börja med att lyssna på en låt och försök att ta ut melodin med hjälp av ditt gehör, sedan kan du sitta och leka och lägga till toner som du tycker passar till melodin. på det här sättet tränar du upp ditt gehör (om du inte har något sedan tidigare) och kommer att göra musicerandet mycket roligare.
Ett väldigt enkelt sätt som fick mig att utveckla mitt muskelminne, snabbhet och improvisation osv var att bara sitta och spela någon helt slumpmässig skala, arpeggios eller ackord med en hand medans man satt vid datorn och kollade på film eller något.
lär dig enkla ackord som C F Am och sitt och skifta mellan dom ackorden och nöt in dom tills du inte behöver tänka längre på vart du har fingrarna utan att dom är i läge på engång.
samma sak med oktaver, tex att du spelar C1 och C2 samtidigt med en hand och går uppåt och spelar så hela skalan med två oktaver för varje ton.
tillslut kommer du att känna att du tar en oktav utan att se på tangenterna eller ens höra tonerna överhuvudtaget.
tips på låt:
http://www.youtube.com/watch?v=a4pZpSs-WcQ
Ps: kanske är värdelösa tips egentligen, jag har nämligen aldrig haft pianolektioner utan tipsar bara så som jag har lärt mig.