Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-06, 19:55
  #25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En intressant frågeställning för jag tycker det blivit tunnare med annonser på blocket på senare tid... Har hållit lite koll på byggmaterial och jag inbillar mig i alla fall att antalet annonser är färre. Eller är det en årstidsvariation? Eller inbillning...? Kompisen brukar hyra båt och säger samma sak - färre annonser i år enligt honom.

Jo men så är det. I fjol fanns det runt 15000 annonser på FB i det geografiska område som jag tycker är intressant. Tror att runt en tredjedel av dessa var från företag. Idag är det runt 10000 och andelen privatannonser är under hälften.
Jag hoppas att dom fattar nåt när dom sitter där på sina höga hästar för FB har nåt som gör att Blocket blir helt akterseglade - det kostar inget!
Sen kan man ju fundera på en del FB-annonser där man t ex försöker sälja halvfulla hårspraysflaskor eller trasiga videoapparater som definitivt inte skulle funnits på en sida där det kostade pengar att annonsera.
Citera
2017-03-21, 15:17
  #26
Medlem
zoombos avatar
Trenden fortsätter.
Idag finns det köp- och säljgrupper på FB som börjar närma sig 50' medlemmar.
Den grupp som är störst häromkring har gått från ca 20' till 35' medlemmar på drygt ett år!

På Blocket är dagsläget att antalet annonser faktiskt har ökat - men bara på företagsannonser. Dessa står nu för ca 2/3 av de ca 15000 annonser som finns i mitt område. Visst, det har skett några förbättringar där men samtidigt har man höjt priserna.
Samtidigt rullar reklam på TV om flera nya appar/sajter där man enkelt, billigt och snabbt kan köpa och sälja saker.

Typiskt agerande när man blivit för stor. Man tror att alla andra kommer att anpassa sig till en själv och märker inte att det omvända händer och när man väl inser det är det för sent.
Citera
2017-03-21, 15:45
  #27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Trenden fortsätter.
Idag finns det köp- och säljgrupper på FB som börjar närma sig 50' medlemmar.
Den grupp som är störst häromkring har gått från ca 20' till 35' medlemmar på drygt ett år!

På Blocket är dagsläget att antalet annonser faktiskt har ökat - men bara på företagsannonser. Dessa står nu för ca 2/3 av de ca 15000 annonser som finns i mitt område. Visst, det har skett några förbättringar där men samtidigt har man höjt priserna.
Samtidigt rullar reklam på TV om flera nya appar/sajter där man enkelt, billigt och snabbt kan köpa och sälja saker.

Typiskt agerande när man blivit för stor. Man tror att alla andra kommer att anpassa sig till en själv och märker inte att det omvända händer och när man väl inser det är det för sent.

Ett annat tecken i liknande riktning är väl att Tradera nu är nedtyngt av reklamlänkar på ett sätt som jag faktiskt tycker blivit störande.
Citera
2017-08-17, 11:54
  #28
Medlem
zoombos avatar
Äntligen börjar dom att vackla!

https://www.nyteknik.se/digitaliseri...locket-6864783
Citera
2017-08-21, 11:16
  #29
Medlem
sinewaves avatar
Problemet med Blocket är att det helt enkelt är ett förlegat system. Man har dessutom, till råga på allt, börjat konkurrera mer och mer med sajter som Ebay då allt fler har förstått att man lika väl kan köpa saker utomlands och inte är begränsad till Sverige.

Det senare gäller visserligen inte alla produkter, men gäller i princip allt under 1 kg vilket därav inkluderar mobiltelefoner och allt möjligt. På t ex Ebay är det dessutom smidigare och säkrare med betalningar.
Citera
2017-08-21, 21:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Man reagerar på priset. Sen är det för många som bara ringer eller vill köpa och pruta genant mycket.
Blocket är snart ur marknaden. Facebook ska öppna ett egen försäljningstjänst gratis.
Citera
2017-08-29, 07:43
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Blocket är snart ur marknaden. Facebook ska öppna ett egen försäljningstjänst gratis.

Nej, inte än på långa vägar.

Blocket är det enda som fungerar att annonsera i.

Facebooks olika grupper är skit och annonser försvinner i mängden, få besökare, stökigt, störiga blattar som förstör varje tråd osv. Slöseri med tid att annonsera på Facebook.

Tradera fungerar bara för vissa varor som går att frakta billigt.
Citera
2017-09-08, 07:54
  #32
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Nej, inte än på långa vägar.

Blocket är det enda som fungerar att annonsera i.

Facebooks olika grupper är skit och annonser försvinner i mängden, få besökare, stökigt, störiga blattar som förstör varje tråd osv. Slöseri med tid att annonsera på Facebook.

Tradera fungerar bara för vissa varor som går att frakta billigt.

Blocket fungerar, men det är på tok för dyrt. 125kr för att sätta ut en bilannons. 60kr för att annonsera ut en pryl för 300kr. Vad gäller bilannonserna så lockar blocket till sig en massa skojare från hela landet som ska köpa bilen för halva priset trots att man skriver prutat och klart. Allt vanligare att annonsörer måste skriva allt längre förklaringar för att slippa däcksparkare, sistapriset-kompisar, testpiloter, även att man endast talar svenska, första kontakt sker med epost m.m

Tradera är bra för mindre saker som ska skickas, men även där blir det ofta strul med auktioner som aldrig fullföljs.

Facebook är som du skriver rörigt och plottrigt, men det är gratis och man ser vem som annonserar. En ny uppstickare är Shpock också gratis. Jag tror att fler och fler har tröttnat på Blockets monopol och deras dyra annonspriser, deras storhetstid är över, precis som gula tidningen regerade på 90-talet, så kommer Blocket också gå i graven med tiden.
Citera
2017-09-08, 11:05
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Nej, inte än på långa vägar.

Blocket är det enda som fungerar att annonsera i.

Facebooks olika grupper är skit och annonser försvinner i mängden, få besökare, stökigt, störiga blattar som förstör varje tråd osv. Slöseri med tid att annonsera på Facebook.

Tradera fungerar bara för vissa varor som går att frakta billigt.

Jag pratar inte om grupperna:

https://www.breakit.se/artikel/8522/...ler-funktioner

Radannonssajt Markets
Citera
2017-09-08, 16:17
  #34
Medlem
Tråkigt men sant!
Blocket har blivit för stora.
De har massa kontroll nu och det är svårt att lägga ut annonser på nånting normalt.
Blocket är ett stort skämt när de inte godkänner en annons får man heller inte tillbaks pengarna.Efter detta slutade jag annonsera på blocket. De kan dra åt helvete om de inte vill ha kunder.

Det går heller inte att kolla alla nummer utan att logga in.Helt sjukt.
Skulle köpa klassiska nintendospel men det gick inte att se numret så då slutade jag köpa grejor också.

Blocket Aldrig mer.
Citera
2017-11-15, 11:17
  #35
Medlem
zoombos avatar
Facebookgrupperna behåller sitt grepp och ökar för varje dag och nu har FB även introducerat Marketplace som är en egen grupp med kategorier och bättre sökfunktioner än i de vanliga grupperna. Det skulle mycket väl kunna bli en ny Blocket. Däremot är reglerna lite oklara och även vem som egentligen administrerar detta men jag säger bara: huka er Blocket....
Än så länge är dock Blocket överlägset när det gäller att sälja fordon och även vissa andra objekt som inte enbart vänder sig till smartphone-generationen...
Nu seglade det också upp en ny app/sajt som ska bli ledande på fordon; Wayke men den verkar främst vara (ännu) en portal för alla företag som säljer bilar och ser inte speciellt imponerande ut.
Citera
2017-11-16, 18:59
  #36
Medlem
Tankar om "Cardrop" . Känns spontant som en smidig site och "framtiden" att köpa eller sälja en bil?

Bör kunna ta lite marknadsandelar ifrån Blocket?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback