Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-02-22, 09:09
  #49
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Någon som minns Hörnan vid Stureplan, i början av 70-talet?
Åtminstone tror jag den kallades så, bok- och skivhandeln i huset med den spetsiga vinkeln mot Stureplan.
Den intressantaste bokhandeln jag besökt någonstans, med ett slags underground-sortiment.
City Lights i San Francisco lär ha varit nåt liknande (och kanske är, vad vet jag).
Otroligt spännande att botanisera där.
Fanns som bekant inget internet, så det mesta utanför mainstream var svårt att få information om.
Det var som att komma till en guldgruva, eller tidernas kantarellställe.
En trevlig jänkare jobbade ofta där, var också sångare i gruppen Jack Downing & The Other Side.

Jodå, den minns jag fast jag kom dit lite senare. Hade en bra avdelning med science fiction på engelska i början av 80-talet.
Citera
2020-02-22, 09:15
  #50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jodå, den minns jag fast jag kom dit lite senare. Hade en bra avdelning med science fiction på engelska i början av 80-talet.

Har för mig att jag slutade gå dit för att dom senare drog in på det udda och spännande sortimentet.
Det sålde antagligen rätt dåligt.
Tror stället var Bonnier-ägt, och dom har ju blivit kommersiellare med åren.
Citera
2020-02-22, 09:29
  #51
Medlem
Ördögs avatar
Man kan också i denna tråd nämna Aspingtons antikvariat, vars saga nu är all - efter 106 år. Utförsäljning inleddes i januari

https://www.boktugg.se/2020/01/16/as...-efter-106-ar/
– Med ålderns rätt lägger jag ner verksamheten, säger Mats Aspington till Boktugg. Jag är 68 år och har ingen i familjen som efterträder. Det var ett jättesvårt beslut, men jag har bestämt mig för att sluta med flaggan i topp. Familjen tycker det är sorgligt, men de förstår beslutet.

Mats har funderat på saken i ungefär ett halvår och fattade slutligen beslutet på julafton. Han kommer inte att sälja antikvariatet till någon ny ägare.

– Jag har lärt mig av andra kollegor att det är väldigt svårt att sälja. Dessutom skulle mitt efternamn följa med, och det känns inte riktigt bra om det skulle hamna i händerna på någon annan.

Under våren kommer böckerna att säljas ut, med förhoppningen att så många som möjligt ska hitta nya ägare. Redan nu har utförsäljningen satt igång, med 20 procents rabatt till att börja med.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback