Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2012-07-27, 23:03
  #85
Medlem
Protongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag är kluven i vilken driftsform skolan ska ha. Jag tycker det är viktigt med lokalt självbestämmande - men om det kan kombineras med en statlig styrning som kan ta mer ansvar och ge en mer jämlik skola är jag positiv till det

Driftsformen är en sak, men viktigaste med detta hade varit att förstatliga finansieringen, dvs skolpengen.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...sieskolan-1292

Regeringen skär ned på gymnasieskolan med 675 miljoner kronor, det är obegripligt för mig. Skolan behöver mer resurser om den ska hinna se alla elever - inte mindre resurser.

Som Björklund nämner i denna interpellationsdebatt, ”Regeringen beslutar inte om lärartjänster. Det utgår inte heller något riktat statsbidrag till kommunerna för gymnasieskolan.” http://www.riksdagen.se/sv/Debatter-...227&doctype=ip

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Ja det måste finnas en balans mellan arbetslöshetsbekämpning och inflationen, det är därför riksbanken har ett inflationsmål bland annat. Inflationsmålet är en del av det finanspolitiska ramverket som Socialdemokraterna drev igenom under 90-talskrisen med stöd av Centern.

Det är där man finner sambandet mellan anställningskostnader och arbetslöshet. Höga anställningskostnader leder till hög inflation som leder till hög arbetslöshet. Alltså, det finns ett samband och det motiverar sänkta anställningskostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Att arbetslöshet uppstår tror jag beror på flera saker. Om en vara blir billigare kommer den köpas mer om folket känner ett behov av den. Om du inte behöver en cykel kommer du inte köpa den bara för att den blir billigare. Om du inte behöver en till anställd kommer du inte anställa bara för att det blir billigare, det vore slöseri med pengar. Här krävs en stark näringspolitik som skapar en efterfrågan på arbetskraft genom växande företag.

Behov kan ha många former och uttryck. Är inte poängen med ”masskonsumtion” att många just köper en cykel om den är billig eftersom de kan oavsett det ”egentliga” behovet ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Vi i S vill öka den statliga riskkapitalförsörjningen och även göra det mer lönsamt att gå in med riskkapital som privatperson - det gör att fler företagsidéer kan bli verklighet, och att fler företag kan växa.


Själva tanken med att förenkla för privatkapital att investera är det nog få som motsätter sig, frågan är hur.

Jag är själv mer tveksam till att staten ska ägna sig åt så pass riskfyllda saker som riskkapitalplaceringar. Då föredrar jag andra delen av förslaget, skapa förutsättningar för andra att göra det och därmed låta dem ta risken.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
*Vi vill satsa på statlig forskning och göra det enklare för företag att dra av för FoU-utgifter i deklarationen. (Forskning och Utveckling). Forskningen kan leda till att fler jobb skapas genom att Sverige till exempel "uppfinner" framtidens exportvara osv..

Regeringen satsar redan nu historiskt mycket på forskning, ”Svensk forskning – fem miljarder kronor ytterligare har tillförts mellan 2008 och 2012.”

http://www.folkpartiet.se/Var-politi...och-hogskolor/

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Satsa 100 miljoner mer på Exportrådet så de ska kunna ge mer exportstöd till specifikt mindre och mellanstora företag. Om fler företag hittar möjligheten att exportera finns en stor potential för växande företag och därmed fler jobb.

Det förslaget dömdes ut som rätt meningslöst samma dag det kom:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fo...ar_7329845.svd

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Satsa 1 miljard på klimatinnovationer där staten står för halva kostnaden. Det kan handla om en kommun som vill byta bränsle på stadsbussar eller ett företag som forskar på att utvinna etanol ur skogsföretag. Genom detta får vi en grön omställning kombinerat med fler jobb.

Skaplig ide, behövs dock mer detaljer om genomförandet.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Mer offentlig upphandling av innovationer. Det vill säga att staten hjälper fler innovationer att bli verklighet. Läs mer om offentlig upphandling.

Förstår inte riktigt. Läs mer om offentlig upphandling?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Frivilliga ungdomsavtal känns som ett dumt ord. Tror inte dom skulle bli så frivilliga. I konkurrensen mellan de som har ungdomsavtal och inte kommer självklart de med ungdomsavtal få jobbet, därför kommer alla tvingas ta ungdomsavtal om man vill ha jobb Det är upp till arbetsmarknadens parter att besluta dessa saker.

Om vi antar att arbetsgivare skulle föredra anställa under ungdomsavtal, vore det då inte rimligt att även anta att deras generella anställningsvilja skulle gå upp, dvs det skulle bli fler jobb ?

Arbetsmarknadens parter skulle inte tvingas använda ungdomsavtal, därav frivilliga. Men kan det inte anses solidariskt om anställningarna inom sektorer med hög arbetslöshet skulle ske med ungdomsavtal för att förbättra möjligheterna till anställning åt andra arbetslösa kollegor ? Att de med jobb inte till lika stor del utestänger de arbetslösa ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jobbpakten kan bli bra faktiskt. Men att de tänker vänta med den till 2014 är bedrövligt. Ungdomarna behöver hjälp här och nu.. Jag hoppas alla fattar att Reinfeldt & Co bara är taktisk och sparar den för att kunna säga i valrörelsen "Vi har just startat en jobbpakt, resultatet av den har inte kunnat se än, men vi tror att den kommer kunna sänka ungdomsarbetslösheten kraftigt."

Vilken cynisk analys du gör. Det kan inte bara vara så att det tar tid att förbereda ? ”Pakten” verkar ju trots allt bli ganska omfattande. Du ser väl hellre en väl genomförd effektiv pakt en en som riskerar bli kontraproduktiv ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Men vi kommer ju inte få se löner som är högre än dagens normala löner med ett sånt system? Då kommer ju folk bli nöjda med sina löneökningar från de låga till de normala nivåerna. Det har alltså skett press nedåt på lönerna..

Jag har svårt att se att folk slappt skulle nöja sig. Det är väl redan idag många som ofta kräver höga löneökningar ? Som lärarna med deras minst 10000 mer.

Sen behöver inte siffran i lönekuvertet vara representativ för din reallön, din köpkraft. Om livslönerna inte helt bibehålls skulle ”glappet” verka inflationshämnande och stärka köpkraften.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag tror vi behöver arbetsmiljölagen för att det nog annars kan bli otydligt i lagen i vissa fall. Teoretiskt håller jag med dig, men tror inte det hade fungerat praktiskt.

Så hellre stel och heltäckande än flexibel och (möjligen) bristande ? Tror du man kan finna en lösning mellan de varianterna ? En flexiblare men ändock fullgod variant ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag har redan argumenterat för svårigheterna med att gå efter "Kompetens". Det blir i praktiken ett avskaffande av turordningsreglerna och där alla får leva i ovisshet istället.

Men om nu svenskt näringsliv och många företagare går ut och kritiserar LAS, borde inte det då vara i linje med Löfvens företagarvänliga profil att öppna för reformer av det hela ?

http://www.svensktnaringsliv.se/frag...ydd_16553.html

Kan det vara så att FP och C ambition att förändra det hela i sig inte är fel ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag föredrog också Anna-Karin Hatt, jag tror hon skulle kunna fört C i mer socialliberal riktning?

Möjligt, hon är ju äldre och (sannolikt) mognare. Jag upplever det som att man verkar bli mer reaktionär med åldern, vilket i detta fallet sannolikt innebär mer socialliberal.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Vi kommer tillbaka till hur vi vill bilda regering. Personligen hoppas jag att alla på vänsterkanten går till val själv och förhandlar efter. Om vi säger att S får 38 %, V 4 % och MP 8 & så tycker jag det är självklart att regeringen ska präglas mest av S-politik. Medan V kanske inte ens bör få en plats i regeringen, utan snarare kanske lite att säga till om i nån enstaka fråga. Jag tycker dvs att valresultatet ska få ange hur mycket inflytande partierna ska få i samarbetet. Inte som inför förra valet då V-politiken typ syntes lika mycket som de övrigas trots att V är mycket mindre.

Tycker inte du det är smart?

Som du säger socialdemokraterna återkommer med svar, därav är det något de anser behöver besvaras. Då är det kanske inte orimligt att även alliansen tycker det behöver svar ?

Är det inte för de flesta självklart att största partiet i en regeringskoalition får störst inflytande ? Vanlig kritik mot alliansens uppbyggnad är att M sägs ”kväva” småpartierna med sitt inflytande.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Men det är skillnad på kollektivtrafik och skolbussar som kör kors och tvärs genom stan. Och notera att det inte är skolskjuts jag är emot - men jag tror det blir dyrt och miljöovänligt om bussarna får i uppdrag att skjutsa eleverna över hela stan överallt kors och tvärs.
Jag ser det inte som helt orimligt att samordna så att bussturerna inte ökar speciellt kraftigt. Poängen handlade dock från början mer om att jag hellre ser åtgärder för att öka användandet av skolvalet inom inaktiva grupper än att begränsa det för aktiva. På så sätt bibehålls mer av skolvalets positiva effekter samtidigt som ”elevmixen” förbättras.
Citera
2012-07-27, 23:04
  #86
Medlem
Protongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag tror alltid S betonat kvalitet. DÄREMOT tror jag det långa regeringsinnehavet gjorde att S växte ihop med staten och att de blev mer förvaltare och försvarare av sin politik snarare än att utveckla den. Lite som dagens regering också blivit tycker jag. Därför har oppositionsåren varit bra för S, nu har man börjat se folks vardag mer igen anser jag

”Folks vardag” fick mig att tänka på Carin Jämtins ide om butler i tunnelbanan. =P

Men jo, jag personligen är väl mer benägen att rösta på Löfvens S än Perssons. Större problem jag har med det är Vänsterspöket, kärnkraften, vinstförbud inom offentlig sektor och förmögenhetsskatten.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Säkrar den genom att långsamt rusta ned den? :P

När regeringen i början skulle stabilisera finanserna skedde vissa negativa effekter, men de har långsiktigt motverkats.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Ett överskott i statskassan bör vi ha för att kunna investera oss ur dåliga tider.

Underskott är nog inte nuvarande regerings största problem, kritiken brukar handla om att den samlat på sig för stora överskott.

Jag skulle nog säga att regeringen väl tagit hand om Perssons ”dukade bord”.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Inte helt hundra, men tror att alliansen öppnat för att dessa privata sjukförsäkringar nu även kan gälla på landstingsdrivna vårdinrättningar. Tidigare var det bara helt privata det gick på.

Vad har det blivit för praktiska konsekvenserna av denna öppning ? Vad är förvärrat när de även tillåts hos landstingsinrättningar ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Om det blir så är det lättare att acceptera, men då vill det till att staten verkar garanterar apotek på landsbygden och små städer med!

Enligt Hägglund möjligt under alliansregering, och garanterat under socialdemokratisk ledning. Känns det som att risken för apoteksdöd därmed är hanterbar ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Inte under rådande läge. Men jag tycker ändå det var fel, tycker vi skulle ha jobbat för att fler länder ska ta kontroll över alkoholtillverkningen ur ett folkhälsoperspektiv. MEN då fyller Systembolaget en viktigare funktion - om alla Europas länder skaffade ett system med Systembolag kanske det inte skulle behövas att producenterna är statliga.

Jag förutsätter att all vit (alltså laglig, öppen) alkoholproduktion inom EU i viss mån redan är reglerad. Vad skulle direkt ägande av produktionen kunna ge för vidare fördelar som lagstiftning saknar ?

Hehe, intressant tanke med nåt slags allomfattande europeisk bolagssystem. Misstänker att det kan bli svårt att genomföra.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag tror på tydligare politisk styrning där, men då måste man också våga vara beredd på lite högre skatt under de år vi bygger all förnyelsebar energi. Sen när de är byggda finansierar de förhoppningsvis sig själva, som vilket elbolag som helst.

Tydlighet anses nog universalt vara önskvärt, men säger inte så mycket här. För du menar väl inte att tydlighet är samma sak som nån slags förnyelsebar energiskatt ?

Tydlig styrning kan vara svag, kraftfull, aktiv, inaktiv. Det jag själv eftersträvar kan nog kallas kraftfullt inaktiv.

Jag ser hellre en direktare finansiering av nybyggnation via sånt som elpriser och nätavgifter. Det vill säga en högre grad självfinansiering hos elbrukarna vilket åtminstone delvis liknar regeringslinjen. Detta skapar starkare incitament för elbesparingar.
Citera
2012-07-27, 23:05
  #87
Medlem
Protongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Jag uppfattade det som att apoteksföretagen väntade in i det sista för att se om det fanns något billigare alternativ, därför blev lagerhållningen dålig. Ser inte hur det ska kunna vara ett myndighetsproblem.

Nyckeltexten:

”Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket bestämmer varje månad vilka mediciner som ska säljas på apoteken och ska, när det går, byta ut läkemedel mot ett billigare varianter med samma effekt.”

Myndigheten bestämmer vad apoteken får sälja. Dessa bestämmelser byts varje månad. Det är detta byte jag tolkar att Waller kommenterar:

”Bytet gör att apoteken inte vill bygga upp några större lager och att leverantörerna ibland har svårt att leverera rätt läkemedel, tror Johan Wallér, vd för Sveriges apoteksförening.”

Ganska naturligt när man blir tillsagd att byta stup i kvarten ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Vi vet ju inte hur bemanningen i övrig detaljhandel hade sett ut i statlig regi. Kanske hade staten inte varit lika intresserad av stora vinster och därför anställt fler på varje företag.

Upplever du en generell personalbrist när du går in affärer ? Man kan alltid skapa struntjobb som i Sovjet, men jag ser inte riktigt poängen.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Alla nya apotek öppnar i städernas inre kärna. (Så var det i min stad i Norrland)

Tråkigt, men är väl ingen anledning mot reformen.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Apotek försvinner från landsbygden.

Denna tar vi upp lite tidigare i mitt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Sämre lagerhållning av mediciner, tar längre tid att få ut medicinen.

Samma här.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Eventuellt färre personal.

Återigen =P

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Hittills samma eller lite dyrare mediciner.

Återstår att se på sikt =/

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
* Att vinster blir överordnat att ge bra råd till patienten.

Återstår att se =P

Om dessa problem till största del ordnar sig närmsta decenniet, tror du du då skulle bli mer positivt inställd till ytterligare utförsäljningar i allmänhet ?

Om saker ”går åt helvete”, tror du det då finns något sätt att ordna upp det hela, eller är vi då körda ?

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Om facket tappar medlemmar tappar det styrka, eftersom mycket endast är reglerat i kollektivavtalen är det lätt att backa bandet flera decennier om arbetsgivarorganisationen blir starkare än arbetstagarorganisationen (facket).

Många tycker facket är viktigt, men anser sig inte ha alla pengar för att gå med i det, då hjälper man dem genom att göra det billigare. Nu har ju till och med Jan Björklund erkänt att de differentierade avgifterna av a-kassan som de drev igenom var misslyckade.

I samma tal om de differentierade avgifterna pratar björklund om att förstatliga a-kassan vilket kanske inte skulle hjälpa fackens medlemstal.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Motivera?

Jämlikhet inom en grupp är när medlemmarna har samma friheter. Man kan förenklat säga att ”Frihet för oss är att alla ska ha samma möjligheter att forma sina egna liv och kunna bli dem de vill vara. Att kunna forma sitt liv och påverka det är också frihet för oss.”

Jämlikhet är alltså jämlik frihet inom en grupp, denna jämlikhet kan inte existera utan frihet, frihet är alltså en förutsättning för jämlikhet.

Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Vi är inte principiellt emot privat offentligt finansierad vård, vi kommer tydligare ta ställning på kongressen nästa år.

Hehe, jag går på en privat offentligt finansierad vårdcentral och är nöjd med den. Därför är inte mitt motstånd benhårt mot privata alternativ.

Är jag en dålig sosse på grund av det?

Väldigt godtyckligt, men jag skulle nog inte kalla dig dålig sosse om du avviker i en sakfråga. Vill du förbjuda den sortens vårdcentraler du själv besöker ?

Jag skulle nog mer se till partiprogrammen i sin helhet. Jag provade t.ex. valkompass lite snabbt, http://valpejl.se/resultat/1bccab-cb...cdaab/02135647

Med 37% S kan däremot jag nog anses vara en rätt medioker sosse.
Citera
2012-07-28, 12:01
  #88
Medlem
LawrenceCianas avatar
Jag stödjer alliansen.

Jag följer inte politiken och vet väldigt lite om man kollar på det stora.
Men jag vet vad varje parti står för och hur systemet funkar. Mitt argument för att rösta på moderaterna är Viljan att bidra.

Ett samhälle eller en grupp funkar alltid bäst när alla bidrar och jobbar. Om sossarna har makten blir det alldeles för många som ser möjligheten i att slippa slita på sin kropp med jobbet. För många ser jobbet som jobbigt och tråkigt. Varför ska man jobba med någonting man tycker suger? När man väldigt lätt kan få 6 lök i månaden? Det är klart man hellre sitter hemma och kollar tv och får cash för detta istället för att slita dag in och dag ut med ett pissjobb där man tjänar 11 lök efter skatten. Det är för övrigt denna orsak som den fattigare halvan av sverige röstar på sossarna. Ingen rik man har någon anledning, eftersom att dem enda som tjänar på detta system är bottenskrapet.

Sen när socialdemokraterna sugit ut alla ambitiösa människors vilja till att ens försöka stiga i hierarkin kommer varenda jävel försöka leva på a-kassa.

Det kommer dock aldrig att hända för folket kommer långt innan detta märka hur deras idiotiska system sakta men säkert fallerar. Vi måste värdera människors vilja att arbeta för att få det finaste möjliga samhälle.
Citera
2012-08-04, 21:15
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Driftsformen är en sak, men viktigaste med detta hade varit att förstatliga finansieringen, dvs skolpengen.

Jag är positiv om man kan behålla ett lokalt självbestämmande med att staten fördelar resurser så att man kan utkräva ansvar för skolan av staten.

Citat:
Som Björklund nämner i denna interpellationsdebatt, ”Regeringen beslutar inte om lärartjänster. Det utgår inte heller något riktat statsbidrag till kommunerna för gymnasieskolan.” http://www.riksdagen.se/sv/Debatter-...227&doctype=ip

En regering kan lägga pengar på gymnasieskolan eller satsa mindre på det. Hur kommuner väljer att disponera pengarna är en sak, men när regeringen skär ned 67 miljoner på gymnasieskolan då påverkar det självklart kommunerna eftersom deras budget blir mindre.

Citat:
Det är där man finner sambandet mellan anställningskostnader och arbetslöshet. Höga anställningskostnader leder till hög inflation som leder till hög arbetslöshet. Alltså, det finns ett samband och det motiverar sänkta anställningskostnader.

Jag håller fortfarande hårt på att en företagare inte anställer om han inte har behov. I ett kapitalisistiskt system vill många företagare självklart göra vinst, då anställer ma så få som möjligt så att de ändå klarar jobbet. Allt annat är inte särskilt logiskt tycker jag. Självklart kan det bli fler anställningar om det skulle vara så att många företagare tycker att just kostnaden är ett stort problem, men då måste man nog sänka väldigt mkt - för vi har ju sett att den sänkta arbetsgivaravgiften för unga inte gett några nya jobb.

Citat:
Behov kan ha många former och uttryck. Är inte poängen med ”masskonsumtion” att många just köper en cykel om den är billig eftersom de kan oavsett det ”egentliga” behovet ?

Beror på, jag tror inte ma ka jämföra ett cykelköp med att anställa riktigt. Eftersom företagaren tjänar ju personligen på att inte anställa (oftast, om inte stort behov finns) eftersom denne då kan få större vinst.

Citat:
Själva tanken med att förenkla för privatkapital att investera är det nog få som motsätter sig, frågan är hur.

Vet ite exakt, men tror att det kunde handla om avdrag för FoU-avgifter i deklarationen eller nåt..

Citat:
Jag är själv mer tveksam till att staten ska ägna sig åt så pass riskfyllda saker som riskkapitalplaceringar. Då föredrar jag andra delen av förslaget, skapa förutsättningar för andra att göra det och därmed låta dem ta risken.

Det som staten ska göra ska vara marknadskompletterande. Det som är för riskfyllt för privata men ändå spännande, intressant och lovande, ska kunna få stöd fr¨ån staten

Citat:
Regeringen satsar redan nu historiskt mycket på forskning, ”Svensk forskning – fem miljarder kronor ytterligare har tillförts mellan 2008 och 2012.”

http://www.folkpartiet.se/Var-politi...och-hogskolor/

Och Socialdemokraterna tycker också det är viktigt och vill fortsätta satsa på forskning.

Citat:
Det förslaget dömdes ut som rätt meningslöst samma dag det kom:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fo...ar_7329845.svd

Dom tyckte förslaget var bra, men dom ville att ÄNNU mer resurser skulle tillföras. S tillför ju trots allt 100 miljoner mer än alliansen fortfarande, och det är en bra start.

Citat:
Skaplig ide, behövs dock mer detaljer om genomförandet.

Japp självklart, det kommer. Gillade Löfvens citat av Anna Lindh om arbetslösheten och miljöproblemen - "Vi ser två problem och gör en möjlighet av det".

Citat:
Förstår inte riktigt. Läs mer om offentlig upphandling?

Ja alltså läs mer om vad det är om du fattar, orkade ite förklara

Citat:
Om vi antar att arbetsgivare skulle föredra anställa under ungdomsavtal, vore det då inte rimligt att även anta att deras generella anställningsvilja skulle gå upp, dvs det skulle bli fler jobb ?

Arbetsmarknadens parter skulle inte tvingas använda ungdomsavtal, därav frivilliga. Men kan det inte anses solidariskt om anställningarna inom sektorer med hög arbetslöshet skulle ske med ungdomsavtal för att förbättra möjligheterna till anställning åt andra arbetslösa kollegor ? Att de med jobb inte till lika stor del utestänger de arbetslösa ?

Det handlar i grund och botten om vilket samhälle vi vill ha. Vi vill inte ha ett samhälle där anställningarna blir otryggare och där löntagarna får sälja sig billigare. Vi kan sänka arbetslösheten på andra sätt. Vi i S är övertygade om att problemet med arbetslöshet inte hänger på att löntagarna har det för bra på arbetsmarknaden. Det märks att vi är Sveriges enda arbetareparti

Citat:
Vilken cynisk analys du gör. Det kan inte bara vara så att det tar tid att förbereda ? ”Pakten” verkar ju trots allt bli ganska omfattande. Du ser väl hellre en väl genomförd effektiv pakt en en som riskerar bli kontraproduktiv ?

Tveksamt, är övertygad om att dom vill ha detta som en valfråga, då ska dom få väljarna att tro att "dom minsann ju ite vad hur resultatet av denna nya politik blir"...

Citat:
Jag har svårt att se att folk slappt skulle nöja sig. Det är väl redan idag många som ofta kräver höga löneökningar ? Som lärarna med deras minst 10000 mer.

Sen behöver inte siffran i lönekuvertet vara representativ för din reallön, din köpkraft. Om livslönerna inte helt bibehålls skulle ”glappet” verka inflationshämnande och stärka köpkraften.

Har du aldrig hört talas om lönedumpning alltså?

Citat:
Men om nu svenskt näringsliv och många företagare går ut och kritiserar LAS, borde inte det då vara i linje med Löfvens företagarvänliga profil att öppna för reformer av det hela ?

Glöm inte att S är ett arbetareparti. Men vi inser att om vi ska kunna skapa jobb måste vi ha ett samarbetsklimat i Sverige där alla parter har bra villkor. LAS är viktigt för företagarna, och jag tror inte det är störtsa hindret för företagare. Jag tror det handlar om att man måste öka efterfrågan på varor ch tjänster hos företagen så företagen får ordrar större än vad deras personal klarar av så de måste nyanställa för att klara ta ordern.

Citat:
http://www.svensktnaringsliv.se/frag...ydd_16553.html

Kan det vara så att FP och C ambition att förändra det hela i sig inte är fel ?

Jag tycker det är fel, jag värdesätter LAS. Och det här med kompetens hade bara inneburit att arbetsgivarna får makten att bestämma själv - otrygg arbetsmarknad.

Citat:
Är det inte för de flesta självklart att största partiet i en regeringskoalition får störst inflytande ? Vanlig kritik mot alliansens uppbyggnad är att M sägs ”kväva” småpartierna med sitt inflytande.

Jo men varför vill alla då att oppositionen ska presentera exakt hur allt blir i enstaka frågor om oppositionen vinner valet? Äre inte bättre om vi tar det efter valet och ser vilken tyngd alla partier har i förhandlingarna utifrån valresultat?
Citera
2012-08-05, 21:48
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Landstingen går årligen med underskott och sparkrav, samtidigt som byråkratin och politikerförmånerna tycks öka. Vårdpersonalen har varit underbetald i åratal. Jag kan inte säga att alla privata vårdgivare sköter det hela bättre, men jag menar på att de generellt inte är sämre.

Så då är det bättre alternativet att börja skära ned ännu mera? För det är ju precis vad Alliansens politik går ut på. Drar du in/förlamar de flesta grundläggande förmånerna så tjänar staten på det. Borg har hamstrat pengar sen 2006, en stat som ska gå plus är ju som ett virus på samhället. Varför tror du att arbetslösheten är högre på alla kategorier? Och vad tänker du när jag säger Carema? Där har du vad som händer när du säljer saker som är viktiga. Misskötsel för pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Kvalitetskrav är självklart något vi bör ställa på allt. De flesta skulle inte tolerera dålig skött verksamhet i övrigt, så jag ser inte heller att vi ska tolerera dåligt skött skola/sjukvård. Ställa krav med absoluta tal kan dock bli fel. Utvecklingen inom vården är snabb. Patienter behöver ligga inne mindre tid efter operation och personalen får bättre hjälpmedel som möjliggör ökad produktivitet utan sämre kvalitet.

Håller absolut med här.

Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Privatdrivna skolor och sjukvård ger mig möjlighet att välja bort de sämre alternativen. Det lokala högstadiet jag bodde vid delade upptagningsområde med "whitetrash". Min storebror såg t.ex. en klasskamrat dra pistol på läraren. Tack vare det fria skolvalet kunde jag undvika den skolan och sökte mig till en privat. Bland gymnasieskolorna hade den kommunala bäst rykte, så då passade det mig att gå där.

Självklart, men många problem med privata skolor har ju uppstått. Det finns otroligt många privata skolor som lockar med en iPad till varje elev och höga betyg. Desto högre genomsnittsbetyg du har på skolan så kommer det söka mer, mer ger pengar. Jag vet detta för att jag har ett antal kompisar som är lärare och säger att kravet är att sätta höga betyg, varje sig personen klarat kursen eller ej. Alltså blir IG kanske ett G istället. Eller F blir kanske D.

Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Privatfinansierade vårdcentraler avlastar vården i övrigt, se nedan.

Helt klart, dock läste jag nedan men ser ej sambandet. (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Tja, de betalar trots allt dubbelt upp till sjukvården. Det får väl anses positivt att de betalar extrapengar till vården här och inte söker sig utomlands ? De avlastar sjukvården i övrigt och ger den mer resurser till att vårda oss andra

Så länge det hålls på den nivån och inte börjar bli ovårdslös är det bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Vad de vill och vad de kan är inte riktigt samma. T.ex så har väl socialdemokraterna velat avskaffa monarkin i (bokstavligen) hundra år utan att ha genomfört det i praktiken. De vet att de (tyvärr) inte har folkligt stöd i frågan. Jag tror själv inte att den offentligfinansierade vården kommer avskaffas. Om något så kanske statens del kommer minska, vilket ökar bördan för landstingen.

Uppenbarligen, det finns outtalade saker inom politiken. Vilande på rätt tillfälle kanske är mer rätt ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Jag tycker att socialdemokraterna blivit socialkonservativa populister med för kraftiga kristna moralinslag. Av vad jag vet om svenska historien (gymnasiets historiakurser var mest USArelaterade) så gjorde de mycket nyttigt tillsammans med bl.a folkpartiet under 1900talets första hälft, men nu känns de föråldrade, stelnade.

Socialdemokraterna är ett skämt. Det är stora splittringar inom grenen där du antingen är socialdemokrat, vänstersosse eller moderatsosse. Inget alternativ är ens värt att lägga sin röst på.

Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Jag vill bort från iden att staten ska hålla en i handen genom livet, välja och bestämma över mig. Jag ser min personliga frihet som viktigare än trygghet. Jag är inte nödvändigtvis emot iden om offentlig verksamhet, men jag vill kunna välja bort den om den inte passar mig

Jag ser inte hur olika skatter som hjälper dig är att "hålla dig i handen". Utan just dessa försäkringar som många är statsbekostade så hade du antagligen inte ens haft en sus i vinden att kunna betala det. Du behöver inte se val och frihet som "inte skatt/en hjälpsam demokrati".

my 5 cents.
Citera
2012-08-05, 23:57
  #91
Medlem
Jag ska svara på det andra med, ska bara vänta in rätt tillfälle. När inläggen är så långa krävs det motivation för att sätta sig och skriva Vi skulle ha avhandlat ämnena eftersom istället Protongas haha
Citera
2012-08-06, 15:44
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
”Folks vardag” fick mig att tänka på Carin Jämtins ide om butler i tunnelbanan. =P

Men jo, jag personligen är väl mer benägen att rösta på Löfvens S än Perssons. Större problem jag har med det är Vänsterspöket, kärnkraften, vinstförbud inom offentlig sektor och förmögenhetsskatten.

Det kan komma dåliga förslag ibland, butlerförslaget kanske inte var det bästa.. Däremot ställer jag mig frågande till kritiken mot förslaget om könsneutrala toaletter i centrum. Det är väl en bra idé? Tänk dig att du är transsexuell och vill besöka en toalett, det kan ju känas fel att gå in på en herrtoalett utklädd till kvinna, men såväl kan det kännas fel att gå in på en damtoalett då du egentligen är man. Jag tycker att det förslaget var bra.

Citat:
Underskott är nog inte nuvarande regerings största problem, kritiken brukar handla om att den samlat på sig för stora överskott.

Jag skulle nog säga att regeringen väl tagit hand om Perssons ”dukade bord”.

Jo det vet jag, Sverige har stora underskott och Anders Borg har fått kritik at IMF, internationella valutafonden, för detta. Men man har skärt ned på välfärden, det kan man inte säga emot om man kollar på verkligheten, och det är det jag motsätter mig!

Citat:
Vad har det blivit för praktiska konsekvenserna av denna öppning ? Vad är förvärrat när de även tillåts hos landstingsinrättningar ?

Att då har pricipen om vård efter behov och inte plånbok åtsidosatts även i den offentligt finansierade vården.

Citat:
Enligt Hägglund möjligt under alliansregering, och garanterat under socialdemokratisk ledning. Känns det som att risken för apoteksdöd därmed är hanterbar ?

Om man garanterar landsbygdsapotek är det bra. Däremot skulle jag också vilja ha ett förbud mot vinstuttag för att garantera att apotekarna inte rekommenderar att sälja ågot bara för att de vet att tjänar på det. Jag vill ha professionella råd som inte styrs av pengar.

Citat:
Jag förutsätter att all vit (alltså laglig, öppen) alkoholproduktion inom EU i viss mån redan är reglerad. Vad skulle direkt ägande av produktionen kunna ge för vidare fördelar som lagstiftning saknar ?

Hehe, intressant tanke med nåt slags allomfattande europeisk bolagssystem. Misstänker att det kan bli svårt att genomföra.

Om vi skulle ha ett europeiskt bolagssystem finns inget behov av att äga produktionen.

Citat:
Tydlighet anses nog universalt vara önskvärt, men säger inte så mycket här. För du menar väl inte att tydlighet är samma sak som nån slags förnyelsebar energiskatt ?

Tydlig styrning kan vara svag, kraftfull, aktiv, inaktiv. Det jag själv eftersträvar kan nog kallas kraftfullt inaktiv.

Jag ser hellre en direktare finansiering av nybyggnation via sånt som elpriser och nätavgifter. Det vill säga en högre grad självfinansiering hos elbrukarna vilket åtminstone delvis liknar regeringslinjen. Detta skapar starkare incitament för elbesparingar.

Jag menar en tydlig styrning på så sätt att regeringen gör vad som krävs för att det ska fungera.
Citera
2012-08-06, 15:53
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protongas
Nyckeltexten:

”Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket bestämmer varje månad vilka mediciner som ska säljas på apoteken och ska, när det går, byta ut läkemedel mot ett billigare varianter med samma effekt.”

Myndigheten bestämmer vad apoteken får sälja. Dessa bestämmelser byts varje månad. Det är detta byte jag tolkar att Waller kommenterar:

”Bytet gör att apoteken inte vill bygga upp några större lager och att leverantörerna ibland har svårt att leverera rätt läkemedel, tror Johan Wallér, vd för Sveriges apoteksförening.”

Ganska naturligt när man blir tillsagd att byta stup i kvarten ?

Men uppenbarligen var detta problem inte lika stort innan omregleringen? Hur förklarar du det?

Citat:
Upplever du en generell personalbrist när du går in affärer ? Man kan alltid skapa struntjobb som i Sovjet, men jag ser inte riktigt poängen.

Jag menar inte att jag vill förstatliga all detaljhandel, jag menade bara att vi vet ju faktikt inte hur mycket jobb som hade funnits där om det hade varit statligt.

Hur hade du tänkt att kontrollera så att inte apoteken ger råd av vistintresse? Om det uppstår problem med reformen så beror det självklart på vilka problem det är vad lösningen kan bli. Kanske kan man hitta en lösning, kanske krävs en återreglering.

Citat:
I samma tal om de differentierade avgifterna pratar björklund om att förstatliga a-kassan vilket kanske inte skulle hjälpa fackens medlemstal.

Citat:
Nä det vore dåligt för facken, så det stödjer jag inte. Vad ville du säga? Att Björklunds politik är dåligt för facken? Jag håller med isf

Jämlikhet inom en grupp är när medlemmarna har samma friheter. Man kan förenklat säga att ”Frihet för oss är att alla ska ha samma möjligheter att forma sina egna liv och kunna bli dem de vill vara. Att kunna forma sitt liv och påverka det är också frihet för oss.”

Jämlikhet är alltså jämlik frihet inom en grupp, denna jämlikhet kan inte existera utan frihet, frihet är alltså en förutsättning för jämlikhet.

Självklart håller jag med om det där, för det är ju typ samma som jag sa Men vi säger att för att denna frihet ska uppstå så måste vi eett jämlikt samhälle där alla kan påverka sina liv - frihet.


Citat:
Väldigt godtyckligt, men jag skulle nog inte kalla dig dålig sosse om du avviker i en sakfråga. Vill du förbjuda den sortens vårdcentraler du själv besöker ?

Jag skulle nog mer se till partiprogrammen i sin helhet. Jag provade t.ex. valkompass lite snabbt, http://valpejl.se/resultat/1bccab-cb...cdaab/02135647

Med 37% S kan däremot jag nog anses vara en rätt medioker sosse.
[/quote]

Jag gjorde samma valtest:

http://valpejl.se/kompass/resultat?r...p=4&p=68&p=110

Jag blev till och med mest vänsterpartist hehe
Citera
2014-04-03, 10:24
  #94
Medlem
mattekilles avatar
Bump!

Kul tråd!

Ska göra en insats för den borgerliga politiken. Nu vet jag att flashback domineras av SD:are, SvP:are, libertarianer, anarkister, och andra som i den vardagliga politiken inte syns nämnvärt. Vore kul om vi kunde hålla oss till etablerade ideologier.

Är själv i grund och botten Moderat/liberal-konservativ, även om jag inte gillar dagens moderater utan har mer gemensamt med partiet innan de fick etiketten "nya". I sakfrågor kan jag ligga närmare KD och SD, även om jag inte fullt ut vill stödja dessa partiet. Min politiska identitet är trots allt Moderat.

Vård:
Avskaffa landstingen. Onödig byråkratisk institution, vars kvalitet varierar för mycket över landet, och kostar oerhört mycket att hålla uppe. Låt staten ta över ansvaret, givetvis med en välutvecklad privat marknad där valfriheten är stor, och man ska ha möjlighet att ta privata försäkringar. Dock ska alla självklart ha rätt vill vård, så fattiga kommer även fortsättningsvis få bra trygghet, men om du vill och har pengar ska du får utöka din försäkring. Att låta offentligt konkurrera med privat för att kvalitet och kompetens utvecklas, samt att vårdköer kortas.

Skatter:
Lägre skatt! Vi kan avskaffa onödiga myndigheter och byråkrati, ta bort ineffektivt bistånd, och skära i kulturbudgeten (det offentliga kulturstödet bör mer eller mindre uteslutande gå till att bevara kyrkor, slott, kulturarv). Då finns det utrymme att både sänka skatten, och satsa mer på exempelvis försvaret. Värnskatten måste bort, den gör snarare att vi förlorar skatteintäkter.

Bostäder:
Gör marknaden friare. Idag finns det sjukt många regler kring t.ex. att alla lägenheterna måste vara handikappanpassade, bullernivå, badrummens storlek, osv... Förenkla! Avreglera andrahandsuthyrningen.

Skola:
Tydligt fokus på kunskap och ordning. Skolk, mobbing, och stök ska inte accepteras. Erbjud mer av spetsutbildning i bl.a. matematik, företagsekonomi, och IT. Bra att fånga upp begåvade redan i tidig ålder. Även tydligt stöd till elever som halkar efter. Alla kan inte ligga på samma nivå i exakt allt.

Brottsbekämpning:
Hårdare straff, framför allt på brott direkt mot människor, så som mord, misshandel, personrån, våldtäkt. Livstid ska vara livstid. Utvisning av kriminella icke-medborgare.

Jämställdhet:
Självklart lika förutsättningar för kvinnor och män. Lika inför lagen. Däremot ska staten hålla sig borta mer, alltså nej till kvotering i bolagsstyrelser och föräldraförsäkring. Familjen ska inte utsättas för genus-experiment av klåfingriga politiker.

Moraliska/etiska frågor:
Är väldigt ambivalent när det kommer till frågor som rör abort, dödshjälp, och stamcellsforskning. Det är en avvägning där livets mystik och okränkbarhet måste tas i beaktning. Jag är ärligt talat osäker, men vill se över gränsen för fri abort och eventuellt sänka den från v18 till kanske v12 som i många andra länder.


Okej, det var en del utav mina ståndpunkter. Finns säkert en del kvar. Öppen för frågor
Citera
2014-04-12, 10:15
  #95
Medlem
Hade varit hemskt om bidragsvänstern vann valet, Alliansen <3
Citera
2014-04-12, 18:14
  #96
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wmathyy
Hade varit hemskt om bidragsvänstern vann valet, Alliansen <3

Ni står för förfall allihop!!

Diverse kommunist partier; Du gillar total dekadens.
Mp; Du vill rasera landet omedelbart.
V; Du vill rasera landet på sikt.
C; Du vill rasera landet på sikt fastän i lite lungnare takt.
Kd; Som ovan du vill rasera landet litet lungnare än C.
Fp; Som ovan fast litet lungnare än Kd.
S; Som ovan fast lite lungnare än Fp.
M; Som ovan fast lite lungnare än S.
Sd; Som ovan fast du vill se en integrerad brun sörja som tror de är Svenskar.

Sen alla andra sinnessjuka dårar som Feministisktinitiativ osv eller kanske Piratpartiet som lockar unga med sitt namn men som för en politik som leder till deras egen undergång


Det fetstilta skrev jag till en annan idiot precis, men hans tråd låstes så lägger in min lilla lista här istället.
__________________
Senast redigerad av Framtyr 2014-04-12 kl. 18:19.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback