Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-12, 16:18
  #13
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Har du använt det för att för skojs skull memorera till exempel kändisars dödsår? Jag har börjat göra det, men jag tycker det är svårt. Marilyn Monroe till exempel, dog -62. 62 för mig är jon. Men hur ska man sätta Marilyn Monroe tillsammans med jon liksom? har du haft detta problemet och kontrat det?

Jag har absolut det problemet ibland... Hade jag varit du i just det exemplet hade jag tänkt Monroe med ett minus/plustecken ovanför sin vänstra axel.

Kör du på de redan utsatta bokstäverna eller har du hittat egna konsonanter till siffrorna?
Citera
2013-05-12, 23:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecter
Jag har absolut det problemet ibland... Hade jag varit du i just det exemplet hade jag tänkt Monroe med ett minus/plustecken ovanför sin vänstra axel.

Kör du på de redan utsatta bokstäverna eller har du hittat egna konsonanter till siffrorna?

Nä, kör på de vanliga s,t,n,m,r,l,j,k,f,p typ. Håller på att finslipa min lista med 110 ord. Vissa siffror svårare än andra..

Vad har du t.ex. för ord på 16 och 56?
Citera
2013-05-13, 07:45
  #15
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Nä, kör på de vanliga s,t,n,m,r,l,j,k,f,p typ. Håller på att finslipa min lista med 110 ord. Vissa siffror svårare än andra..

Vad har du t.ex. för ord på 16 och 56?


Dag resp. Lag. Men det är extremt kluriga ord.
Citera
2014-04-05, 02:58
  #16
Medlem
Apathess avatar
Hur lång tid behöver ni för att memorera t.ex. ordningen på 30 slumpmässigt valda siffror? När tycker ni man kan börja vara lite "stolt"?
Citera
2014-04-05, 11:25
  #17
Medlem
Dirtun07s avatar
Bra tråd!
Citera
2014-05-18, 12:05
  #18
Medlem
Håller på läser boken vägen till mästarminne och har en fundering kring siffror.


Först ska man lära sig att t.ex.

0=M
1=N

osv...

Men jag har ingen koppling alls till dess bokstäver. Sen ska man applicera dessa på de förvalda orden

t.ex. att 1 har bokstaven N och blir då näsa.

Finns det någon anledning att följa dessa förvalda bilder. Vore det inte bättre att välja egna bilder?

Min egna serie skulle se ut såhär

0=O
1=I
2=L
3=E
4=A
5=S
6=G
7=T
8=B
9=P

0 skulle kunna vara Ost
81 blir naturligt ett BI

78 blir TandBorste

Gör jag fel som tänker så? Finns det några nackdelar med detta?


Har läst att ni andra använder sig av konsonanter, och sedan lägger in vokaler. Jag har några vokaler ovan, gör det något?
Citera
2014-06-21, 20:28
  #19
Medlem
Någon som kan rekommendera en bra bok inom ämnet(2014). Läser en linje som kräver mycket utantillkunskap, inte så mycket siffror men mer ord osv?

Mvh
Citera
2014-10-07, 20:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Någon som kan rekommendera en bra bok inom ämnet(2014). Läser en linje som kräver mycket utantillkunskap, inte så mycket siffror men mer ord osv?

Mvh

Rhetorica ad Herenium sägs ju vara bra, skrevs av Cicero eller nåt, tror den behandlar tal och ord. Moonwalking with Einstein tyckte jag var relativt bra, gav mig en bra introduktion på det här med hur minnet fungerar.
Citera
2014-10-21, 17:29
  #21
Medlem
Finns en till tråd i ämnet där undertecknad elaborerat en del: https://www.flashback.org/t2030860

Underhållande dokumentär om svenska minneslandslaget: http://www.svtplay.se/video/2366854/...laste-landslag
Citera
2014-10-26, 02:30
  #22
Medlem
Svart.Karismas avatar
Angenämnt initsiativ, TS Kommer ta del av råd, och förhoppningsvis bidra med några såväl

Impulsmässigt nu kom jag på att man kan lära in sig en kort truddelutt på piano innan man går till butiken, förutsatt att man kommer ihåg bättre, och förutsatt att det bara finns 12 varor i butiken att välja på . Tror jag endå är inne på ett spår man kan forska mer inom.
__________________
Senast redigerad av Svart.Karisma 2014-10-26 kl. 02:33.
Citera
2017-11-02, 14:10
  #23
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Finns en till tråd i ämnet där undertecknad elaborerat en del: https://www.flashback.org/t2030860

Underhållande dokumentär om svenska minneslandslaget: http://www.svtplay.se/video/2366854/...laste-landslag

Även TV4 har en dok om minneslaget.

https://www.tv4play.se/program/sveri...laste-landslag
Citera
2018-09-25, 00:22
  #24
Medlem
BePatients avatar
Jag har som mål att memorera en ruskig mängd näringsinnehåll för olika matvaror. Jag vill ha er input på vilka mnemonics jag ska använda och hur, för att göra mitt minne så bra som möjligt.

Jag tänker mig ett minnespalats där olika rum är för olika typer av mat, dvs. fisk i ett rum, kanske sädesslag i ett och rotfrukt i ett annat. Om mitt mål för, låt oss säga, fisk är att memorisera protein- och fettinnehåll i % av vikt, samt D-vitamin, så kommer väl inte minnespalatset i sig hjälpa? Jag tänker att jag bör använda ordtekniken, och så placerar jag dessa sifferbilder på olika platser i fiskrummet av mitt minnespalats. Bör jag organisera en fisktyps placering i rummet enligt alfabetet, eller något innehåll, som ex. fettinnehåll?

Hur bör jag organisera kategorierna? Om jag vill bestämma en kategori för plommon, ska det vara en kategori för allt som växer på träd? Eller frukt? Eller naturligt söta saker? Vilka andra, om några, mnemonics ska jag använda?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback