• 1
  • 2
2012-05-15, 15:34
Medlem
Tjenare. Jag har en nästan två år gammal Mac-dator från skolan som på sista tiden har blivit så löjligt seg att jag inte kan komma ihåg senaste gången jag såg en hel YouTube-video utan att det laggade. Microsoft Word har även haft flera problem då den där jävla rengbågssnurran uppenbarar sig nästan varannan gång jag jobbar.
Är det någon som har några tips för hur man gör den snabbare? Blir det skillnad om man "blåser ur den", som vår IT-tekniker sa?
Citera
2012-05-15, 15:35
Medlem
tzjs avatar
Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?
Citera
2012-05-15, 15:36
Medlem
Danro80s avatar
Jag har haft samma problem, efter en reset av NVRAM och PRAM så är den kvick igen och inget laggande när man kollar på filmklipp.

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE
Citera
2012-05-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?
Det står att jag har 207,95 GB kvar. Jag har ingen aning om hur mycket det rymmer, men av ca 250 GB borde det väl inte vara så mycket jag har gjort av med... eller?
Citera
2012-05-15, 15:48
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100
Det står att jag har 207,95 GB kvar. Jag har ingen aning om hur mycket det rymmer, men av ca 250 GB borde det väl inte vara så mycket jag har gjort av med... eller?

Låter bra. Prova en omstart i säkert läge.
Citera
2012-05-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag har haft samma problem, efter en reset av NVRAM och PRAM så är den kvick igen och inget laggande när man kollar på filmklipp.

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE
Okej, men innebär det att något annat än skit kommer tas bort från datorn eller finns det risk att arbeten ryker med? (ledsen om det är en alltför dum fråga, förutom att kunna en del om Macen och lite program kan jag verkligen ingenting om hårdvara, mjukvara eller liknande... )
Citera
2012-05-15, 15:51
Medlem
Citat:
Låter bra. Prova en omstart i säkert läge.
...och säkert läge innebär? Alla program av och tryck på "starta om", eller?
Citera
2012-05-15, 15:52
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Okej, men innebär det att något annat än skit kommer tas bort från datorn eller finns det risk att arbeten ryker med? (ledsen om det är en alltför dum fråga, förutom att kunna en del om Macen och lite program kan jag verkligen ingenting om hårdvara, mjukvara eller liknande... )

Det finns alltid risker så fort en dator är inblandad.
Jag rekommenderar att du använder dig av programmet Time Machine och gör en backup på datorn. Det är något som är riktigt bra att ha om datorn skulle få för sig att gå i pension.
Citera
2012-05-15, 15:53
Medlem
tzjs avatar
Citat:
...och säkert läge innebär? Alla program av och tryck på "starta om", eller?

http://support.apple.com/kb/HT1455?v...E&locale=sv_SE
Citera
2012-05-15, 15:59
Medlem
Okej, men vad exakt behöver jag nu för att säkerhetskopiera?
Citera
2012-05-15, 16:02
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Okej, men vad exakt behöver jag nu för att säkerhetskopiera?

En extern hårddisk. Filformatet skall vara Mac OS Extended journalförd. Det fixar du i skivverktyg på macen. Jag guidar dig igenom om du vill.
Citera
2012-05-15, 16:03
Medlem
Citat:
En extern hårddisk. Filformatet skall vara Mac OS Extended journalförd. Det fixar du i skivverktyg på macen. Jag guidar dig igenom om du vill.
Mer än gärna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in