Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-25, 22:07
  #1
Medlem
Sixx!s avatar
Jag började styrketräna och va ute och jogga efter i semestern 2004, och är hel nöjd med min träning. Jag har ökat från 80 till 90 kg och jag har mindre fett på magen mina biceps har vuxit 4 cm och jag har fått bättre kondition mm
Nu är det så att jag har anmält mig till Göteborgsvarvet och skulle vilja ha hjälp med hur jag skall lägga upp min träning.
Jag klarar nu att springa lite över en mil men sen är jag rätt så trött, hur många gånger bör jag vara ute och springa i veckan? hur långt skall jag springa? Skall jag sluta träna med tunga vikter och få Rep och börja köra med lättare vikter? skall jag deffa ? kan jag ta kreatin?.
Att jag skall klara att springa är väldigt viktigt för mig! I några år va mitt stora intresse att kolla på film och röka brass, vill visa släkt och vänner att jag inte är sån nu och ha skärpt mig.
Citera
2005-02-25, 22:17
  #2
Medlem
danbanans avatar
Det finns träningsprogram på Göteborgsvarvets hemsida tror jag + att det finns på www.marathon.se, men då mest för marathonlopp, går ju naturligtvis att omvandla till halvmara.
Du behöver springa både lite längre pass och korta "fartlekar", intervaller.
Citera
2005-02-25, 22:23
  #3
Medlem
Har du ökat 4 cm runt biceps?? Bra jobbat får man säga!
Är absolut ingen löpfantast men jag har hört att man skall springa minst 4 ggr i veckan typ varav ett pass skall vara ett långpass. Minst 1½ mil. Så man har dom där "långkörarna" i kroppen också.
Är Gtbvarvet en mara lr halvmara?
Lycka till!
Citera
2005-02-25, 22:29
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Vad som är viktigt är att man får regeneration, dvs man får inte träna för ofta. Kroppen måste hinna regenerera sig i samband med att musklerna byggs upp.

Det betyder att man bör springa max tre gånger per vecka fram tills musklerna är uppbyggda och träningen då mer går ut på att få uthållighet. Elitidrottare brukar varva hårdare löppass med lättare (mer inriktad på fyspass). För din del innebär det nog att tre längre löppass per vecka är lagom och vanlig styrketräning övriga dagar.

Då det är kort tid kvar till Göteborgsvarvet så tror jag inte du hinner börja träna riktigt professionellt (dvs med löpträning varje dag).

Börja med 10 km första veckorna, lägg sedan in en 15 km en gång i veckan, sen två gånger osv. Därefter 20 km en gång i veckan tills du känner att du klarar det utan att bli alltför trött.

Sista två veckorna före varvet bör du dock träna lite försiktigare och istället koncentrera på att bygga upp kolhydratlager genom att äta lämplig kost. Kosttillskott hjälper inte mycket så det kan man skippa.

Om du normalt springer på mjukt underlag, t.ex i Skatås så måste man komma ihåg det att Göteborgsvarvet springs på asfalt. Detta sliter hårdare och man bör föra över sin träning till asfalt successivt så att man vänjer sig vid detta. Dessutom skall man använda rätt typ av löparskor för asfalt och springa in dem i god tid.
Citera
2005-02-25, 23:29
  #5
Medlem
Mr_Carlssons avatar
Om du klarar att springa lite över en mil så är det ganska lugnt, du har gott om tid.
Som det har nämts tidigare så ska nåt pass i vecka vara lite längre.
Du behöver dock inte jaga på i upp till 20km. räcker gott och väl med 15km.
De andra passen kan du ligga på 10km. Om du idag är helt slut efter 10km. så är det ditt långpass och de andra kan du hålla runt 7km. Men om du bara är lite sliten efter 10km så lägg på 1km varannan vecka tills du kommer upp i 15km.

Som Mega skrev så är det på asfalt och det är viktigt att vänja sig vid hårt underlag. Varvet är även lite kuperad så var inte feg med backarna.
Leta upp en slinga med en eller två lite jobbigare backar som du lägger in nåt av de kortare passen.

Intervaller är bra. pröva med 5x500m med 1min vila mellan varje etapp. Etapperna ska vara i ett klart högre löptempo än vad du annars har. Det går bra att lägga in mitt i ett av de kortare passen.

Tänk inte så mycket på farten, jobba med volym i början.

Själv tog jag mig runt på ren vilja första ggn jag sprang varvet, inget jag rekommenderar. Det gör ont.

/Carlsson
Citera
2012-06-18, 11:41
  #6
Medlem
Pasiphaes avatar
Kostar det pengar att springa? Måste man betala?
Citera
2012-06-18, 11:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Kostar det pengar att springa? Måste man betala?

anmälningsavgift/startavgift kostar det om man vill springa det loppet (som i princip alla lopp kostar det)
Citera
2012-06-18, 13:08
  #8
Medlem
Vad händer om man bara hoppar in nära starten och springer med de andra? Tidtagning kan man ju sköta själv. Blir man haffad på vägen av någon funktionär då?
Citera
2012-06-18, 13:14
  #9
Medlem
AndersLils avatar
Sen får ju man också tänka på att all muskel saktar ner dig- du blir alltså tyngre och mindre flexibel än vad du egentligen skall vara.
Citera
2012-06-25, 14:40
  #10
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriks
Vad händer om man bara hoppar in nära starten och springer med de andra? Tidtagning kan man ju sköta själv. Blir man haffad på vägen av någon funktionär då?
Exakt vad jag tänkte. De kan väl inte hindra en från att springa på allmän väg eller?
Citera
2012-06-25, 14:53
  #11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Exakt vad jag tänkte. De kan väl inte hindra en från att springa på allmän väg eller?

Det lär inte vara populärt bland dem som har betalat för sin plats att det kommer en snyltare och hoppar in i startgruppen. Om nu inte någon funktionär ser det först, så kan tänka mig att de andra löparna rätt snabbt gör funktionärerna uppmärksamma på att du inte har någon nummerlapp, och då blir du avplockad från banan.
Citera
2012-06-25, 15:00
  #12
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Exakt vad jag tänkte. De kan väl inte hindra en från att springa på allmän väg eller?

Vägarna är avstängda för att obehöriga inte ska störa loppet, medvetet eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback