Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-10, 10:20
  #1
Medlem
jag är väldigt intresserad av kloning, många pratar fram och tillbaka om det är okej eller inte? jag tycker att det inte är okej. allt prat om att alla är unika. hur skulle det då bli om flera av samma sort gick runt i ett samhället. jag undrar vad det finns för mer argumentet och nackdelar , samt fördelar med klona?
Citera
2012-05-10, 10:22
  #2
Medlem
Det är både olagligt och icke okej. Det är inte ens tillåtet att klona får längre om jag inte minns helt fel, men sedan finns det ju ett par smarta knösar i Asien som ändå håller på med det.
Citera
2012-05-10, 12:35
  #3
Medlem
Myggan.ses avatar
Frågan är bara varför?
Citera
2012-05-10, 23:45
  #4
Medlem
fenylalanins avatar
Fördelar: Klona boskap och på så sätt spara pengar, klona favorit sällskapsdjuret när det dör, klona organ så slipper dö i väntan på en donator.
Citera
2012-05-11, 06:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Frågan är bara varför?

Vad tror du själv?
Citera
2012-05-11, 09:49
  #6
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaSun
Vad tror du själv?

Ja, alltså det är klart att man kan klona sig själv om man har en udda genetisk sjukdom och man behöver transplantation - men då på ett sådant sätt så att klonen överlever.

Annars kan jag inte riktigt se varför man skulle vilja uppfostra en yngre enäggstvilling till sig själv, känns ganska bisarrt.
Citera
2012-05-11, 09:55
  #7
Medlem
ThisiswhoIams avatar
Får jag fråga en sak?
Kan man klona en annan? Hur i sådanna fall?
Citera
2012-05-11, 10:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenylalanin
Fördelar: Klona boskap och på så sätt spara pengar, klona favorit sällskapsdjuret när det dör, klona organ så slipper dö i väntan på en donator.


det är en posetiv sak med att man kan klona organ så att man inte behöver dö i förtid p.g.a. att man väntar på en donator. men jag tycker personligen att det överväger om man ska vara för eller mot kloning,

vad skulle ett motarument vara mot det ?
Citera
2012-05-11, 17:59
  #9
Medlem
Hade lätt kunnat se det som en möjlighet, fast dock att det på något vis var väldigt begränsat och kontrollerat. Inte skulle Bill Gates kunna göra massa mina Gates för att ta över världen, utan snarare som tidigare sagts: för att t ex odla organ!
Citera
2012-05-11, 18:37
  #10
Medlem
Myggan.ses avatar
Organodling och kloning av människor är inte samma sak
Citera
2012-05-15, 08:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Ja, alltså det är klart att man kan klona sig själv om man har en udda genetisk sjukdom och man behöver transplantation - men då på ett sådant sätt så att klonen överlever.

Annars kan jag inte riktigt se varför man skulle vilja uppfostra en yngre enäggstvilling till sig själv, känns ganska bisarrt.

Ok, var bara lite nyfiken. Är själv inte så insatt i området.
Citera
2018-11-09, 01:44
  #12
Medlem
Kan man klona organ? Kan man idag klona människor? Hade ju varit ganska coolt att få en exakt kopia av sig själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback