Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-05-16, 14:29
  #25
Medlem
Blev påkörd av en tant utan giltigt körkort. Anmälde skadan till Folksam med alla detaljer. Bilen jag körde tillhör ett dödsbo i väntan på bouppteckning.

Folksam nekar att driva detta ärende mot 3e part med motiveringen att bilen är skenförsäkrad. Det är lättare för dom att neka än att försöka få pengar ur tantens försäkringsbolag eftersom föraren saknade körkort.

Fick tala med en chef på Folksam som motiverade det hela med att jag antagligen var bidragstagare och inte kunde ha fordonet skrivet på mig av bidragsskäl. Att häva ur sig något utan någon grund är intressant.

Juristen för dödsboet driver frågan vidare, så ersättning kommer erhållas. Det lär kosta mer pengar än att bara betala ut för skadorna direkt...
Citera
2009-05-16, 14:47
  #26
Medlem
ron_bs avatar
Låter ju onekligen skumt, och nu skumläste jag bara lite om inbrottet.

Men det är ju praxis inom försäkringsbranschen att försäkringstagaren ska kunna uppvisa sin rätt till ersättning. Således borde ni blivit informerade att alltid ta foton på era lösören och spara på ett säket ställe. Inbrott i källare/förråd innehar oftast stöldbegärlig egendom och då ska aktsamhetskraven uppfyllas om en ersättning ska gå ut.


Men somsagt, Folksam är ett jävla bolag.
Citera
2018-07-05, 19:06
  #27
Medlem
Har Folksams "stora" hemförsäkring. Efter ett inbrottsförsök som stoppades tack vare vår säkerhetsgrind kom tjuven inte in i lägenheten. Ytterdörren med lås är uppbruten och säkerhetsgrinden måste repareras efter grov åverkan.

Detta borde ju en "hemförsäkring" täcka kan man tycka... Inte hos Folksam - de har i tre omgångar försökt ducka och hänvisa till att fast egendom inte täcks i hemförsäkringen, och att jag saknar tillägget "Bostadsrättsförsäkring". Trots det står följande i villkoren för hemförsäkringen jag har:

"Försäkringen gäller dessutom för fast inredning som du äger och har bekostat i din hyres- eller bostadsrättslägenhet, och som vid skada inte kan ersättas genom annan försäkring.".

Jag kommer inte ge mig, men de är riktigt fula som försöker komma undan sitt ansvar. Aldrig mera Folksam (eller var det Folk-skam de hette?).
Citera
2018-07-05, 19:25
  #28
Medlem
Jag hade inbrott i mitt fritidshus och försäkringen i folksam. Jag fick en korrekt skadereglering och bolaget litade på mina uppgifter så jag är helt nöjd. Jag var också helt ärlig vad gäller mina uppgifter.
Citera
2018-07-05, 20:58
  #29
Moderator
Gordon Blixts avatar
Sista utvägen -> Företagsskvaller

/Mod
Citera
2018-11-22, 01:37
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikardz
Har Folksams "stora" hemförsäkring. Efter ett inbrottsförsök som stoppades tack vare vår säkerhetsgrind kom tjuven inte in i lägenheten. Ytterdörren med lås är uppbruten och säkerhetsgrinden måste repareras efter grov åverkan.

Detta borde ju en "hemförsäkring" täcka kan man tycka... Inte hos Folksam - de har i tre omgångar försökt ducka och hänvisa till att fast egendom inte täcks i hemförsäkringen, och att jag saknar tillägget "Bostadsrättsförsäkring". Trots det står följande i villkoren för hemförsäkringen jag har:

"Försäkringen gäller dessutom för fast inredning som du äger och har bekostat i din hyres- eller bostadsrättslägenhet, och som vid skada inte kan ersättas genom annan försäkring.".

Jag kommer inte ge mig, men de är riktigt fula som försöker komma undan sitt ansvar. Aldrig mera Folksam (eller var det Folk-skam de hette?).


Är ytterdörren med lås och säkerhetsgrinden självbekostat då? Om inte, så täcks det ju inte utan bostadsrättstillägg, enligt texten du refererade till.
Citera
2018-11-30, 19:52
  #31
Medlem
Aldrig haft problem med dom, då har jag haft otur med stulna bilar, söndriga mobiler och även xbox.

Just det, ett handfat med!
Så jag rekommenderar dom varmt.
Citera
2020-02-17, 06:27
  #32
Avstängd
kansascityshuffles avatar
Har Mellan-försäkring hos Folksam så vad gäller? Får jag ersättning om jag råkar välta 70”-tvn? (Då går den sönder) Jag har läst igenom avtalet men jag kan inte riktigt sätta fingret på hur det ligger till när det kommer till kritan. Deras jobb går ut på att slippa utbetalning.

Legaliserad Kriminalitet. Att diskutera o jämföra försäkringsbolag är som att jämföra Hells Angels med Bandidos. Du betalar om du behöver hjälp och krockar du med bilen så bestraffas du med högre kostnader.
__________________
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-17 kl. 06:30.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback