Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 23:51
  #649
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
I så fall kan även deras självbetitlade album Genesis från 1983 vara värt att kolla in, i synnerhet då "Home by the Sea".

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nä, försök inte. Om det är någonstans han skiner så är det på (den märkligt förbisedda) Live, deras enda liveplatta med Gabriel.

Tack för alla tips för skivorna att kolla upp.

(Tycker du på allvar att Invisible touch är något att rekommendera till någon som bara har hört Selling England och har en Kaipa-platta som avatar, eller var du bara ironisk?)

Jag älskar ju både prog och progg, så det skall bli intressant med alla skivor ni har tagit upp
Citera
2018-11-15, 23:54
  #650
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Jag älskar ju både prog och progg, så det skall bli intressant med alla skivor ni har tagit upp

Ser fram emot en 5-i-topp-lista när du har hunnit avverka hela diskografin.
Citera
2018-11-15, 23:59
  #651
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ser fram emot en 5-i-topp-lista när du har hunnit avverka hela diskografin.

Skall se vad jag skall åstadkomma
Citera
2018-11-16, 11:17
  #652
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Jag är ju lite svag för progressiv rock som du vet.
Men det verkar som att hela deras katalog från 70-80 verkar att vara värt att kolla upp med andra ord
eller fattar jag fel

Allt kan vara värt att spana, men bandet blir mer "pop" med tiden. Inte Madonna eller Michael Jackson pop, men mer pop. Exempelvis tycker jag skivan "Abacab" (1981) är en skiva man kan vänta med tills man hört många andra och gillar dessa samt vill ha mer. Den är ganska kraftigt daterad och mer för riktiga fans än dom som bara vill ha enstaka bra skivor eller främst progressivt! Efter det blir skivorna mer och mer Genesis-pop.
Citera
2018-11-18, 01:40
  #653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Allt kan vara värt att spana, men bandet blir mer "pop" med tiden. Inte Madonna eller Michael Jackson pop, men mer pop. Exempelvis tycker jag skivan "Abacab" (1981) är en skiva man kan vänta med tills man hört många andra och gillar dessa samt vill ha mer. Den är ganska kraftigt daterad och mer för riktiga fans än dom som bara vill ha enstaka bra skivor eller främst progressivt! Efter det blir skivorna mer och mer Genesis-pop.
Jo, det är väl en helt korrekt beskrivning, även om jag snarare skulle använda ordet "mainstream" för de hade vi även "rock" låtar samt "ballader" även i sina senare stadier. "In too Deep" och "Hold on My Heart" är två utmärkta ballader om man är ute efter att lyssna på något då man känner sig mer "reflekterande" eller "känslosam" och som inte är särskilt "poppiga" och heller inte "proggiga".

Vill man ha något mer experimentellt, och "originellt" sound men ändå med ett minnesvärt och illa berörande låttema (nej, inte alla bra låtar är "feel-good låtar!) så kan jag rekommendera "Mama". "No Son of Mine" har även den ett väldigt starkt budskap till låttext.

På så sätt mognade faktiskt Phil Collins och skrev betydligt djupare låttexter med åren mot hur han var i början. Deras relativt tidiga "Follow You, Follow Me" är förvisso en bra låt, men med en låttext som är väldigt harmlös och facil.
Citera
2018-11-18, 09:52
  #654
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
På så sätt mognade faktiskt Phil Collins och skrev betydligt djupare låttexter med åren mot hur han var i början. Deras relativt tidiga "Follow You, Follow Me" är förvisso en bra låt, men med en låttext som är väldigt harmlös och facil.

Rutherford skrev Follow You, Follow Me. Land Of Confusion är också hans.
Citera
2018-11-18, 10:04
  #655
Medlem
Oakenshields avatar
Banks renommé som textförfattare ska verkligen inte underskattas. Han ligger bakom en stor del av Genesis texter, speciellt under de senare åren men stundtals även under Gabriel-tiden, Firth Of Fifth t.ex.

Home By The Sea, Domino, Keep It Dark, Dodo och The Brazilian från 80-talseran är samtliga Tonys. För att inte tala om Heathaze, Burning Rope, Undertow, One For The Vine etc etc....
Citera
2018-11-18, 12:10
  #656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Rutherford skrev Follow You, Follow Me. Land Of Confusion är också hans.
Sorry, helt korrekt! Men jag står ändå fast vid mitt uttalade, att DE mognade innållsmässigt i sina låttexter. Rutherford har skrivit rikigt djupa texter, och det märks även i hans engagemang i Mike & The Mechanics.
Citera
2018-11-18, 12:12
  #657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Banks renommé som textförfattare ska verkligen inte underskattas. Han ligger bakom en stor del av Genesis texter, speciellt under de senare åren men stundtals även under Gabriel-tiden, Firth Of Fifth t.ex.

Home By The Sea, Domino, Keep It Dark, Dodo och The Brazilian från 80-talseran är samtliga Tonys. För att inte tala om Heathaze, Burning Rope, Undertow, One For The Vine etc etc....
Exakt, och Home by the Sea diggar jag skarpt! Dessvärre är inga av de låtarna du nämner några som komme på tal säskilt ofta när Genesis alster diskuteras
Citera
2018-11-18, 12:54
  #658
Medlem
Oakenshields avatar
Tony skrev också en av mina absoluta favoriter på egen hand, Seven Stones.
Citera
2018-11-19, 22:44
  #659
Medlem
Maidenmartins avatar
De albumen som jag hittills lyssnat på i sin helhet är Selling England och Lamb Lies Down. Vilken av dom som jag tyckte var bäst är svårt att säga, men förmodligen går ändå priset till Lammet. Det är ju tydligt att de två albumen har helt olika fokus. Medan Lammet främst är ett text- och sångcentrerat album, med tanke på att det är byggt på berättelsen om Rael, så är ju Selling England betydligt mer fokuserat på musiken och de musikaliska talangerna hos Tony, Mike, Steve och Phil (och även Gabriel med flöjten). De långa instrumentala styckena som utgör Selling Englands kärna är betydligt mer ovanliga på Lammet, som istället bokstavligen domineras av Gabriel och hans sång. Vilket av dessa koncept jag föredrar är svårt att säga, men jag tycker iaf att båda levererar!
Men om man till låtarna måste jag nog ändå säga att Lammet tar priset. Trots att albumet är långt som fan och har en helvetes massa låtar, så tycker jag aldrig att albumet blir tråkigt. Även de mindre bra låtarna på Lammet håller en viss nivå, vilket gör att jag ändå tycker om att lyssna på dem. Samtidigt är det få av låtarna som har "det", det där lilla extra som bara får en att rysa och drömma sig bort. Än så länge är det nog bara Carpet Crawlers som ger den känslan hos mig.
På Selling England skulle jag säga den totala motsatsen råder. Den skivan har ett par helt STÖRDA spår t.ex. Moonlit Knight, Cinema Show och Firth of Fifth, låtar som nästan får en att svimma. Samtidigt innehåller skivan ett par REJÄLA bottennapp fr.a. I Know What I Like och Battle of Epping Forest. Dom gillar jag inte alls. Men de sinnesjukt höga höjderna på de tre jag nämnde gör att albumet ändå fungerar bra.
Man kan säga att min upplevelse av respektive album är att Selling England har en skyhög högstanivå men också en väldigt låg lägstanivå, medan Lammet varken har många höga höjder eller djupa dalar utan tvärtom är jämnt och ständigt på en bra nivå. Jag ger båda albumen 8/10 i betyg, men om jag måste välja väljer jag Lammet. Det är fan imponerande att göra ett album på 23 låtar och aldrig göra det tråkigt eller ointressant. Jag rankar nog det högre än att göra en berg och dalbana-skiva på 8 låtar som Selling England, trots att det har de toppspår som Lammet saknar. Men det är som sagt hårfint
__________________
Senast redigerad av Maidenmartin 2018-11-19 kl. 22:47.
Citera
2018-11-19, 23:02
  #660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maidenmartin
De albumen som jag hittills lyssnat på i sin helhet är Selling England och Lamb Lies Down. Vilken av dom som jag tyckte var bäst är svårt att säga, men förmodligen går ändå priset till Lammet. Det är ju tydligt att de två albumen har helt olika fokus. Medan Lammet främst är ett text- och sångcentrerat album, med tanke på att det är byggt på berättelsen om Rael, så är ju Selling England betydligt mer fokuserat på musiken och de musikaliska talangerna hos Tony, Mike, Steve och Phil (och även Gabriel med flöjten). De långa instrumentala styckena som utgör Selling Englands kärna är betydligt mer ovanliga på Lammet, som istället bokstavligen domineras av Gabriel och hans sång. Vilket av dessa koncept jag föredrar är svårt att säga, men jag tycker iaf att båda levererar!
Men om man till låtarna måste jag nog ändå säga att Lammet tar priset. Trots att albumet är långt som fan och har en helvetes massa låtar, så tycker jag aldrig att albumet blir tråkigt. Även de mindre bra låtarna på Lammet håller en viss nivå, vilket gör att jag ändå tycker om att lyssna på dem. Samtidigt är det få av låtarna som har "det", det där lilla extra som bara får en att rysa och drömma sig bort. Än så länge är det nog bara Carpet Crawlers som ger den känslan hos mig.
På Selling England skulle jag säga den totala motsatsen råder. Den skivan har ett par helt STÖRDA spår t.ex. Moonlit Knight, Cinema Show och Firth of Fifth, låtar som nästan får en att svimma. Samtidigt innehåller skivan ett par REJÄLA bottennapp fr.a. I Know What I Like och Battle of Epping Forest. Dom gillar jag inte alls. Men de sinnesjukt höga höjderna på de tre jag nämnde gör att albumet ändå fungerar bra.
Man kan säga att min upplevelse av respektive album är att Selling England har en skyhög högstanivå men också en väldigt låg lägstanivå, medan Lammet varken har många höga höjder eller djupa dalar utan tvärtom är jämnt och ständigt på en bra nivå. Jag ger båda albumen 8/10 i betyg, men om jag måste välja väljer jag Lammet. Det är fan imponerande att göra ett album på 23 låtar och aldrig göra det tråkigt eller ointressant. Jag rankar nog det högre än att göra en berg och dalbana-skiva på 8 låtar som Selling England, trots att det har de toppspår som Lammet saknar. Men det är som sagt hårfint
Finns det någon speciell anledning till varför du kallar samtliga bandmedlemmar vid deras förnamn föutom Peter Gabriel? Tänkte ifall det var något subtilt avståndstagande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback