Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-16, 22:44
  #1
Medlem
Under detta och nästa år pågår diskussioner om en breddning av Piratpartiet till att exempelvis omfatta mer livsstilsliberala frågor. Personlig integritet och frihet ligger ju nära partiets kärnvärden. Som ni vet måste ju vi som önskar avkriminalisering av sexhandel mellan samtyckande vuxna ta alla chanser som dyker upp.

Därför föreslår jag att ni som känner er manade (gärna sexarbetare, men alla andra är givetvis välkomna) författar ett förslag om sexarbete, och tillsänder det till partiet, enligt de instruktioner som finns på den länkade sidan.

Det behöver inte vara långt, men bör innefatta sexköpslagen, kopplerilagen och sexarbetarrättigheter. Bifoga gärna några länkar till artiklar, utredningar och/eller videos som styrker er sak. Ni kan säkert använda er av ett nickname om ni vill vara anonyma. Arbetar ni med att sälja sex kan ni ange detta som skäl för att vara anonym...

http://breddning.piratpartiet.se/jag-vill-bredda/

Topic: kom gärna med förslag i tråden hur ett förslag kan utformas.

Tag er chans att påverka - tack för er hjälp!
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2012-05-16 kl. 22:48.
Citera
2012-05-17, 12:26
  #2
Medlem
LittleLadyJasmines avatar
Rent spontant så kommer jag att tänka på den här texten.
Citera
2012-05-17, 18:02
  #3
Medlem
BlueStars avatar
Finns det några tankar och förslag på vad partiet i så fall ska heta? Det är hur som helst av yttersta vikt att visa på positiva exempel för att det ska ske en attitydförändring i den här frågan. Visst hade väl legaliseringen (eller var det avkriminaliseringen?) på Nya Zeeland varit framgångsrik och inte ökat utan kanske t.o.m. minskat de sociala problemen kring prostitutionen där? I så fall kan den väl fungera som en förebild för hur en motsvarande reform skulle kunna sjösättas i Sverige.
Citera
2012-05-17, 22:11
  #4
Medlem
@LLJ:

Ja, den där texten är lättläst och tar upp de flesta argumenten. Vad säger ni sexarbetare om att fila på ett förslag som ni skickar in? Det skulle vara bra både ur medial och politisk synvinkel om ni själva lyfter frågan! Det är ju er säkerhet och era rättigheter som ska stå i fokus!

@BlueStar:

Namnbyte på partiet är mig veterligen inte aktuellt. Därmot kan man anta att samarbete med exempelvis Liberaldemokraterna kan bli aktuellt. Integritet på nätet och kroppslig autonomi är ändå ganska näraliggande en frågor... Cannabisfrågan är redan uppe för förslag. Vi får se om partiet lyckas enas internt.

Helt korrekt, NZ är en förebild värd att nämna!
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2012-05-17 kl. 22:22.
Citera
2012-05-20, 20:01
  #5
Medlem
Kurt1s avatar
Man kan ju hoppas på att svenska Piratpartiet tar efter det mer framgångsrika tyska Piratpartiet, och då skulle kanske detta ställningstagande i denna fråga kunna bli aktuellt.
Citera
2012-11-12, 14:59
  #6
Medlem
Det har inte skett något än. Jag ser fram emot ett breddningsbloggsinlägg, så kom igen nu!
Citera
2012-11-12, 17:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Det har inte skett något än. Jag ser fram emot ett breddningsbloggsinlägg, så kom igen nu!

Om jag förstått saken rätt så stödjer nu PP avkriminalisering av cannabis i skadepreventivt syfte. Då bör även sexarbete ligga nära till hands. PP verkar dock tyvärr åtminstone delvis ha kuppats av radikala feminister och marxistinriktat HBT-folk. Detta enligt de duktiga grävarna i den stora Assangetråden.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2012-11-12 kl. 17:52.
Citera
2012-12-08, 00:49
  #8
Medlem
Oden69s avatar
Tragiskt att inga riksdagspolitiker vågar seriöst diskutera ämnet rent konkret. Många utgår från att kvinnor är självklara offer och att alla köpare till tjänster är män. Dock har forskning visat att män säljer mer sex än kvinnor men det tas tyvärr inte upp speciellt ofta. Märkligt också att partier som säger att de är liberala är väldigt konservativa.

Blir besviken på PiratPartiet ifall de inte ställer sig liberalt och ser nyktert på denna fråga. Det visar hur märkligt vårt land har blivit partipolitiskt. Partier säger att de står för en sak men menar något helt annat. Kristdemokraterna i Tyskland är mer liberala än något parti i Sveriges riksdag, tyvärr. Tråkigt för Sveas invånare
Citera
2012-12-08, 09:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oden69
Tragiskt att inga riksdagspolitiker vågar seriöst diskutera ämnet rent konkret. Många utgår från att kvinnor är självklara offer och att alla köpare till tjänster är män. Dock har forskning visat att män säljer mer sex än kvinnor men det tas tyvärr inte upp speciellt ofta. Märkligt också att partier som säger att de är liberala är väldigt konservativa.

Blir besviken på PiratPartiet ifall de inte ställer sig liberalt och ser nyktert på denna fråga. Det visar hur märkligt vårt land har blivit partipolitiskt. Partier säger att de står för en sak men menar något helt annat. Kristdemokraterna i Tyskland är mer liberala än något parti i Sveriges riksdag, tyvärr. Tråkigt för Sveas invånare

Det paradoxala är att svenska politiker tycker att de är moderna och upplysta föregångare i moraliska frågor, när det är precis tvärt om. Samma gamla kyrkliga skit, men i ny förpackning. Radikalfeminism. Från Gud till Marx alltså...

Själv har jag insett det omöjliga i att ena den liberala rörelsen i Sverige, åtminstone på kort sikt. Därför måste vi inrikta oss på att först krossa hydrans tre värsta huvuden: den radikala feminismen, den politiska korrektheten och gammelmedia (marxistiska propagandaorgan).

Av den anledningen kommer jag av strategiska och spelteoretiska skäl att stödja SD, iallafall under en övergångsperiod. SD är rätt pragmatiska faktiskt. Jag röstar alltså inte för SD, utan antietablissemang, på det sätt som känns värst för de sju partierna i betongklövern och gammelmedia. Jag kommer även att stödja framväxten av alternativ media.

Så går det när man känner att det inte går att påverka, ens i mindre frågor som sexköpsfrågan... När man har goda argument, men politikerna och gammelmedia kör fulspel, mörklägger, censurerar och ljuger.

Jag vet att inte alla av er delar den analysen att gå omvägen via SD, men jag tror tyvärr att det är enda vägen framåt, på kort till medellång sikt. Förutom att fortsätta arbeta med upplysning och opinionsbildande verksamhet förstås.

Om PP nu vill ha avkriminalisering av cannabis, så finns ju ingen orsak att inte vilja avkriminalisera sexarbete mellan samtyckande vuxna. Båda handlar ju om att ingen annan direkt skadas av företeelsen, och om kroppslig autonomi. Tanken är ju att folk som inte sköter dessa sysselsättningar rätt kan lagföras med annan och mer precis lagstiftning.

Någon som vill maila Anna Troberg och fråga?
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2012-12-08 kl. 09:44.
Citera
2012-12-08, 22:03
  #10
Medlem
Den frågan ligger och väntar på Trobergs svar. Finns en tråd på Flashback inrikes där hon, väldigt berömvärt för övrigt, tar sig tid att svara på frågor från oss flashbackare. Det mesta har rört sig kring tröttsamma invandringsdiskussioner, men någon har kastat ut en fråga om droger och prostitution och vi får se vad hon svarar. Men jag tror inte vi ska förvänta oss nåt. Dom har redan tagit i en infekterad fråga. Att ta i en till kan bli för mycket. I alla fall just nu.

Sedan är det väl ingen nyhet att jag inte håller med dig om SD, WW . Men det är ditt val och det tänker jag inte lägga mig i. Själv tycker jag dock tanken på att vara anti-etablisemang bara för sakens skull är dumt. SD står för så mycket skit. Dom är som de värsta delarna av FP, S och KD: rättspolitiskt populism som får t.om. Johan Pehrssons förslag att blekna, unken värdekonservatism och vurm för kristendom och gamla inskränkta värderingar. Ryser

Gammelpartierna må vara inskränkta, men SD är inte bättre dom. SD lever på att kalla sig anti-etablisemang och outsiders. Men när det kommer till vissa frågor så är dom otroligt "PK". Deras drakoniska inställning till droger och övervakning t.ex.

Nej, det blir PP för mig. Oavsett om dom har en chans eller ej.
Citera
2012-12-08, 22:13
  #11
Medlem
En anna grej jag måste säga dock: det kommer alltid finnas en bred konsensus i etablerade samhällslager och ett utestängade av och ett förtryck mot de som avviker. Alltid. Har alltid funnits och kommer alltid finnas. Mer eller mindre. Tror det ligger i mänskligehtens natur. kanske gynnade det vår överlevnad att hålla ihop, vilket innebar att utstickare frystes ut.

Ibland får jag intrycket att du anser att det här med att vi lever med en ideologiskt likriktad diskurs som genonsyrar samhället skulle vara något nytt eller unikt. Det är det inte. Just nu gäller radikalfeministiska värderingar. Igår var det nåt annat och imorgon är det nåt annat igen.

Det funkar inte att motarbeta det etablerade bara sin egen skull. det etablerade byts bara ut mot ett nytt etablisemang. Vad som funkat historiskt är att tålmodigt nöta ned motståndet genom att plädera för nya idéer resolut och ihärdigt. Jag menar, en så idag självklar grej som kondomer totalförbjöds i Sverige för hundra år sen av moralistiska själv. Men genom idoget argumenterande, där man bland annat fick läkarkåren på sin sida som kunde plädera för fördelarna med att undvika smittspridning så vann man till slut kampen i den frågan.

Snöa inte in på en massa grejer om radikalfeminism och kulturmarxism och gud vet allt, som ett gott råd. Koncentrera istället ansträngningarna på att vinna acceptans för tanken på att prostitution inte är lika med kvinnoförtryck. Lägg fram bevis och nöt på. Till sist ger det med sig, som det börjar göra med drogerna nu runt om i världen .
Citera
2012-12-08, 22:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Den frågan ligger och väntar på Trobergs svar. Finns en tråd på Flashback inrikes där hon, väldigt berömvärt för övrigt, tar sig tid att svara på frågor från oss flashbackare. Det mesta har rört sig kring tröttsamma invandringsdiskussioner, men någon har kastat ut en fråga om droger och prostitution och vi får se vad hon svarar. Men jag tror inte vi ska förvänta oss nåt. Dom har redan tagit i en infekterad fråga. Att ta i en till kan bli för mycket. I alla fall just nu.

Sedan är det väl ingen nyhet att jag inte håller med dig om SD, WW . Men det är ditt val och det tänker jag inte lägga mig i. Själv tycker jag dock tanken på att vara anti-etablisemang bara för sakens skull är dumt. SD står för så mycket skit. Dom är som de värsta delarna av FP, S och KD: rättspolitiskt populism som får t.om. Johan Pehrssons förslag att blekna, unken värdekonservatism och vurm för kristendom och gamla inskränkta värderingar. Ryser

Gammelpartierna må vara inskränkta, men SD är inte bättre dom. SD lever på att kalla sig anti-etablisemang och outsiders. Men när det kommer till vissa frågor så är dom otroligt "PK". Deras drakoniska inställning till droger och övervakning t.ex.

Nej, det blir PP för mig. Oavsett om dom har en chans eller ej.

Nåja, då kan vi vara eniga i att inte vara överens i just den här frågan. Det funkar det också Griffen...

Sverige är dock förmodligen unikt i sitt konsensustänkande, och nu senaste åren den obehagliga tendensen hos politik och media att tysta motståndare med alla medel. Ryser...

I min tankevärld så måste det gamla systemet först monteras ned, så att vi ska kunna bygga ett nytt. SD ser jag som en katalysator i den processen. Media och politik lever idag i en annan värld än oss medborgare. Ett marxistiskt luftslott.

Men det står alla partier fritt, även PP, att vinna min röst genom att bli genuint liberala. Det är ju den stinkande politiska korrektheten jag främst vänder mig emot. Detta att saker inte får debatteras öppet och fritt. Att även integrationsfrågan är viktig att lösa är självklart, men jag låter det vara, då det är OT...

Det parti som är först ut på banan genom att föreslå ett avskaffande av sexköpslagen vinner nog min röst direkt, om inte annat så för det civilkurage de visar.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2012-12-08 kl. 22:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback