2012-05-11, 07:01
Aftonblaskan har uppmärksammat att det är Scientologer som står för drog-informationen till skolorna i 65 kommuner.
"Informationen innehåller dessutom stora faktafel, skriver Svenska Dagbladet.
– Jag tycker att det är förfärligt att man slår i ungdomar en massa felaktigheter, säger narkotikaforskaren Björn Johnsson."
Nu tar det fart på allvar.
Här är orginal-artkeln från SvD. Drar ut några citat från den också!
Det bästa i artikeln är uttalandet ifrån Lisen Sylwan på Folkhälsoinstitutet:
–Jag tror att det är farligt att föra ut åsikter som är ens egna och som inte är riktigt förankrade i forskningen.
Hur kommer detta vackra avslöjande potentiellt att förändra diskussionerna kring KD's styrande i narkotikafrågor?
Vad anser ni om detta?
"Informationen innehåller dessutom stora faktafel, skriver Svenska Dagbladet.
– Jag tycker att det är förfärligt att man slår i ungdomar en massa felaktigheter, säger narkotikaforskaren Björn Johnsson."
Nu tar det fart på allvar.
Här är orginal-artkeln från SvD. Drar ut några citat från den också!
Citat:
–Är det någon här som har hört ordet flashback? Detta är vad en flashback är: Det är när den drogrest som har fastnat i din fettvävnad lossnar, tränger igenom och går in i blodomloppet igen, och du blir påtänd igen, på en drog du tog tidigare, säger Alexander Breeze.
Han förklarar att det gäller allt från nikotin till heroin, att man då plötsligt kan visa positivt på drogtester efter decennier som drogfri och att det är en av orsakerna till att människor återfaller i missbruk.
Björn Johnson som är docent i socialt arbete vid Malmö högskola och har forskat kring narkotikapolitik skrattar när han får höra påståendet.
–Nej, nej, nej, så går det inte till. Det är en sådan där myt som finns bland vissa narkomaner, säger Björn Johnson.
Han förklarar att det gäller allt från nikotin till heroin, att man då plötsligt kan visa positivt på drogtester efter decennier som drogfri och att det är en av orsakerna till att människor återfaller i missbruk.
Björn Johnson som är docent i socialt arbete vid Malmö högskola och har forskat kring narkotikapolitik skrattar när han får höra påståendet.
–Nej, nej, nej, så går det inte till. Det är en sådan där myt som finns bland vissa narkomaner, säger Björn Johnson.
Det bästa i artikeln är uttalandet ifrån Lisen Sylwan på Folkhälsoinstitutet:
–Jag tror att det är farligt att föra ut åsikter som är ens egna och som inte är riktigt förankrade i forskningen.
Hur kommer detta vackra avslöjande potentiellt att förändra diskussionerna kring KD's styrande i narkotikafrågor?
Vad anser ni om detta?