2012-05-18, 21:23
Medlem
Herp-Derps avatar
Hej!
Jag har nyligen börjar intressera mig för att spela piano och jag skulle vara mycket tacksam för tips och råd.

Har ni några bra förslag på bra låtar som man kan lära sig som inte är allt för svåra?
Har ni några råd om hur man ska träna sin teknik, ska man göra på ett speciellt sätt eller är det mängdträning som ger en bra utveckling?
Är det viktigt att börja med att lära sig ackord eller ska man börja spela lite låtar så att man får känsla för att spela?

Detta med att spela med två händer har jag inte lyckats lära mig. Jag behöver verkligen hjälp och tips på hur man kan träna sig på detta på ett bra sätt.

Kort och gott så behöver jag alla tips ni har, jag är djupt tacksam om ni vill ta er tid att svara nu när ni har orkat läsa er ner hit.

Tack så mycket för er hjälp, det är dagens goda gärning!

Mvh Philip
Citera
2012-05-18, 21:28
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Jag skulle nog säga att det enklaste tillvägagångssättet är att först lära dig grunderna, olika toner och ackord, hellre än specifika låtar. Det kommer t.ex. att bli väldigt besvärligt att lära dig att spela en låt om du inte vet var de olika tonerna sitter som noterna referar till.
Citera
2012-05-18, 21:55
Medlem
AlexOnTops avatar
Som personen över skrev.

Det som krävs är repetition, repetition och repetition. Det gäller att få in ackord och toner i muskelminnet. Och ett annat tips är, lär dig läsa notblad ifrån första början, det lönar sig senare.
Citera
2012-05-18, 22:11
Medlem
Herp-Derps avatar
Ackord först då och sedan börja spela låtar...
Citera
2012-06-08, 03:25
Medlem
OliverLindmans avatar
Hej vad kul att hitta en sådan här tråd. Jag har nämligen precis skrivit en artikel som jag tror kan besvara dina frågor rätt väl.

Jag började själv spela piano på nytt efter många år för några månader sedan. Gick in med mycket ambition, men lite hjärna. Som jag ser det nu så handlar det inte bara om mängdträning. Läs gärna artikeln och se om du håller med!

http://musik-instrument.se/spela-instrument-guide/
Citera
2012-06-13, 11:28
Medlem
börja med att lyssna på en låt och försök att ta ut melodin med hjälp av ditt gehör, sedan kan du sitta och leka och lägga till toner som du tycker passar till melodin. på det här sättet tränar du upp ditt gehör (om du inte har något sedan tidigare) och kommer att göra musicerandet mycket roligare.

Ett väldigt enkelt sätt som fick mig att utveckla mitt muskelminne, snabbhet och improvisation osv var att bara sitta och spela någon helt slumpmässig skala, arpeggios eller ackord med en hand medans man satt vid datorn och kollade på film eller något.

lär dig enkla ackord som C F Am och sitt och skifta mellan dom ackorden och nöt in dom tills du inte behöver tänka längre på vart du har fingrarna utan att dom är i läge på engång.
samma sak med oktaver, tex att du spelar C1 och C2 samtidigt med en hand och går uppåt och spelar så hela skalan med två oktaver för varje ton.
tillslut kommer du att känna att du tar en oktav utan att se på tangenterna eller ens höra tonerna överhuvudtaget.

tips på låt: http://www.youtube.com/watch?v=a4pZpSs-WcQ

Ps: kanske är värdelösa tips egentligen, jag har nämligen aldrig haft pianolektioner utan tipsar bara så som jag har lärt mig.
Citera
2012-11-13, 10:36
Medlem
Blodsritens avatar
Jag hör till dom som lär sig genom att lyssna och se hur det spelas. Men det skulle inte skada om jag pluggade lite musikteori. Fast egentligen så e jag ju gitarrist i grunden....

Ett tips jag kan ge är att prova sig fram och lära sig vilka toner som låter bra tillsammans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in