• 1
  • 2
2012-05-09, 17:46
Medlem
sigurts avatar
Hej!

Igår började min dator låta som fan, ibland gör den det efter att ha stått på länge. Jag lät den vila under natten för att ge den nytt liv dagen efter. Nu låter den ändå lika mycket, jag har öppnat upp datorn och kommit fram till att det är fläkten på grafikkortet som låter.

Jag har googlar lite och förstått att det är stor risk att kullagren gått på fläkten.

Nu undrar jag hur jag enklast fixar detta, kan jag ta med mig grafikkortet till en datorhandlare så fixar han en ny fläkt på plats som en liten service?

Eller är det smartare att köpa ett nytt kort? (jag behöver verkligen inget bra kort för jag surfar och tittar på film och serier bra med datorn. Spelar inga krävande spel.

Kortet heter ATI Radeon hd 3650 fick jag fram.
Datorn är en Intel core duo 2,60 GHz 3gig ram

Observera att jag inte är speciellt datorkunnig när det kommer till delar osv! Läste nån annan tråd om att man kan installera en fläkt själv (sånt är inget för mig)

När jag slog till datorn så slutade det låta (i nån minut iallafall) är det ett tecken på att det är kullagren som är slut?

Är det nån ide att ta ur grafikkkortet och dra in lite olja i fläkten?

Vad skall jag göra? Vill ju helst ha sån enkelt och snabb lösning som möjligt.
Citera
2012-05-09, 17:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Är det nån ide att ta ur grafikkkortet och dra in lite olja i fläkten?
Försent får såna åtgärder nu, det skulle du ha gjort långt tidigare isåfall men med tanke på din kunskapsnivå och grafikkort så skulle jag säga köp nytt eller bättre begagnat.

Om grafikkortsprestandan är tillräcklig så bör du kunna hitta likvärdiga eller bättre grafikkort idag för mindre än 500kr, ny fläkt kan gå på några hundra beroende på modell.

ati 5450 (lågprestanda i 5-serien) hittar du på komplett från ~300kr, glöm inte kolla upp först om det är pci-e eller agp du ska ha.
Gpu-Z är ett program som kan visa ingående info om grafikkort.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-05-09 kl. 18:03.
Citera
2012-05-09, 17:57
Medlem
du kan börja med att ta ur kortet och damma av fläkten. har man lite flyt så låter den bara pga allt damm, men risken är som du säger att kullagrena har givit upp.
om du inte vill/kan byta fläkten själv så är det bara att köpa nytt. att laga det hos någon kostar lika mycket som ett nytt kort.
Citera
2012-05-09, 18:52
Medlem
sigurts avatar
jag fattar dock inte hur jag skall få ur grafikkortet, på utsidan där man för in kablarna ser jag en liten skruv, den sitter dock så dumt till att den kan knappast vara ditskruvad efteråt. Den är lixom lite bakom en kant!

Det ser ut som att jag skall dra ut grafikkortet om jag tittar inuti datorn, alltså dra ur den från sidan sett om man tittar från "baksidan"

Haha förstår nån något av det jag skriver?

Trodde inte det skulle vara så värst svårt att ta ur det....
Citera
2012-05-09, 18:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Haha förstår nån något av det jag skriver?
Kanske, haft ett chassi med en plåt över fästskruvarna, plåten gick att ta bort kolla om det är så för ditt chassi också.
Citera
2012-05-09, 19:04
Medlem
sigurts avatar
http://ladda-upp.se/bilder/hemrdknfdksmqs/

där har ni bakifrån, dock tyvärr uppochner

ska jag på skruven eller inte? det kan kanske gå om jag ger mig fan på det men jag tror inte det är tänkt så
Citera
2012-05-09, 19:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om du menar skruven på "backplate" av grafikkortet så är det inget du ska pilla på, tycker de ser ut som grafikkortet inte är fastskruvat alls men vanligt att de hålls fast av en plastflärp i insticksporten på moderkortet.

Redigerat:
Rödkryssad skruv ska du inte röra, i 1 av dom 2 gröna rutorna(förmodligen den övre) ska fästskruven för grafikkortet sitta i.
http://i48.tinypic.com/nb5288.jpg
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-05-09 kl. 19:11.
Citera
2012-05-09, 19:28
Medlem
sigurts avatar
Härligt nu har jag fått loss kortet, det var inte jättelätt men det gick, jävla sladd ivägen som krånglade till allt.

Men nu har jag blåst ur allt damm, tog även ut datorn på balkongen och blåste ur den, satans vad damm det var i den hehe!!

Nu till en till fråga, hur vet jag om det är pci-e eller agp om jag nu måste köpa ett nytt kort?

En till fråga, är det nånting man skall undvika att ta på när man håller på med grafikortet, det finns ju en jävla massa smågrejer överallt...

Är det nånting som är extra känsligt eller ?
Senast redigerad av sigurt 2012-05-09 kl. 19:31.
Citera
2012-05-09, 19:58
Medlem
sommarlovs avatar
Klipp kablarna till den gamla fläkten, skarva på de gamla och sätt dit en större som blåser på kylaren.
Du får den på plats med lite trix, buntband och smältlim!

Det går inte att smörja upp gamla fläktar, har provat på många, blir aldrig bra...
Citera
2012-05-09, 20:03
Medlem
sigurts avatar
vad i helvete, jag fick ur grafikkortet och blåste rent det, nu har jag satt i allting och startar upp datorn. Allt fungerar förutom det att jag inte har något ljud helt plötsligt, inte ens den där lilla ikonen "volymkontroll" längst ner till höger!

WTF??
Citera
2012-05-09, 20:06
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
vad i helvete, jag fick ur grafikkortet och blåste rent det, nu har jag satt i allting och startar upp datorn. Allt fungerar förutom det att jag inte har något ljud helt plötsligt, inte ens den där lilla ikonen "volymkontroll" längst ner till höger!

WTF??
Det var säkert kabeln du drog ur för att få ut grafikkortet.
Citera
2012-05-09, 20:15
Medlem
sigurts avatar
Jag drog aldrig ur nån kabel, men jag har löst det.
Det var himla märkligt i mina ögon iallafall, jag gick in i alla möjliga ljudmenyer, och tillslut gick jag i i nånting som heter Realtek HD ljudkonfiguration.

Den menyn har jag aldrig sett förut, den visade hur alla kontakter ser ut, man kan välja L och R och sätta på olika grejer såsom "pop, klubb live" och man kunde välja om man vill ha equalizer eller inte...

Alltså en sån slags meny, och där var det en liten knapp "mute" och DEN jäveln var ikryssad...

Haha mycket märkligt.

Det bästa är att jag hör inget ljud från grafikkortet, än så länge iallafall... men nu har jag lite koll på hur man fibblar med det iallafall.

Tack för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in