• 1
  • 2
2012-05-10, 15:02
Medlem
Jag orkar inte vänta ut dessa 3 år, jag vill leva.
Har 1 1/2 år kvar på en anmärkning som jag missade med 2 dagar med ett skitbelopp som 1.300:-

Dock spelar det inte roll för detta skämt är ett svenskt påfund (vad jag läst) därför kommer jag nu dra till ett annat land så man kan leva.

Först och främst:

Jag är 1/4 finne, kan jag bli tex Finsk medborgare? Hatar Sverige och vill bort.
(Pratar hyfsad Finska)

Annars, hur funkar det med Norge tex? Där sprutar det jobb i alla fall.
Hur många månadshyror brukar dom vilja ha i förväg där vid en hyresrätt?
Vart söker man? (Norges hemnet typ? Om det finns något).

Det behöver inte vara Norge, kan vara Malta, Spanien, Tyskland, Finland eller annat land.
Så länge jag kan leva och slippa bo i detta skitland där det är bättre att sitta 3 år på kåken än att få en betalningsanmärkning på 1.300:-

Om jag tex flyttar till Norge, vad behövs för att jag tex ska kunna gå till deras "banker" och låna till en bil eller liknande vid ett senare tillfälle.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av SubAdvantage 2012-05-10 kl. 15:05.
Citera
2012-05-10, 15:11
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Jag orkar inte vänta ut dessa 3 år, jag vill leva.
Har 1 1/2 år kvar på en anmärkning som jag missade med 2 dagar med ett skitbelopp som 1.300:-

Dock spelar det inte roll för detta skämt är ett svenskt påfund (vad jag läst) därför kommer jag nu dra till ett annat land så man kan leva.

Först och främst:

Jag är 1/4 finne, kan jag bli tex Finsk medborgare? Hatar Sverige och vill bort.
(Pratar hyfsad Finska)

Annars, hur funkar det med Norge tex? Där sprutar det jobb i alla fall.
Hur många månadshyror brukar dom vilja ha i förväg där vid en hyresrätt?
Vart söker man? (Norges hemnet typ? Om det finns något).

Det behöver inte vara Norge, kan vara Malta, Spanien, Tyskland, Finland eller annat land.
Så länge jag kan leva och slippa bo i detta skitland där det är bättre att sitta 3 år på kåken än att få en betalningsanmärkning på 1.300:-

Om jag tex flyttar till Norge, vad behövs för att jag tex ska kunna gå till deras "banker" och låna till en bil eller liknande vid ett senare tillfälle.

Tacksam för svar.

Dom brukar oftast vilja ha 3 månadshyror men det skiljer sig ju såklart.. Ja du kan söka på t ex. finn.no eller andra norska sidor, bara att söka lite på google det.

Tror inte det blir lättare att få jobb eller skaffa lägenhet efter ett fängelsestraff på 3 år.

Nordiska medborgare över 12 år som har bott i Norge de senaste två åren kan ansöka om norskt medborgarskap. Nordiska medborgare över 18 år kan efter att ha bott i sju år i Norge skicka in en anmälan om att få norskt medborgarskap i stället för att ansöka om det.

Är du norsk medborgare kan du söka om lån på banken också.
Citera
2012-05-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Dom brukar oftast vilja ha 3 månadshyror men det skiljer sig ju såklart.. Ja du kan söka på t ex. finn.no eller andra norska sidor, bara att söka lite på google det.

Tror inte det blir lättare att få jobb eller skaffa lägenhet efter ett fängelsestraff på 3 år.

Nordiska medborgare över 12 år som har bott i Norge de senaste två åren kan ansöka om norskt medborgarskap. Nordiska medborgare över 18 år kan efter att ha bott i sju år i Norge skicka in en anmälan om att få norskt medborgarskap i stället för att ansöka om det.

Är du norsk medborgare kan du söka om lån på banken också.

Så jag måste vara Norsk medborgare för att få lån i Norge?
Jag måste alltså bo 7 år i Norge innan jag kan låna? eller missuppfattar jag dig nu? Så länge jag har en inkomst i Norge bör väl lån inte vara något problem? + att jag bor där såklart då.

Jag har en bekant som flyttade till Madrid, fick ett jobb och tog lån på banken (direkt då). = inga problem.

Överdrev väl lite med 3 år på kåken men betalningsanmärkning är nog det största skämtet i Sverige, tyvärr.
Visst, mitt eget fel men att bli straffad 3 år för att missa en liten summa på 1.300:-
Okej om det rör sig om 50.000:- eller i den summan men när man läser vissa som fått en pga en parkeringsbot och varit bortresta.. snälla, det är helt fel.

Speciellt när man betalade den direkt när man kom hem.
Aja, finns ju en anledning till att bara Sverige kör med detta!

Funderar på Spanien då man varit där ett tjugotal gånger och stortrivs, dock är inte ekonomin den bästa där just nu.
Ska nog kontakta en mäklare och be om hjälp.
Senast redigerad av SubAdvantage 2012-05-10 kl. 15:20.
Citera
2012-05-10, 15:19
Medlem
cammos avatar
Citat:
Jag har en bekant som flyttade till Madrid, fick ett jobb och tog lån på banken (direkt då). = inga problem.

Det är för att Spanien är med i EU, Norge är det inte.
Citera
2012-05-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Det är för att Spanien är med i EU, Norge är det inte.

Just för tusan.
Får nog skippa Norge och sikta in mig på Spanien även om det ser ut som det gör där nu.
Ska kontakta en mäklare och fråga om hjälp.

Det finns ju relativt många, någon som har tips så man inte blir "lurad"?

/Subadvantage
Citera
2012-05-10, 15:23
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Så jag måste vara Norsk medborgare för att få lån i Norge?
Jag måste alltså bo 7 år i Norge innan jag kan låna? eller missuppfattar jag dig nu? Så länge jag har en inkomst i Norge bör väl lån inte vara något problem? + att jag bor där såklart då.

Överdrev väl lite med 3 år på kåken men betalningsanmärkning är nog det största skämtet i Sverige, tyvärr.
Visst, mitt eget fel men att bli straffad 3 år för att missa en liten summa på 1.300:-
Okej om det rör sig om 50.000:- eller i den summan men när man läser vissa som fått en pga en parkeringsbot och varit bortresta.. snälla, det är helt fel.

Speciellt när man betalade den direkt när man kom hem.
Aja, finns ju en anledning till att bara Sverige kör med detta!

Nej det räcker med att du har varit bosatt i norge 2 år så kan du ansöka om att bli medborgare, men om du varit bosatt i 7 år kan du byta till norsk medborgare utan att ansöka.

Jag vågar inte svära på när det gäller lån, det får du kanske kolla upp vad som gäller. Kan hända att det går
Citera
2012-05-10, 15:28
Medlem
Consiglieri.s avatar
Citat:
Just för tusan.
Får nog skippa Norge och sikta in mig på Spanien även om det ser ut som det gör där nu.
Ska kontakta en mäklare och fråga om hjälp.

Det finns ju relativt många, någon som har tips så man inte blir "lurad"?

/Subadvantage
Anlita en advokat. Bör inte vara svårt om du tar kontakt med exempelvis svenska entreprenörer som kan hjälpa dig. Dock förstår jag inte varför du så ivrigt vill bli skuldsatt (lån)? Ett jobb i Norge betalar oftast bra. Jobba, spara, snåla och garanterat efter 1 år har du mer pengar på kontot än vad du har från 3-4 år i Sverige.
Citera
2012-05-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Consiglieri.
Anlita en advokat. Bör inte vara svårt om du tar kontakt med exempelvis svenska entreprenörer som kan hjälpa dig. Dock förstår jag inte varför du så ivrigt vill bli skuldsatt (lån)? Ett jobb i Norge betalar oftast bra. Jobba, spara, snåla och garanterat efter 1 år har du mer pengar på kontot än vad du har från 3-4 år i Sverige.

Hade behövt köpa bil, kan inte ta mig till arbetet i Sverige.
Sen är det jobbigt att ha detta i bakhuvudet hela tiden att man är såpass låst.

Sen är jag väl jävligt trött på landet som helhet, tycker inte om att bo här utan sitter mest inne på dagarna, miljöombyte - ja tack.

Angående Norge, hur svårt är det att få en hyresrätt i tex Bergen?
O vad brukar priserna generellt ligga på för en 1/2a?

/Subadvantage
Citera
2012-05-10, 15:35
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:

Sen är jag väl jävligt trött på landet som helhet, tycker inte om att bo här utan sitter mest inne på dagarna, miljöombyte - ja tack.

/Subadvantage

Flytta till nordnorge, billigare och bättre betalt! Sen är det svårare att förstå dialekten i Bergen och Stavanger. Men ang. bopriser se nedan:

http://www.finn.no/finn/realestate/l...t?areaId=20220
Citera
2012-05-10, 15:41
Medlem
Consiglieri.s avatar
Citat:

/Subadvantage
Det varierar. Oftast vill ägaren ha 2 månadshyror i deposition.

Exempel: 50 m2 8000 :-. Deposition: 16.000 NOK = ca 18.800 SEK (totalt)

Besök finn.no/eiendom/bolig til leie.
Citera
2012-05-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
Flytta till nordnorge, billigare och bättre betalt! Sen är det svårare att förstå dialekten i Bergen och Stavanger. Men ang. bopriser se nedan:

http://www.finn.no/finn/realestate/l...t?areaId=20220

Citat:
Ursprungligen postat av Consiglieri.
Det varierar. Oftast vill ägaren ha 2 månadshyror i deposition.

Exempel: 50 m2 8000 :-. Deposition: 16.000 NOK = ca 18.800 SEK (totalt)

Besök finn.no/eiendom/bolig til leie.

Tack för svaren.

Det blir nog antingen Norge eller Spanien.
Beroende på hur möjligheterna ser ut till jobb i Spanien, är mycket lättare att haffa något i Norge så vi får se.
Ska kontakta lite utlandsmäklare och få lite hjälp.

Tack!
Citera
2012-05-10, 15:56
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Tack för svaren.

Det blir nog antingen Norge eller Spanien.
Beroende på hur möjligheterna ser ut till jobb i Spanien, är mycket lättare att haffa något i Norge så vi får se.
Ska kontakta lite utlandsmäklare och få lite hjälp.

Tack!

Norge: Lättare språk (du kan prata svenska på jobbet), högre lön och lättare att få jobb
Spanien: Bättre klimat och du får lära dig nytt språk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in