Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-12, 14:03
  #1
Medlem
theodor.busses avatar
Det är inte själva olyckan jag vill diskutera, utan medias rapportering. De låter en "vän" framföra att:
Citat:
Det var första dan på semestern, och så händer det här. Det är ofattbart och hemskt.
Självklart är det "ofattbart och hemskt", även om det kanske inte var oväntat - beroende på hur 46-åringen har betett sig tidigare. Men:
Hade det varit bättre om det hade hänt andra, eller tredje dagen? Eller sista? Borde inte AB ha "friserat" vännens uttalande lite grann? Eller märker jag bara ord?
__________________
Senast redigerad av theodor.busse 2012-05-12 kl. 14:04. Anledning: Lade till länk till artikeln i AB
Citera
2012-05-12, 16:26
  #2
Medlem
Du menar att dom borde förfalska citat? Nä, det låter inte som någon bra idé.
Citera
2012-05-12, 20:00
  #3
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungenAfDanmark
Du menar att dom borde förfalska citat? Nä, det låter inte som någon bra idé.

OK, du har nog rätt. Men de kunde väl åtminstone ha hjälpt stackarn att inte framstå som en total idiot?

Påhittat, och lite överdrivet: "Hela min familj brann upp, min fru och alla fem barnen! Och vi hade ju precis flyttat in och tapetserat i hallen!". Då borde väl reportern ändå stryka det där med tapeterna, eftersom den intervjuade uppenbarligen inte är vid sina sinnens fulla bruk.

Det var ungefär så jag menade.
Citera
2012-05-12, 20:21
  #4
Medlem
BaalZeBubs avatar
Detta med att låta människor "framstå som totala idioter" i samband med tragiska olyckor är något jag också reagerar starkt mot.

Det är på något sätt inte bara accepterat, utan förväntas, att människor oemotsagda ska få säga felaktiga och kontroversiella påståenden när de varit med om något tragiskt. Då är man till exempel skyldig att acceptera deras religion, och inte påpeka att den är falsk eller att man inte delar tron.

Dessutom används rena truismer som om de var utsagor av stor tyngd. Jämför Aftonbladet samma dag:

Rubrik:
"9-åring hängdes av sin storebror
Flickan hittades kvävd till döds i Alabama, USA "

Då har vi följande:
"– Hon fick aldrig en någon chans att växa upp. Hennes liv togs ifrån henne, säger grannen Ricky Campbell till The Washington Post."

Båda utsagorna är sanna, men vi behöver ju inte en Ricky Campbell, granne, som informerar Washington Post som informerar Aftonbladet som för ut informationen till allmänheten i Sverige, för att förstå vad som händer om en 9-åring dör.

Den som påpekar detta fördöms dock som känslokall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback