Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-15, 18:38
  #1
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Har en ny laptop (ca en månad gammal). Nu vägrar muspekaren att röra på sig... Först trodde jag att det berodde på att det kommit fett eller liknande på "musplattan" (eller vad det nu heter som man har fingrarna på...) men då upptäckte jag att det inte går att klicka heller (klickar jag med höger så borde det ju komma upp alternativ för skrivbordet?).

Resten av tangentbordet fungerar som det ska. Har försökt att starta om datorn utan resultat.

Så vad har hänt?? Hur löser jag problemet?
Citera
2012-05-15, 18:40
  #2
Medlem
Nya batterier kanske?
Citera
2012-05-15, 18:48
  #3
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Nya batterier kanske?

Alltså jag använder det som är på laptopen (kan inga namn på sånt här ), ingen extern mus...
Citera
2012-05-15, 18:56
  #4
Medlem
Dinkelishs avatar
Tror att det kallas "Touchpad" eller liknande, dock så vet jag inte hur du ska lösa detta.

Här är några frågor som kan underlätta andra läsare:

Har du spillt på den?
Har du slagit på den?
Har du tagit bort någon drivrutin kanske?

Mer än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr

Lycka till!

Dinkelish
Citera
2012-05-15, 19:01
  #5
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkelish
Tror att det kallas "Touchpad" eller liknande, dock så vet jag inte hur du ska lösa detta.

Här är några frågor som kan underlätta andra läsare:

Har du spillt på den?
Har du slagit på den?
Har du tagit bort någon drivrutin kanske?

Mer än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr

Lycka till!

Dinkelish

Nekande svar på alla tre frågor. Jag kan inget om datorer så skulle inte ta bort en drivrutin, det kan man väl inte göra sådär bara? Använde den när jag bakade bullar idag och då hade jag fett på fingrarna men den har ju fungerat flera gånger efter det + att jag inte kan känna av nåt fett + att jag inte kan klicka heller.
Citera
2012-05-15, 19:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Har en ny laptop (ca en månad gammal). Nu vägrar muspekaren att röra på sig... Först trodde jag att det berodde på att det kommit fett eller liknande på "musplattan" (eller vad det nu heter som man har fingrarna på...) men då upptäckte jag att det inte går att klicka heller (klickar jag med höger så borde det ju komma upp alternativ för skrivbordet?).

Resten av tangentbordet fungerar som det ska. Har försökt att starta om datorn utan resultat.

Så vad har hänt?? Hur löser jag problemet?

Vissa datorer, bland annat HP, har att du kan dubbelklicka på en liten "lampa" i hörnet på Touchpaden, du ser ingen lampa någonstans som lyser som du kan dubbelklicka på så sparkar den igång?

Annars är det väl 2 troliga grejer kvar... 1. En drivrutin saknas! Gå in på din tillverkares hemsida och kolla efter drivrutiner med orden "mouse" eller "Touhpad" eller "Synaptics Pointing Device" eller whatever ^^ 2. En kabel inuti som pajat! Om du är teknisk kan du öppna upp själv, via någon guide på Youtube eller så (finns för vissa datorer)

Lycka till!
Citera
2012-05-15, 19:08
  #7
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Nya batterier kanske?
I pekplattan?
Läs tråden istället för att post-hora.

OnT;
Låter ju svårt att svara på över internet, skicka tillbaks den till återförsäljaren så får de titta närmare på det låter som du har fått ett måndagsexemplar.
Citera
2012-05-15, 19:09
  #8
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbu11
Vissa datorer, bland annat HP, har att du kan dubbelklicka på en liten "lampa" i hörnet på Touchpaden, du ser ingen lampa någonstans som lyser som du kan dubbelklicka på så sparkar den igång?

Tack så jättemycket, du är en ängel! Det var en av tangenterna! Nu känner jag ju mig lagom dum som inte kollade upp det först

Problemet löst! Finlandssvenskan är glad igen!

EDIT: Tack ni gulliga som försökt hjälpa mig! FB är underbart!
Citera
2018-10-25, 18:41
  #9
Medlem
Vice.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbu11
Vissa datorer, bland annat HP, har att du kan dubbelklicka på en liten "lampa" i hörnet på Touchpaden, du ser ingen lampa någonstans som lyser som du kan dubbelklicka på så sparkar den igång?

Annars är det väl 2 troliga grejer kvar... 1. En drivrutin saknas! Gå in på din tillverkares hemsida och kolla efter drivrutiner med orden "mouse" eller "Touhpad" eller "Synaptics Pointing Device" eller whatever ^^ 2. En kabel inuti som pajat! Om du är teknisk kan du öppna upp själv, via någon guide på Youtube eller så (finns för vissa datorer)

Lycka till!
Utsökta att jag drar upp den a tråden men TACK!!
Fattar du om du ser detta hur du räddade min dag precis!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback