbud även på permissioner, vilket jag ifrågasatt eftersom det inte är emot lagen, undrat många gånger om man t.ex. kan anmäla personalen när de snor min coca-cola en vardag och häller ut eller ställer undan. Aldrig blivit bältad heller aldrig varit hotfull.

Min läkare heter Zbigniew "zigge" Zielonka och han är inte omtyckt av varken personal eller patienter, jag tycker dock han är ganska okej jämfört med läkare jag haft tidigare.

Han är dock ganska svår att tyda och ställer konstiga krav för att släppa ut mig t.ex. Eget boende, sysselsättning, drogfrihet, att man deltar i aktiviteter samt utreds innan man släpps.

Det krångliga är att man måste ha detta INNAN man släpps ut, jag inte kan skaffa mig ett jobb så länge jag sitter här, fast jobb och samtidigt sitta på rättspsyk går inte ihop för mig och har sagt detta men ingen lyssnar, samma med boendet, behöver fast inkomst innan jag får boende och att bo hos farsan i början tills man haft jobbet ett tag och hittat egen lya är inte ett alternativ av nån konstig anledning.

Det enda dom borde kunna gå på är drogfrihet, medicinfri och psykosfri en tid sen borde man släppas, men de lägger sig i massa skit dom inte har med att göra och släpper mig inte innan jag lyder.

Skulle fått 2 månader på kåken, har idag suttit 9 månader på rättspsyk plus över 6 månader på akutmottagningen innan jag flyttades hit, vilket dom inte räknar in.

har ni några frågor ställ på.

mvh
Citera
2017-12-12, 17:38
  #24
Medlem
speedygonsalezs avatar
minns också att personalen fick för sig jag inte åt min medicin och mot min vilja injicierade skiten i röven istället, bra att sätta sprutor i en narkoman.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback