Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-15, 22:28
  #1
Medlem
Hej

Ska inom kort flytta dock inte så långt, det är bara 1-1.5km emellan. Har hört talas om att folk flyttar med kundvagn men känner inte till någon som har gjort det. Hur bra går det egentligen? Eller finns det kanske någon annan slags kärra man kan få tag i?

Största problemet ligger i att jag har en 1.40 säng och är lite tveksam hur det kommer att gå. Eller orkar 4-5 grabbar kanske bära sängen tillsammans utan större problem, orkar man det? Den är rätt tung alltså, kommer ihåg när jag bar in den i lägenheten senast, vi var 2 grabbar och den var riktigt tung då.

Har ni några andra tips? Jag har inte tillgång till bil och är inte så sugen på att hyra en flyttbil för en så kort sträcka, därav trådstarten.....
Citera
2012-05-15, 22:34
  #2
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prolof
Hej

Ska inom kort flytta dock inte så långt, det är bara 1-1.5km emellan. Har hört talas om att folk flyttar med kundvagn men känner inte till någon som har gjort det. Hur bra går det egentligen? Eller finns det kanske någon annan slags kärra man kan få tag i?

Största problemet ligger i att jag har en 1.40 säng och är lite tveksam hur det kommer att gå. Eller orkar 4-5 grabbar kanske bära sängen tillsammans utan större problem, orkar man det? Den är rätt tung alltså, kommer ihåg när jag bar in den i lägenheten senast, vi var 2 grabbar och den var riktigt tung då.

Har ni några andra tips? Jag har inte tillgång till bil och är inte så sugen på att hyra en flyttbil för en så kort sträcka, därav trådstarten.....

Det blir många mil med kundvagnen isf. Är det inte bättre att hyra en bil och köra en vända istället? Det behöver inte ens bli så dyrt om du planerar lite.
Citera
2012-05-15, 22:43
  #3
Medlem
godawdos avatar
1,5 km, med en kundvagn från IKEA, borde duga till din säng, och en massa annat, speciellt om du skruvar isär sängen, och gör den mindre. Tycker du/ ni om att promenera, med flyttgods, är det väl bara till att "låna", men ställ tillbaka vagnen/ vagnarna sedan, och tänk: "Detta var ju en väldig billig flyttbil..."
Citera
2012-05-15, 22:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
1, 5 km, med en kundvagn från IKEA, borde duga till din säng, och en massa annat, speciellt om du skruvar isär sängen, och gör den mindre. Tycker du/ ni om att promenera, med flyttgods,är det väl bara till att "låna", men ställ tillbaka vagnen/ vagnarna sedan, och tänk: "Detta var ju en väldig billig flyttbil..."

Jo ikea vagnen hade varit skitbra att ha, men det är vanliga matvagnar som går att få tag i.
Citera
2012-05-15, 22:44
  #5
Medlem
Haha var det roligaste jag har hört flytta 1,5 km utan bil det kommer aldrig gå.

Det är ju tungt att bara bära upp sakerna för trappen. Hyr en skåpbil några timmar din snåle jävel eller bär ihjäl dig
Citera
2012-05-15, 22:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Haha var det roligaste jag har hört flytta 1,5 km utan bil det kommer aldrig gå.

Det är ju tungt att bara bära upp sakerna för trappen. Hyr en skåpbil några timmar din snåle jävel eller bär ihjäl dig

Haha jo men det går på nästan tusenlappen alltså. Det är så nära men endå så långt bort
Citera
2012-05-15, 22:59
  #7
Medlem
Finns det ingen på flashback med lite erfarenhet av detta? Var det jobbigt? Var det värt det?
Citera
2012-05-15, 23:03
  #8
Medlem
Jag har flyttat med kundvagn. Det gick sådär, hade knappt några möbler men fyra stora resväskor och ett bord. Lämnade mitt studentrum och tog tåget upp till Stockholm. Knallade genom stan med mitt något otympliga ekipage, kände mig som en lodis. Kan inte rekommendera kundvagnsflytt om ni har riktiga möbler, hyr ett flak hos Statoil istället, om ni inte har bil kanske någon kompis har?
Citera
2012-05-15, 23:08
  #9
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag flyttade 50 meter och bara det var jobbigt, men gick hyfsat bra med en pirra. Då kan jag föreställa mig hur jävligt det skulle vara att flytta 1500 m med hjälp av en kundvagn.. Det lär bli några vändor om man säger så.

Du lär ju få hyfsad kondis på kuppen iaf.
Citera
2012-05-15, 23:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prolof
Hej

Ska inom kort flytta dock inte så långt, det är bara 1-1.5km emellan. Har hört talas om att folk flyttar med kundvagn men känner inte till någon som har gjort det. Hur bra går det egentligen? Eller finns det kanske någon annan slags kärra man kan få tag i?

Största problemet ligger i att jag har en 1.40 säng och är lite tveksam hur det kommer att gå. Eller orkar 4-5 grabbar kanske bära sängen tillsammans utan större problem, orkar man det? Den är rätt tung alltså, kommer ihåg när jag bar in den i lägenheten senast, vi var 2 grabbar och den var riktigt tung då.

Har ni några andra tips? Jag har inte tillgång till bil och är inte så sugen på att hyra en flyttbil för en så kort sträcka, därav trådstarten.....
Om du nu ska flytta till fots...

Kundvagnar med lite last på dåligt underlag är ett helvete.

Låna en pirra med luftgummihjul så går det som en dans. Sängen flyttar du då lätt som en plätt om du spänner fast den ordentligt på pirran. Pumpa däcken med lika tryck och ganska hårt.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Lo 2012-05-15 kl. 23:13.
Citera
2012-05-15, 23:10
  #11
Medlem
Trinnits avatar
Det blir ju 3 km att knata per vagn prylar du ska ha över, och det är inte direkt mycket som ryms i en liten kundvagn. Såvida du inte får plats med alla dina ägodelar på två vändor så kommer det att bli väldigt, väldigt drygt.
Kan du inte bara låna en bil av någon polare?
Citera
2012-05-15, 23:10
  #12
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Jag har inte flyttat med kundvagn, men kört tungt lastade kundvagnar från Ikea-kassan till bilen åtskilliga gånger. Det är bara en sträcka på kanske 100-300 meter, men det är ganska struligt ändå. Asfalt är inte ett dugg jämn när man kör med små hårda hjul. Stenar fastnar i hjulen och bromsar. Vägen lutar en aning och kundvagnen vill köra i tangentens riktning. Prylar skakar och glider så småningom av. Jag hade inte försökt att göra en sådan flytt ens om jag hade 3-4 kompisar som kan hjälpa till med att dra och styra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback