Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-19, 20:09
  #61
Medlem
FlintWestwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Det är långtifrån samma situation som beskrivs samt att domaren dömde fel då det ska vara utvisning på Koivu.

LOL såg inte ens att han snodde ryans klubba ur händerna pån

Gör Ryan något regelbrott då?
Citera
2013-10-19, 20:47
  #62
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlintWestwood
LOL såg inte ens att han snodde ryans klubba ur händerna pån

Gör Ryan något regelbrott då?

Nej. Står mer här annars http://www.shl.se/blog/1/2013/03/spe...ens-klubba/357
Citera
2013-11-03, 18:46
  #63
Medlem
Hej var på en Div1 match idag där dom dömde Abuse för 2. Kan man verkligen döma det är inte det bara 10 min straff på det? Någon Hockeydomare eller någon annan som vet nåt om den regeln.
Citera
2013-11-03, 20:59
  #64
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante08
Hej var på en Div1 match idag där dom dömde Abuse för 2. Kan man verkligen döma det är inte det bara 10 min straff på det? Någon Hockeydomare eller någon annan som vet nåt om den regeln.

SK Lejon hemma? Kan ha varit ett lagstraff, det ger en tvåa för t.ex. abuse.
Citera
2013-11-04, 17:28
  #65
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Har inte sett något inlägg om detta men tänkte ta det här.

Vad tycker ni spelare om de nya direktiven som införts denna säsong? Fungerar det som tänkt? Antar att det ser olika ut beroende på vilken division man spelar i, t.ex div. 4 lär ju vara en jävla massa avblåsningar för hakningar och slashingar. Kan ju inte bli något flyt i spelet alls? Märker ju av i SHL att det är en hel del utvisningar som man inte ens märker av innan domaren blåst, tanken var väl att få ett renare och bättre flytande spel?

Själv tycker jag att det är lite väl löjligt. Man kan inte gå in i närkamper och gruffa utan att domaren har någon synpunkt, trots att man har bladet i isen och bara spelar efter pucken så åker man ut för slashing eller holding om man går in och låser någon vid sargen t.ex.
Citera
2013-11-04, 19:05
  #66
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante08
Hej var på en Div1 match idag där dom dömde Abuse för 2. Kan man verkligen döma det är inte det bara 10 min straff på det? Någon Hockeydomare eller någon annan som vet nåt om den regeln.
Antagligen var det någon som skrek något från båset och de kunde inte identifiera vem det var, så de utdömde ett lagstraff istället.
Citera
2014-04-20, 23:47
  #67
Medlem
HerrGickhans avatar
Två regelfråga i lite vidare bemärkelse (om lagkaptener):

I NHL-tråden ställde jag en fråga angående Columbus val att inte ha en utsedd lagkapten:

(FB) NHL Säsongen 2013/14

1. Tydligen är det inte ovanligt [och därmed tillåtet] att spela match i NHL utan lagkapten. Gäller det samma i SHL? Jag kan inte påminna mig annat än att lag med skadad lagkapten brukar sätta ett "C" på någon av de assisterande. Detsamma gäller, enligt mitt minne, vid internationella matcher.

2. Finns det någon uttrycklig regel som förbjuder målvakten att vara lagkapten? I fotboll är det ju väldigt vanligt att målvakten är lagkapten. Visserligen är det lätt att se skillnaden i rörelseförutsättningar mellan en fotbollsmålvakt och en ishockeymålvakt, men finns det regler som förbjuder den senare att vara lagkapten?

Edit 1: Tydligen var Roberto Luongo lagkapten för Vancouver. Dock tycks reglerna inte medge att målvakten har ett "C" på tröjan och inte heller att de åker från sitt målområde för att diskutera med domaren.

Edit 2: Det internationella reglementet som tillämpas av Sverige tillåter, enligt mina efterforskningar, inte att målvakten är lagkapten.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-04-20 kl. 23:56.
Citera
2014-05-13, 11:30
  #68
Medlem
uffeoboys avatar
Jag satt å tittade på klipp med Kasparatis, i ett klipp fick han 2min för clipping.
Vad är clipping? Jag har aldrig hört om det tidigare.
Citera
2014-05-13, 12:23
  #69
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffeoboy
Jag satt å tittade på klipp med Kasparatis, i ett klipp fick han 2min för clipping.
Vad är clipping? Jag har aldrig hört om det tidigare.

Clipping är om du tacklar mot knät på din motspelare eller om du tacklar under knät, en mycket låg tackling mao. Straffet är 2 min eller game/match om du skadar motståndaren.
Citera
2014-05-13, 17:32
  #70
Medlem
uffeoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Clipping är om du tacklar mot knät på din motspelare eller om du tacklar under knät, en mycket låg tackling mao. Straffet är 2 min eller game/match om du skadar motståndaren.

Tack för svaret.
Citera
2014-05-13, 22:15
  #71
Medlem
funktioners avatar
Vilka regler gäller egentligen vid tekning?
Skiljer de sig åt beroende på i vilken zon det tekas?
Inte sällan ses ju det ena lagets tekare bytas mot en ny, varför sker detta?
Citera
2014-05-13, 23:28
  #72
Medlem
powkefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Vilka regler gäller egentligen vid tekning?
Skiljer de sig åt beroende på i vilken zon det tekas?
Inte sällan ses ju det ena lagets tekare bytas mot en ny, varför sker detta?

Stå stilla tills pucken släppts, svårare än så är det inte. Dock är domarna inte så petnoga, men som sagt, det händer ju. Även om tekaren inte lyssnar på domaren och sätter ner klubban i tid för att teka, eller om han går för tidigt så att säga, så byts han ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback