Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2012-06-04, 22:45
  #61
Medlem
doubleRainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Tänkte knappt på det. Tänkte bara på den här tråden när jag fick syn på det där Men det finns ju plats för utveckling

?

http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A

Exakt. Tricket är väl att ta bort ethernetkontakten så att alla får släga pengar på den där också...
Edit: tack!
Citera
2012-06-04, 22:59
  #62
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doubleRainbow
Exakt. Tricket är väl att ta bort ethernetkontakten så att alla får släga pengar på den där också...
Edit: tack!
Som sagt, långt ifrån alla behöver ethernet. Och de som gör det behöver ju inte köpa den ifrån Apple, utan kan ju gå till typ Claes Ohlson och köpa en för 49kr som någon sade tidigare i tråden.
Citera
2012-06-05, 21:55
  #63
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Men det är ju just plats den tar, annars skulle den inte vara för stor för att vara kvar. Och om man kan köra med en extern CD-läsare, varför inte med en ethernet adapter? Jag har iofs en 17", så jag har 3st USB-portar. Men det är ju nu när vi har en ethernet-port, när/om den försvinner kanske vi får fler USB. FireWire bör ju då också vara för stor, så den kanske försvinner också.

Varför tror du det tar plats så mycket plats? http://www.pc-power.se/Images/ne-6.jpg
Där är en bild på ett helt vanligt nätverkskort för en stationär dator. I och med att macbooken förstås måste ha ett nätverkskort ändå bara att det saknas en viss kontakt så kan det verkligen inte handla om mycket plats.

Att en (jättelite) mindre dator + adapter skulle ta mindre plats än bara en lite större dator går inte ihop på något sätt. En adapter omges av plast och är förmodligen inte lika kompakt designad som en komponent som sitter i en laptop. Även fast jag nu totalt skiter i någon kubikcm hit eller dit, det handlar om hur lätt det är att ta med sig, ju mindre prylar att bära med sig och ha koll på desto bättre. Just det skiljer en laptop från en stationär, att allt sitter ihop i en pryl.

För genom att ta bort cdläsaren kan man göra datorn mycket mindre och det är inte mycket man förlorar i funktionalitet. Det är sällan du tar din dator någonstans och 2005 ringer och vill att du ska läsa en cdskiva. I värsta fall väntar du tills du kommer hem, plockar fram den gamla dammiga externa cdläsaren ur garderoben och kopplar in.

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Man har ju en datorväska, och i den kan den lilla adaptern ligga. Det tar ingen plats öht. Och en mindre dator + adapter tar nog mindre plats, än enbart en lite tjockare dator.

Man, har ingenting. Vi är alla individer i den här frågan, jag har bara en litet fodral som jag bär under armen, eventuellt i en väska om jag måste bära med mig någonting, en helt onödig ethernetadapter som borde finnas inbyggd i min laptop för att dra ett exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Det är ju inte värre än att ta med ett par extra byxor om man skulle råka bli blöt, t.ex. Eller hell, du vet kanske inte ens om det finns en ethernetsladd isf, så det måste du ju också ha med dig?

Som sagt, jag förstår problemet med att det inte bara är "plug-n-play"; men jag förstår inte riktigt problemet med att anpassa sig. När du reser utomlands så tar du ju med dig adapter till vägguttagen, om landet dit du ska inte har samma som hemma t.ex.

Varför ha kvar något man bara använder ibland, och som dessutom har en väldigt simpel lösning om man ändå vill använda det?

1. Jag tar helst inte med mig ett par extra byxor så det var ett dåligt exempel.

2. Ethernetsladd brukar det oftast finnas gott om där det inte finns ej trådlösa routers. Men visst det är möjligt att man har otur och då får man låna från en dator som inte används. Nätverkskort kan du inte låna.

3. Japp, men jag tar med min laptop mycket mer ofta än vad jag reser utomlands.

4. Det må vara en simpel lösning förutom det att du måste installera drivrutiner som ska funka till OSX osv, men mycket ful och onödig.
__________________
Senast redigerad av jonthe12 2012-06-05 kl. 21:59.
Citera
2012-06-05, 22:20
  #64
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Om MBPn ska bli tunnare måste ethernetkontakten försvinna, så är det bara. Om du tittar på porten som sitter i din MBP just nu så ser du att den går nästan precis kant-till-kant. Ska datorn bli tunnare får den helt enkelt inte plats. Det har inget med nätverkskortet i sig att göra, utan porten. Man får ta bort CD-läsaren precis hur mycket man vill, men faktum är att ethernetporten fortfarande kommer vara ivägen för krympningen.

Okej, jag ger upp. Du vill inte ha en tunnare och lättare dator för att den inte har ethernet. Inte ens om du släpar på den så mycket som du säger, inte ens att den lämnar mer plats i ditt lilla fodral och därmed lätt skulle få plats med ethernetadaptern om den skulle behövas.

Angående punkt #4 så förstår jag inte. Vadå för drivrutiner?? Behövs inga.

Men ja, jag håller med om att det är smidigt att allt är inbyggt och man i princip bara behöver ha datorn med sig. Men det sa man om CD-läsaren också. Behöver du ethernet om den nu försvinner i nästa MBP, skit i att köp den och ha kvar din laptop med ethernet inbyggt. Liksom de som behöver CD-läsare och inte vill ha en extern. Eller köp den, och anpassa dig därefter.
Citera
2012-06-05, 22:24
  #65
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Varför tror du det tar plats så mycket plats? http://www.pc-power.se/Images/ne-6.jpg
Där är en bild på ett helt vanligt nätverkskort för en stationär dator. I och med att macbooken förstås måste ha ett nätverkskort ändå bara att det saknas en viss kontakt så kan det verkligen inte handla om mycket plats.

Att en (jättelite) mindre dator + adapter skulle ta mindre plats än bara en lite större dator går inte ihop på något sätt. En adapter omges av plast och är förmodligen inte lika kompakt designad som en komponent som sitter i en laptop. Även fast jag nu totalt skiter i någon kubikcm hit eller dit, det handlar om hur lätt det är att ta med sig, ju mindre prylar att bära med sig och ha koll på desto bättre. Just det skiljer en laptop från en stationär, att allt sitter ihop i en pryl.

Många bäckar små. Det är inte bara att trycka i lite av varje i ett hur litet chassi som helst. Apple är förvisso industriledande på den fronten (inga fakta, min tolkning), men samtidigt måste man kompromissa med något. Antingen portabilitet eller funktionalitet. Macbook Air tycker jag är ett praktexempel i frågan. Just nu är det CD-läsaren och ethernetkontakten som är på tapeten. Att CD-läsaren känns som en självklarhet, ethernetporten känns inte så. Däremot blir jag inte förvånad om båda ryker, och jag tror inte det nödvändigtvis blir några större om och men över det. Det är inte som att Apple funderade på att plocka ur skärmen, något som berört alla köpare, utan det handlar om en port som de allra flesta nog klarar sig utan. Dessutom tror jag också att de gånger det varit aktuellt att bära med sig datorn till ett ställe där trådbundet internet ens erbjuds, så har man en datorväska med laddare och annat.

Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Man, har ingenting. Vi är alla individer i den här frågan, jag har bara en litet fodral som jag bär under armen, eventuellt i en väska om jag måste bära med mig någonting, en helt onödig ethernetadapter som borde finnas inbyggd i min laptop för att dra ett exempel.



1. Jag tar helst inte med mig ett par extra byxor så det var ett dåligt exempel.

2. Ethernetsladd brukar det oftast finnas gott om där det inte finns ej trådlösa routers. Men visst det är möjligt att man har otur och då får man låna från en dator som inte används. Nätverkskort kan du inte låna.

3. Japp, men jag tar med min laptop mycket mer ofta än vad jag reser utomlands.

4. Det må vara en simpel lösning förutom det att du måste installera drivrutiner som ska funka till OSX osv, men mycket ful och onödig.
1. Fast parallellen med byxorna tycker jag var ett bra exempel. Du skulle kunna välja mellan ett par mindre smidiga snickarbyxor med oräkneliga användningsområden eller ett par vanliga jeans där du får med nödvändigheterna. Samma prioritering verkar du ha gjort med valet av datorfodral; istället för en väska: ett tunt fodral. Det är inte mycket annorlunda från att bära med sig en USB-adapter än att bära med sig en telefon-/datorladdare.

2. Har hört att det finns USB-adaptrar om du har slut med nätverkskort till hands

Edit: Som snöj skriver, det handlar nog mer om storleken på själva porten än själva kortet inuti datorn. Jag hoppas personligen att de behåller ethernet, men det är i min mening inget fel med att plocka porten.
__________________
Senast redigerad av Joomla 2012-06-05 kl. 22:27.
Citera
2012-06-05, 23:02
  #66
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Om MBPn ska bli tunnare måste ethernetkontakten försvinna, så är det bara. Om du tittar på porten som sitter i din MBP just nu så ser du att den går nästan precis kant-till-kant. Ska datorn bli tunnare får den helt enkelt inte plats. Det har inget med nätverkskortet i sig att göra, utan porten. Man får ta bort CD-läsaren precis hur mycket man vill, men faktum är att ethernetporten fortfarande kommer vara ivägen för krympningen.

Okej, jag ger upp. Du vill inte ha en tunnare och lättare dator för att den inte har ethernet. Inte ens om du släpar på den så mycket som du säger, inte ens att den lämnar mer plats i ditt lilla fodral och därmed lätt skulle få plats med ethernetadaptern om den skulle behövas.

Angående punkt #4 så förstår jag inte. Vadå för drivrutiner?? Behövs inga.

Men ja, jag håller med om att det är smidigt att allt är inbyggt och man i princip bara behöver ha datorn med sig. Men det sa man om CD-läsaren också. Behöver du ethernet om den nu försvinner i nästa MBP, skit i att köp den och ha kvar din laptop med ethernet inbyggt. Liksom de som behöver CD-läsare och inte vill ha en extern. Eller köp den, och anpassa dig därefter.

Okej då tycker jag väl helt enkelt inte att den ska bli tunnare. Då finns macbook air, köper man en macbook air betyder det att man vill ha en minimal dator som är liten och enkel. Tar man bort ethernetporten från vanliga macbooken så blir dens koncept också att prioritera liten storlek före funktionalitet. Då har apple alltså ingen bärbar dator för de som vill ha gamla standardutrustningen.

Tycker inte tjockleken är ett problem med macbooken, har man en 17" som du kan jag förstå att du vill ha den mindre men det inte direkt tjockleken som behöver bli mindre i det fallet.

Det behövs drivrutiner såvida du inte använder apples egna pryl (det finns kanske en sån, vet inte) är jag ganska säker på.

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
2. Har hört att det finns USB-adaptrar om du har slut med nätverkskort till hands

Vet inte riktigt vad du vill säga Syftade på att ethernetsladdar är lätta att få tag på, varken nätverkskort eller usb adaptrar är lätta att hitta. Sen så finns det inte direkt "usb-ethernet-adapters" utan det är externa nätverkskort, så det är samma sak. (men det är såklart okej att kalla det adapter)

Angående det andra så duger det jag skrev till Snöj som svar till dig också tror jag

Och ni verkar inte förstå min poäng med att bära med sig saker. Jag har inget problem med vikten eller storleken. Det handlar om att hålla reda på alla grejer man ska ha med sig och ha så lite som möjligt av det. Jag vill kunna vara ute ur dörren på direkten med min dator om det ska behövas utan att behöva leta upp någon adapter eller annat. Sen kan du såklart säga att man bara har den på plats men så blir det aldrig
__________________
Senast redigerad av jonthe12 2012-06-05 kl. 23:05.
Citera
2012-06-08, 19:48
  #67
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Men hur gör man då om man ska formatera en mac och inte har dvd enhet?

OSX-Lion kommer inte på dvd. Det gör f.ö inte windows 8 heller.
Citera
2012-06-12, 06:55
  #68
Medlem
towbs avatar
Nu har vi sett resultatet och det blev väl som vi trodde när det kommer till retina-macen i alla fall. Här är thunderbolt till ethernet-adaptern: http://store.apple.com/se/product/MD...ode=MTY1NDA3Ng
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback