Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-14, 17:09
  #13
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Intressant, så din libido sjönk men återställdes till hur den var innan efter bara en vecka? Eller menar du en vecka efter att du slutat med finasterid?



Har du några källor på att DHT påverkar libidon och erektionsförmågan? Annars håller jag med om att man kan få en del otäcka bieffekter om östrogenet ligger alldeles för högt, gynekomasti et cet.

På dig låter det som att alla får bieffekterna som ett brev på posten efter några månader men så är det ju uppenbarligen inte. T.ex. kalle-ai här i tråden upplevde ju en bieffekt direkt och en del verkar inte märka av något förrän efter flera års bruk.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...3&UserTypeID=0




Citat:
Undersökningar
Vanliga: minskad mängd ejakulat

Hjärtat
Ingen känd frekvens: palpitationer

Hud och subkutan vävnad
Mindre vanliga: hudutslag
Ingen känd frekvens: pruritus, urticaria

Immunsystemet
Ingen känd frekvens: överkänslighetsreaktioner såsom svullnad av ansikte och läppar

Lever och gallvägar
Ingen känd frekvens: förhöjda levervärden

Reproduktionsorgan och bröstkörtel
Vanliga: impotens
Mindre vanliga: ejakulationsstörningar, bröstömhet, bröstförstoring
Ingen känd frekvens: testikelsmärta

Psykiska störningar
Vanliga: minskad libido


Följande har även rapporterats i kliniska prövningar samt efter godkännandet: manlig bröstcancer (se Varningar och försiktighet).
Citera
2012-05-14, 19:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Intressant, så din libido sjönk men återställdes till hur den var innan efter bara en vecka? Eller menar du en vecka efter att du slutat med finasterid?

Har du några källor på att DHT påverkar libidon och erektionsförmågan? Annars håller jag med om att man kan få en del otäcka bieffekter om östrogenet ligger alldeles för högt, gynekomasti et cet.

På dig låter det som att alla får bieffekterna som ett brev på posten efter några månader men så är det ju uppenbarligen inte. T.ex. kalle-ai här i tråden upplevde ju en bieffekt direkt och en del verkar inte märka av något förrän efter flera års bruk.

Ja märkte av det ganska omgående nån vecka bara, sen gick effekterna bort efter ca en vecka efter jag slutat med finastride.
Citera
2012-05-14, 21:48
  #15
Medlem
Alltså jag är helt medveten om vilka bieffekter man kan få men finns det någon forskning som entydigt visar att DHT reglerar libido et cet.

Exempel, det finns en kraftfullare medicin som heter Dutasterid, den blockerar i genomsnitt 95% av DHT i kroppen. Då kan man ju tycka att alla som tar den borde uppleva sexuella bieffekter men majoriteten gör inte det. Alltså påverkar DHT libidon bara hos vissa (?) eller så har den ingen påtaglig inverkan..

Det jag vill utreda är alltså om det på något sätt är farligt att medvetet sänka sina DHT-nivåer under många år eller om de olyckligt lottade som drabbas av bieffekter gör det av någon annan (redan existerande) orsak.
Citera
2012-05-14, 23:23
  #16
Medlem
Visst fan är det med vissa risker, även om du inte har alla egentliga biverkningar och hur många som drabbas av dem i Mercks studier.

Jag orkar inte dra fram dessa referenser här på FB då jag diskuterat det på både svenska och internationella forum.

Du får helt enkelt lita på mig att det inte är någon höjdare att sänka sina DHT-värden - ändå gör jag det.

Det finns även samband mellan låga DHT-värden och ökad förekomst av demens och Alzheimer. Andra upplever att de är trögtänkta och drabbas av något de kallar för brainfog.

Notera att jag inte påstår att finasterid leder till Alzheimer.

Angående libidon: kolla samtliga byggarforum värda namnet vad som rekommenderas till någon som legat på deca eller kört lågandrogent, eller för den delen mixtrat med finasterid. Väldigt ofta rekommenderas androgener som proviron eller masteron.

DHT har en funktion i din kropp och utan det riskerar du att drabbas av fler åkommor då östrogenet får ett helt annat spelrum. För mkt östrogen är ironiskt nog heller inte alls bra för prostatan.

Jag kan inte besvara din fråga bättre än så ikväll.

Hur länge har försökspersonerna legat på dutasterid som inte upplever några bieffekter?

Jag tror att de får bieffekter men inte drabbas av dem då de förmodligen lider av förstorad prostata och är glada över att krympa den.

Att köra med dutasterid på kur är en helt annan sak. Då tror jag att du kan göra det utan "biverkningar". Du lär ju få ut mindre av kuren dock.
Citera
2012-05-15, 02:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadlandsPete
Andra upplever att de är trögtänkta och drabbas av något de kallar för brainfog.


Det här är enda bieffekten jag har fått vad jag har märkt efter 4 månader. Är rätt säker på att det inte är något jag inbillar mig också. Riktigt störande ibland när man pluggar matte typ.
Citera
2017-12-10, 00:18
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Intressant, så din libido sjönk men återställdes till hur den var innan efter bara en vecka? Eller menar du en vecka efter att du slutat med finasterid?



Har du några källor på att DHT påverkar libidon och erektionsförmågan? Annars håller jag med om att man kan få en del otäcka bieffekter om östrogenet ligger alldeles för högt, gynekomasti et cet.

På dig låter det som att alla får bieffekterna som ett brev på posten efter några månader men så är det ju uppenbarligen inte. T.ex. kalle-ai här i tråden upplevde ju en bieffekt direkt och en del verkar inte märka av något förrän efter flera års bruk.

Hur gick det? Tog du finasterid och vad blev effekten? Har själv bokat läkartid för att pröva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback