Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-19, 14:21
  #1
Medlem
Var inne i en 3-butik och beställde ett mobilabonnemang åt min gamla mor. Försäljaren nämnde ingenting om någon aktiveringsavgift, men när min mor fick mobilen och kontraktet hemskickat visar det sig att det har tillkommit en aktiveringsavgift på 250 kr. Kontraktet är inte underskrivet än. Vad kan jag göra? Gäller distansköplagen eftersom min mor i princip gjorde beställningen per telefon (försäljaren ringde upp min mor och fick hennes godkännande när jag var inne i butiken)? Jag skall snacka med försäljaren igen, vad kan jag hävda för juridiska rättigheter?
Citera
2012-05-19, 15:40
  #2
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Bara ignorera det, är vad jag skulle göra - "destroy all rationall thought, is the conclusion i have come to".. Bara strunta i att betala nånting, säg upp abonemanget, lämna tillbaka telefonen och skaffa hon en SÅN HÄR istället.
Citera
2012-05-19, 16:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioantenn
Var inne i en 3-butik och beställde ett mobilabonnemang åt min gamla mor. Försäljaren nämnde ingenting om någon aktiveringsavgift, men när min mor fick mobilen och kontraktet hemskickat visar det sig att det har tillkommit en aktiveringsavgift på 250 kr. Kontraktet är inte underskrivet än. Vad kan jag göra? Gäller distansköplagen eftersom min mor i princip gjorde beställningen per telefon (försäljaren ringde upp min mor och fick hennes godkännande när jag var inne i butiken)? Jag skall snacka med försäljaren igen, vad kan jag hävda för juridiska rättigheter?

Skickades beställningen hem eller fick du allt i butiken? Skickades den hem kan ni hävda distan avtalslagen, fick du ta hand om beställningen kan det bli lite svårare. Det du kan göra är att du ringer kundtjänst (300 från en 3Mobil eller 0771-735 300 från en annan) och säger att du inte fick reda på något om en aktiveringsavgift och att måste du betala den så kommer du returnera abonnemanget. De brukar oftast kunna ordna sådant! Du bör ju först gå in i butiken och höra dock
__________________
Senast redigerad av cammen3 2012-05-19 kl. 16:58.
Citera
2012-05-19, 23:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Skickades beställningen hem eller fick du allt i butiken?
Beställningen (telefon och medföljande kontrakt) skickades hem till min mor. Inga papper har undertecknats. Jag gick in i butiken UTAN någon som helst fullmakt ifrån min mor. Försäljaren bad att få prata med min mor, varpå jag ringde upp henne och räckte över min telefon till försäljaren. Han presenterade sig och min mor fick uppge sitt personnummer och adress. Som jag ser det måste detta vara ett solklart fall av ett köp via telefon där distansköplagen kan tillämpas. Min gissning är att försäljaren såg sin chans suga ut 250 spänn ifrån en icke ont vetande pensionär, han trodde nog att min mor skulle skriva under kontraktet utan att låta mig läsa det först. Jag måste medge att det gör mig lite pissed off.
Citera
2012-05-20, 00:31
  #5
Medlem
Germanias avatar
det är väl inte helt uppbart telefonköp, men att ni kan häva affären om ni inte får slippa en icke nämnd avgift bör väl vara rätt så klart. om det nnu verkligen är så, eller var det så att du gick in och hänvisade till ett sbbonemang du läst om där det faktiskt framgår att det finns en avgift? i så fall käns det mest som att du är nån form av zigenare.
Citera
2012-05-20, 00:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
det är väl inte helt uppbart telefonköp, men att ni kan häva affären om ni inte får slippa en icke nämnd avgift bör väl vara rätt så klart. om det nnu verkligen är så, eller var det så att du gick in och hänvisade till ett sbbonemang du läst om där det faktiskt framgår att det finns en avgift? i så fall käns det mest som att du är nån form av zigenare.
Jag frågade inte efter något speciellt abonnemang, jag sa vad min mor behövde och frågade vad han kunde erbjuda. Han sa vad det skulle kosta per månad och det var aldrig något snack om någon aktiveringsavgift eller någon annan avgift av engångskaraktär.
Citera
2012-05-20, 17:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioantenn
Jag frågade inte efter något speciellt abonnemang, jag sa vad min mor behövde och frågade vad han kunde erbjuda. Han sa vad det skulle kosta per månad och det var aldrig något snack om någon aktiveringsavgift eller någon annan avgift av engångskaraktär.

Ring 3 när som (inom 14 dagar från det att paket togs emot) för att se vad de kan göra. Det borde inte vara några problem. Tar de inte bort aktiveringsavgiften genom telefon, gå in till butiken och se vad de kan göra. Löser det sig inte, skicka tillbaka paketet och teckna samma sak igen och påtala att du inte vill betala någon aktiveringsavgift - eller beställ genom hemsidan där det alltid är fri aktiveringsavgift.

Att ni inte blev informerade om det är tyvärr tråkigt, men det framgår ju ändå på avtalet. Dock ska man få reda på sådant - därav borde det vara lätt att lösa

Berätta om det löste sig
Citera
2012-05-20, 22:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
...Att ni inte blev informerade om det är tyvärr tråkigt, men det framgår ju ändå på avtalet...
Jo, men avtalet får man hemskickat ett antal dagar senare. Det är inte så att man blir erbjuden att läsa det i butiken.
Citera
2012-05-20, 23:12
  #9
Medlem
Ring så fixar vi bort den Säljaren är troligen ett smack som trodde att han kunde fixa in lite enkla extra cash där.
Citera
2012-05-21, 03:12
  #10
Medlem
Tjäna,
En aktiveringsavgift på ca 250 pix är en standard när man tecknar nya telefonabonnemang hos de stora operatörerna.
Ofta tar man ofta bort dessa för att locka en kund, Vi säger något i stil med "Bara för att du inte ska missa detta grymma erbjudande är jag villig att bjuda dig på aktiveringsavgiften..." Kunden nappar ofta på just såna små saker.

Jobbar själv hos en av Sveriges största operatörer så jag är säker på att du kan ringa in och påpeka att försäljaren sagt att han skulle bjuda er på aktiveringen. Dom kommer tycka att det låter helt normalt!

Fred!
Citera
2012-05-21, 10:48
  #11
Medlem
stäm de!

http://www.ogat.n.nu/

check it out!
Citera
2012-05-21, 11:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Berätta om det löste sig
Har precis snackat med försäljaren och han sa att det alltid tillkommer en aktiveringsavgift. Jag sa då till honom att han inte nämnde det för mig när jag var inne i butiken, varvid att han svarade att det brukade han alltid göra. Efter mycket tjat och hot om att skicka tillbaka grejerna gick han till slut med på att ge aktiveringsavgiften i rabatt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback