• 1
  • 2
2012-05-12, 18:41
Medlem
Sulle82s avatar
Hallå gott folk...

Jag har ett par frågor angående min egen byggda dator som jag inte lyckas få igång trots webhallens och 2 andra datateknikers råd. Allt är kopplat som det ska och jag har testat att felsöka genom att koppla bort delarna för sig men lyckas fortfarande inte få igång skiten. Ska skriv ner alla speccar så får ni se över hur det ser ut..

Asus Moderkort P8H61-M PRO http://www.asus.se/Motherboards/Inte...H61M_PRO/#CPUS

Intel Core i5-3450 - 4 trådar / 3,1GHz (3,5GHz Turbo) / 6MB / Socket 1155 (Boxed) (77w)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...mb-socket_1155

Fractal Design Core 1000 - Svart (Ej PSU)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...ore_1000-svart

Antec PowerSupply (PSU) High Current Gamer 620W
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...ent_gamer_620w

Corsair ValueSelect 8GB DDR3 PC3-10666 1333MHz (CMV8GX3M2A1333C9) (2x4GB)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...-10666_1333mhz

Western Digital Caviar Blue 500GB 7200RPM SATA/600 16MB
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._sata-600_16mb

Sony Optiarc Intern DVD+-R/RW/DL AD-5280S-0B
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...dl_ad-5280s-0b

När jag startar datorn så får jag inga fel koder (pip) däremot finns det en lampa som lyser rött DRAM lampa. Jag gick in tillbaka till webhallen och de testade ram minerna med en snarlik moderkort och det funkar säger han. När jag drar ur ström kabeln och sätter tillbaka och startar så går datorn igång fast i ca 3-4 sekunder och så startar den om 3-4 gånger innan den börjar fungera fast jag har ingen bild och inga fel meddelanden. Så långt som jag har kopplat ur och in och testat har jag kommit fram till att antingen är det processor som strular eller nätagget. Jo glömt att meddela att denna dator skall jag använda till mitt egna nätverk hemma så nej jag har inte köpt något grafik kort utan tänker köra på det interna grafiken. Snälla är det nån som kan se över mitt problem eller tipsa nått jag kan testa orkar fyfan inte lämna in datorn början av nästa vecka och vänta ytterligare 2-3 veckor för service.
Citera
2012-05-12, 18:45
Medlem
Napis avatar
Jag hade liknande problem på en gammal dator som jag lämna till en polare för åtgärd.
Han upptäckte att biosen behövde uppdateras för att vara kompatibel med cpun även fast det skulle vara kompatibelt enligt komplett.
Citera
2012-05-12, 18:47
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Jag hade liknande problem på en gammal dator som jag lämna till en polare för åtgärd.
Han upptäckte att biosen behövde uppdateras för att vara kompatibel med cpun även fast det skulle vara kompatibelt enligt komplett.

Hum hur skall man kunna uppgradera biosen ifall man inte kommer in i den ??
Har ingen bild alls.
Citera
2012-05-12, 18:48
Medlem
Napis avatar
Jag vet faktiskt inte det va därför jag lämna över den till han =)
Citera
2012-05-12, 18:49
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Jag vet faktiskt inte det va därför jag lämna över den till han =)

Hehe okej tack för ditt tips iallafall
Citera
2012-05-12, 19:06
Medlem
m0biuss avatar
Prova att hålla in MemOK! på ditt moderkort när du startar datorn, den ligger typ bredvid RAM-platserna, sök på youtube eller kolla i manualen för mer info.
Citera
2012-05-12, 19:26
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0bius
Prova att hålla in MemOK! på ditt moderkort när du startar datorn, den ligger typ bredvid RAM-platserna, sök på youtube eller kolla i manualen för mer info.

Datorn startar bara om när jag håller in ''memok'' knappen inget händer samma issue
Citera
2012-05-12, 19:47
Medlem
m0biuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Datorn startar bara om när jag håller in ''memok'' knappen inget händer samma issue

Okej men förklara mer ingående vad som händer. Startar datorn om sig själv flera gånger och sedan stannar påslagen men utan bild?, samt vilka lampor lyser? endast Dram? och lyser den hela tiden?
Citera
2012-05-12, 21:24
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0bius
Okej men förklara mer ingående vad som händer. Startar datorn om sig själv flera gånger och sedan stannar påslagen men utan bild?, samt vilka lampor lyser? endast Dram? och lyser den hela tiden?

Alltså varje gång jag drar ur kontakten eller tar loss en komponent och försöker starta så startar datorn om 3-4 gånger och sedan går den igång som vanligt men jag har ingen bild alltså ingen output. DRAM lampan blinkar ibland bara svårt att säga exakt när och Moderkortets lampa lyser hela tiden som den skall. Orka hålla på med en dator som ska starta om 4 gånger varje gång mn ska sätta på den liksom. Jag trodde felet var moderkortet så jag gick och bytte ut den till en ny men jag har samma problem. Efter ett par timmars arbete nu och kollat alla kompabilitets listor så hittar jag varken processorn eller mina 2 ram minnen. Minnerna är DDR3 så de skall inte vara några problem. Gjorde så här drog loss alllllllllt och körde bara processor bildskärm och tangentbord men samma problem så kom fram till att processorn måste vara felet ska testa en annan imorgon hoppas det funkar. Tror du det kan vara nått annat ???
Citera
2012-05-13, 00:07
Medlem
Napis avatar
Funkar det med andra cpun så kan du ju uppdatera biosen så ska det nog funka med den cpun du har nu.
Citera
2012-05-13, 00:15
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag lutar åt tre saker:

1: Antingen processorn som kan vara felmonterad så den känner direkt att den får för mycket värme eller nåt liknande. haft för mycket pasta kanske? Detta känns som det är det felaktiga, nåt med processorn.

2: Att moderkortet är en retur som någon lämnat in och inte varit nöjd med som sedan sålts som nytt, såklart mekkat runt med i bios så att allt är helt knas, testa göra en cmos på den.

3: Hur starkt är nätagget? Orkar det driva allt? (gör den säkert om du inte ens har grafikkort men skadar inte att fråga)

Edit: läste igen, nätagget och moderkort ute ur frågan. Btw, du har distansskruvar under modertkortet så det inte kortsluts?

En annan sak som jag kom på, vissa moderkort har vänt på platserna för ram, har du två pinnar ska du sätta dem i de bortre och inte i de närmre som brukligt, detta upplyste en kamrat mig om för ett tag sen, han hade samma problem som dig.
Senast redigerad av QP Cheese 2012-05-13 kl. 00:22.
Citera
2012-05-13, 11:05
Medlem
Det är en ny processor till ett moderkort som funnits ett tag, antagligen måste du uppgradera bios. Tyvärr måste man kolla upp med butiken man handlar i att det är rätt version på BIOS och annars se om de kan uppgradera. Men det verkar som du kunde få tag på annan processor (förhoppningsvis en äldre som inte heter något som 3xxx) att testa med då kan du ju kolla om du har rätt bios-version (3705 eller högre) annars får du uppdatera bios så den skall funka med din processor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in