2005-02-24, 15:27
Medlem
jag satt och tänkte i morse att "flashback måste ha en frukttråd" och så gjorde jag slag i saken.
jag tänkte man kunde ge lite tips om frukt, fruktrecensioner etc.?

favoritfrukten/hatfrukten är ett outtömligt ämne (som även funkar som bra raggningsreplik "vad är din favoritfrukt")

mina två favoritfrukter är efter mycket grubbel apelsinen. den oranga, söta apelsinen med sitt gudomliga c-vitaminberikade fruktkött samt vattenmelonen.

min hatfrukt är nog granatäpplet eftersom det är så dåligt utformat för att ätas. köttet är kanske gott men sen är det ju kärnor i mitten som man inte får gnaska i sig, trist
Citera
2005-02-24, 17:13
Medlem
bumps avatar
Favoritfrukt: Sådana där små runda saker som ligger inuti en lövkokong (nån som vet vad dom heter?). Dom är så goda att jag kan smälla i mig en hel (liten) plastkorg sådana.

Hatfrukt: Mjuka päron ger mig av någon underlig anledning smärre kräkreflexer, fast hårda päron är otroligt mumma..
Citera
2005-02-24, 17:24
Medlem
Deannas avatar
Favoritfrukt: Rambutan.. Sådanna där små, bruna och håriga saker man hittar.. Ljuvigt goda! Nashi, japanska päron.. Godare än varlinga päron.
Vanliga svenska äpplen (typ signe tillich och åkerö) är mums, men de ska ätas på hösten då de är nyplockade.

Hatfrukt: Jag har ett dåligt förhållande till vattenmelon.. Okej, det är ganska gott, men blev magsjuk en gång efter att ha klämt i mig vattenmelon, kan knappt äta sånt idag. Hårda päron är inte heller någon favoit..

Föresten bump.. Jag tror du menar physalis (kallas även kapkrusbär.)
Citera
2005-02-24, 17:31
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bump
Favoritfrukt: Sådana där små runda saker som ligger inuti en lövkokong (nån som vet vad dom heter?). Dom är så goda att jag kan smälla i mig en hel (liten) plastkorg sådana.

Physalis, det är dessutom en av de nyttigaste frukterna har jag hört, så du kan nog smälla i dig ett antal lådor i lugnan ro.
Citera
2005-02-24, 17:33
Bannlyst
Mango, svenska äpplen, svarta vinbär (solvarma,nyplockade)
Citera
2005-02-24, 17:42
Medlem
hagge3s avatar
Tre favoritfrukter:
- Blodapelsin
- Galiamelon
- Banan (Är en ört, men klassas väl som frukt?)

Tre hatfrukter:
- Grapefrukt
- Ananas
- Vattenmelon (Smaklös och full av kärnor.)

Tips på efterrätt med frukt:
Ta konserverade päronhalvor och lägg i en ugnssäker form. Lägg på en eller två bitar "After Eight" och sätt in i ugnen på 225 grader. Ya ut ur ugnen när chokladen smält ner helt. Servera direkt med vaniljglass.
Citera
2005-02-24, 18:10
Bannlyst
Favoritfrukter(och bär):

mmmango-sötare och goare frukt finns inte, tyvärr så är det rätt dyra samt ofta omogna.
banan
jordgubbar eller ännu bättre smultron
hallon
krusbär
Citera
2005-02-24, 18:12
Medlem
bumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
...Föresten bump.. Jag tror du menar physalis (kallas även kapkrusbär.)

Ja just det ja, så var det dom hette. Däremot så har jag aldrig hört benämningen kapkrusbär. Är detta någon lokal benämning, eller bara ett försök att ge frukten ett svenskare namn?
Citera
2005-02-24, 18:19
Medlem
fnuskes avatar
Favorit: Satsumas

Underbar frukt som jag går och snaskar på hela vintern när de är säsong. Jag skulle beskriva smaken som en mer kompakt apelsin med ett sjuhelsikes tryck i smaken och ofta totalt befriade från kärnor. En C-vitamin injektion under årets mörkaste månader. Under resten av året äter jag banan i olika former. Synd att det ser så förbannat löjligt ut när man äter dom. Då jag är väldigt restrektiv i mitt fruktätandet och därav inte kan minnas något riktigt bottennapp i fruktväg så låter jag andra stå för de negativa intrycken.
Citera
2005-02-24, 18:19
Bannlyst
En raggningsreplik utan dess like som kan utövas av den kvinnliga delen här på forumet är ju annars:

Är det där en banan i fickan, eller är du bara glad att se mig?
Citera
2005-02-24, 18:22
Medlem
Perriss avatar
Bananer är ju utsökt smarriga och så kommer dom ju i så smart förpackning också! Inget kladd där inte, då blir mamma glad.

Apelsiner har jag lite svårt för, det blir så förbenat kladdigt hur man än gör. Sen klarar jag inte av kärnor i citrusfrukter. Det är ela nåt skit från barndomen jag fått med mig men jag måste alltid röntga mina klyftor mot en lampa för att försäkra mig om att de är innehållslösa, nåja kärnlösa.

/perris
Citera
2005-02-24, 18:30
Medlem
Mamonakus avatar
Kiwi är jäkligt gott.

Vattenmelon och ananas är jäkligt gott också (oavsett vad Hagge påstår)

Mango är en skabbfrukt dock. Klart överskattad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in