Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-08, 17:56
  #925
Medlem
Geomeisters avatar
Vad jag förstått om Peter Gabriels senaste I/O är att de två olika skivorna är minimalt olika. Möjligtvis att skillnader verkligen hörs om man lyssnar på båda X-antal gånger, men de flesta verkar knappt höra skillnad alls. Vad inte riktigt syftet med dessa två skivor.. Kanske en av de kommer vara mer värd i framtiden av oklar anledning?
Citera
2023-12-11, 18:25
  #926
Medlem
Adelaides avatar
Camel är bättre.
Killarna i Camel fick t.om fler brudar än Genesis.
Citera
2023-12-11, 18:45
  #927
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Har precis lyssnat igenom Bright-side mixen av I/O.
Magnifik skiva. Peter är ett jävla geni.

Nu ska jag byta skiva och höra Dark-side mixen också.
Citera
2023-12-12, 02:10
  #928
Medlem
Geomeisters avatar
Både Peter Gabriel och Phil Collins tycker jag tillhör bland de bättre rösterna inom progressiva världen. Peter Gabriel är väl mer artistisk med sin röst, men Phil visade sig vara riktigt kompetent.

Frank Zappa var en skön karaktär och jag gillar hans prat/snack, men någon vidare sångare var han väl inte?

Jon Andersson har jag svårt för (passar bra ibland). Tycker rösten är alldeles för specifik och matchar inte riktigt med Yes-musik.

Geddy Lees skrikröst passar på ett sätt till Rush musik och hans röst tycker jag blev bättre (om än mindre rock n roll) med åren. Dock skulle jag nog säga att det är svagaste delen av Rush som band.

Greg Lake gillar jag mycket. Passar både King Crimson och ELP gällande rösten. Synd att han inte sjöng ännu mer!

Steve Walsh från Kansas är en annan favorit. En röst som skulle fungera även utanför denna specifika del av musikvärlden.

Gentle Giants sångare är svårare att bedöma. Hade jag lyssnat på de som sångare om de sjungit för något där rösterna tar större plats? Nja. Kanske.

Ian Anderson ifrån Jethro Tull gillar jag, men hans karaktär gör mycket (likt Zappa) och är inte en av favoriterna just för rösten.

James LaBrie ifrån Dream Theater tycker jag funkar bra i vissa lägen. Då bandet är så pass instrumentalt skulle jag nog vara mer sparsmakad med sång om jag vore LaBrie.

Roger Waters fungerar i vissa lägen, men blir tråkig i längden. David Gilmour har en annan favoritröst.
__________________
Senast redigerad av Geomeister 2023-12-12 kl. 02:14.
Citera
2023-12-23, 13:48
  #929
Moderator
Psilosophers avatar
Seconds Out, för i helvete! Igen
Citera
2024-01-13, 19:07
  #930
Moderator
Psilosophers avatar
The Lamb lies down on Broadway

Borde lyssna hela men börjar som vanligt med sid. 2, Back in NYC
Citera
2024-01-16, 19:22
  #931
Moderator
Psilosophers avatar
Wot Gorilla är kanske deras bästa låt. Jag gillar Tony Banks.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback