Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-16, 16:57
  #1
Medlem
flourfisses avatar
Jag var ute och cyklade med min dotter i helgen, plötsligt hamnar vi mitt i en liten stugby (Södra skåne). Den var väldigt tom. Receptionen var stängd och alla 19 stugor inkl. matsalen låg tomma.
Vad jag fått fram om den så byggdes byn byggdes någon gång under 80-talet. Verksamheten la ner runt 2003/04. Det verkar som att stugbyn la ner eftersom folk som bodde där klagade. Tapeterna hängde, kylskåpen läckte, mögel, gräset var högt och receptionen bara var öppen om helgerna, och då var den bemannad av barn.

Det verkar som några polacker övernattat där ett tag, då där finns mycket tidningar och godispapper från polen i stugorna. Stugorna har dock börjat mögla inomhus så det är ingen idé att hyra ut längre. Annars har de klarat sig från vandalisering. Inga krossade rutor, inget klotter.
Nu är här väldigt tyst, bara en rådjursfamilj bor kvar på den tomma lekplatsen.

Film: http://youtu.be/ab0Zx4gikOk?hd=1

Bilder: http://www.flickr.com/photos/ccastor...7629730509266/
Citera
2012-05-16, 17:05
  #2
Medlem
speedypeedys avatar
var i södra skåne ligger detta ? känner inte igen det :S
Citera
2012-05-16, 18:04
  #3
Medlem
Dreijers avatar
Om jag inte misstar mig, så fungerar inte länken som den skall göra.
Citera
2012-05-16, 18:16
  #4
Medlem
flourfisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreijer
Om jag inte misstar mig, så fungerar inte länken som den skall göra.

http://www.flickr.com/photos/ccastor...th/7191279828/

Sådär.
Citera
2012-05-16, 18:41
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Gillade bilden där din dotter tittar upp på de nedklippta gungorna!
Citera
2012-05-16, 19:33
  #6
Medlem
Redigt häftigt! Hoppas det får stå orört från klotter och sabotage. Undra hur historien ser ut bakom. någon måste ju veta om stället. grannar i området?
Citera
2012-05-17, 02:08
  #7
Medlem
AegWyrs avatar
Förtjusande att du tar med din dotter på socioekonomiska bravader som denna och visar henne skönheten av samhällsdelar i förfall.

Min nyfikenhet kretsar mycket kring hur du filmat det hela? För det är oerhört smakfullt filmat.
Citera
2012-05-18, 23:06
  #8
Medlem
Fan va kul att fler hittat dit! Kollat husvagnen som står där? Är ganska feg så inte vågat kolla in den..
Får man fråga hur du tog dig in?
__________________
Senast redigerad av Broskie 2012-05-18 kl. 23:26.
Citera
2012-05-19, 01:01
  #9
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AegWyr
Förtjusande att du tar med din dotter på socioekonomiska bravader som denna och visar henne skönheten av samhällsdelar i förfall.

Min nyfikenhet kretsar mycket kring hur du filmat det hela? För det är oerhört smakfullt filmat.
Kan bara hålla med! Samtidigt väldigt konstigt (inte negativt) val av musik, sjukt kuslig blir filmen med det. (Enligt mig, och ni som har läst mycket i UE-forumet kan ju intyga att jag är väldigt lättskrämd...)

Synd att man inte bor i närheten av något häftigt UE-objekt, har fått nöja mig med någon sunkig gammal verkstad som var vandaliserad. Men men, då är det tur att man har Flashback som forum att läsa om det.
Citera
2012-05-22, 18:27
  #10
Medlem
flourfisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broskie
Fan va kul att fler hittat dit! Kollat husvagnen som står där? Är ganska feg så inte vågat kolla in den..
Får man fråga hur du tog dig in?

Ja jag kollade i husvagnen, den var fylld med polska färgburkar. Stugan, husvagnen och matsalen var alla öppna.
Citera
2015-05-02, 21:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flourfisse
Jag var ute och cyklade med min dotter i helgen, plötsligt hamnar vi mitt i en liten stugby (Södra skåne). Den var väldigt tom. Receptionen var stängd och alla 19 stugor inkl. matsalen låg tomma.
Vad jag fått fram om den så byggdes byn byggdes någon gång under 80-talet. Verksamheten la ner runt 2003/04. Det verkar som att stugbyn la ner eftersom folk som bodde där klagade. Tapeterna hängde, kylskåpen läckte, mögel, gräset var högt och receptionen bara var öppen om helgerna, och då var den bemannad av barn.

Det verkar som några polacker övernattat där ett tag, då där finns mycket tidningar och godispapper från polen i stugorna. Stugorna har dock börjat mögla inomhus så det är ingen idé att hyra ut längre. Annars har de klarat sig från vandalisering. Inga krossade rutor, inget klotter.
Nu är här väldigt tyst, bara en rådjursfamilj bor kvar på den tomma lekplatsen.

Film: http://youtu.be/ab0Zx4gikOk?hd=1

Bilder: http://www.flickr.com/photos/ccastor...7629730509266/

Finns detta stället kvar fortfarande? Kanske har rivits? Vore intressant att se det IRL.
Citera
2015-10-21, 11:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicoolecool
Finns detta stället kvar fortfarande? Kanske har rivits? Vore intressant att se det IRL.

Kommer definitivt kolla nästa gång jag är i de krokarna. Är ganska säker på att jag bott där med familjen på 80-talet. Googlade på orten och stugor och hittade till slut en bild så jag fick reda på namnet på byn, sen hittade jag tidningsartiklar om att det gick dåligt, ARN anmälningar mm. Nu har jag luskat ut adressen.
__________________
Senast redigerad av Engineer 2015-10-21 kl. 11:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback