16 403 besökare online
856 722 medlemmar • 45 808 253 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
judepacykel
Medlem
judepacykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Något sa bara klick när man började tänka på dom människor som befann sig i botten i pyramiden. Hur skulle det kännas att själv vandra i deras skor, med all förakt från klåpare som jag var givet den tidspunkten. Nej det är inte rätt att se ner på folk som har det dåligt ställt, man mår bättre av att hjälpa folk att få det bättre. Att få det bättre behöver inte nödvändigtvis inte betyda ett jobb utan bättre självkänsla.

Angående frälst, ja jag accepterade faktiskt gud vid den tidpunkten i mitt liv, men det är en annan tråd.
Precis, att bli frälst är en annan tråd. Det är alltid kul att visa medkänsla till andra medmänniskor så länge man blir uppskattad för det. Jag känner att jag kan visa en viss medkänsla men det finns limits. Herr TS har jag dock ingen medkänsla för...

/JPC

C.A.Tl
Medlem
C.A.Tls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Det är under en väldigt kort tid i mänsklighetens historia som arbetet har ansetts ha ett egenvärde. Tidigare har det setts som något nödvändigt ont som måste göras för att överleva. Är rätt tragiskt faktiskt att folk är så hjärntvättade idag av arbetsdogmen att de blir provocerade av att någon annan inte jobbar. Hade varit en sak om det rådde arbetskraftsbrist i Sverige och det satt en massa latmaskar hemma och spelade Xbox och vägrade bidraga till den allmänna samhällsförsörjningen men när det nu långt ifrån finns arbete åt alla så är det väl inget att provoceras över utan det är bättre att glädjas om man har ett arbete då de ger en lite ekonomiskt utrymme till skillnad från om du är arbetslös och tvingas leva på småsmulor.

Precis, väljer jag att inte ta ett jobb så är det ändå någon annan som får det 1 minut senare, en person som förmodligen VILL ha jobbet. Win-win alltså.

Det kommer, som det ser ut idag, ändå finnas ett stort antal människor som behöver gå på bidrag, varför inte låta dem som ändå inte vill jobba ta bidragen då det innebär jobb åt de som faktiskt vill ha jobben?

Sex will make your day, but anal sex will make your hole weak.

Sumsarr
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Man utvecklas som person oändligt mycket mer än att spela xbox och dricka öl. Ja förutom speeden i tummarna då och "aimen".

Jaså? Utvecklas du mer som person av att vara servitör än av att sitta hemma och meditera, träna, läsa böcker och träffa kompisar?

Citat:
Man förstår att för att ett samhälle överhuvudtaget ska fungera så behöver man jobba. Ju fler som arbetar desto bättre för alla.

Det är möjligt att man inser att om vi ska fortsätta med dagens bristfälliga system är alla tvungna att arbeta - korrekt.

Citat:
Man tycker att det är roligare att arbeta än att spela tv-spel. Tv-spel och öl åtnjutes bäst efter hårt arbete.

Du menar olyckan på jobbet får en att uppskatta det roliga i livet mer? Med den logiken kommer du att uppskatta din högra arm mycket mer om du skär av den vänstra.

Citat:
Man tycker det är roligt att tjäna pengar och leva lite mer anständigt än att leva på någon sorts existensminimum.

Helt subjektivt. Du kan bara tala för dig själv. Sluta använda "man" som begrepp för dina egna åsikter, det är bara fånigt.

- Joey "Coco" Diaz

clas_ohlsson
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Är vi inte alla svenskar? Är det bara vi som jobbar som äger marken, luften och allt annat som är vårat svenska arv? Jag säger inte att man bör ha rätt till samma levnadsstandard som en person som arbetar men i dessa tider, med 50% onödiga arbeten och 10-20% arbetslöshet så finner jag det skrattretande att vi ska klaga på dom arbetsfria. Låt folk sova bäst dom vill, bada eller sola, vad man än behagar.

Om du kan läsa vad jag skriver istället för att bara svara i luften gjorde jag det klart i mina båda tidigare inlägg, de vilka du dessutom svarade på, att man får vara arbetslös bäst man vill och att det inte är mig emot. Man kan till och med få flytta ut i naturen och leva på bär och småvilt. Man skall dock inte leva och snylta på andra som arbetar och sliter häcken av sig och nyttja samma privilegier som de har som lyckats tjäna ihop till sitt leverbröd.

Glutamine
Medlem
Glutamines avatar
Jag gnäller för att jag tvingas betala för dem som parasiterar på samhället. Om man inte jobbar borde man inte få ta del av välfärden. Tyvärr så är Sverige ett bidrags paradis för slöa svenskar khat tuggande somalier, vänsterfolk och annat pack. Bidrags systemet måste bort så att människor lär sig att sluta leva som parasiter.

walkingdead
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Man märker ofta hur skuldsatta slavar jagar efter arbetsbefriade med kommentarer som "TA ETT JOBB FÖR FAN!"

Det måste vara för att det är så fruktansvärt skönt att ha sovmorgon till typ 12-13 tiden och vakna och käka en pizza. Därefter söka 1 jobb som håller bidraget igång och sen dricka några öl mot eftermiddagen och sedan dra ut och ha lite kul med resten av polarna på kvällen.

Detta medan jantarna sitter illröda i ansiktet på kontoren och skriker "JOBBA SOM ALLA ANDRA!"

Bara för att era liv suger så tänker folk inte sätta sig i knä på samhället som en bitch så ni kan känna "ska inte jag få ha det bra ska ingen annan heller få ha det"

Nu finns bidrag av en anledning.
Staten älskar att försörja folk som spelar xbox på dagarna, dricker öl, röker på.
Annars hade man bara tagit bort bidragen och låtit folk sköta sin egen försörjning.

Nu vill jag höra varför ni tror att jantarna skriker som de gör ?
Har ni till och med uppmuntrat någon att inte jobba ?

För att det är skönt att dra ut 50 000 netto i månaden
Att ha en ljusare framtid
En villa
En vacker fru
En motorcykel
En sportbil
En segelbåt
En social status

Men du har det nog bättre med dina bärs och tv-spelet på 7:e våningen i betonggettot.

Prax^
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Det är nog få friska människor som "mår bra" av att inte jobba alls i längden, men frågan är om det verkligen förändrar något att bara gnälla på det på ett väldigt okonstruktivt sätt, som många gör. Jag tror inte det. Dessutom verkar vissa förutsätta att personerna ifråga inte gör ett skit för att förändra något, utan att ha någon som helst koll på människan. En annan sak om man verkligen har koll på personens livstil, men vissa förutätter ju "latmask" så fort en främmande människa har varit arbetslös i mer än en månad eller så.
.

Man måste väl göra skillnad på två sorters arbetslösa också tycker jag.
Jag tror att den som har riktiga intressen och saker som denne går in helt för klarar sig hur bra som helst utan att jobba, ur rent psykisk synvinkel alltså. Den som är intresserad av odling och kanske har tillgång till ett trädgårdsland att påta i hela dagarna, eller som är 100% i sitt fotograferande etc etc.

Och den som drar benen efter sig, kollar på BB, blir full med polarna när de slutar jobbet på fredagen och annars mest sitter av tiden.

Att han något att leva för och vakna till är det viktiga, om det sedan är jobbet, en hobby, en annan människa eller hoppet om att återfödas som en ko, det är nog helt irrelevant

Edit: Kan hålla med om att det är löjligt hur folk skriker parasit när någon varit arbetslös en månad faktiskt, då har man en ganska snäv världsbild.
Senast redigerad av Prax^ 2012-05-09 kl. 20:00.

Christopher.
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Om du kan läsa vad jag skriver istället för att bara svara i luften gjorde jag det klart i mina båda tidigare inlägg, de vilka du dessutom svarade på, att man får vara arbetslös bäst man vill och att det inte är mig emot. Man kan till och med få flytta ut i naturen och leva på bär och småvilt. Man skall dock inte leva och snylta på andra som arbetar och sliter häcken av sig och nyttja samma privilegier som de har som lyckats tjäna ihop till sitt leverbröd.

Så man ska svälta ihjäl om man inte har ett arbete? I övrigt har vi kommit längre, hög sysselsättning är inte nödvändigt för att försörja befolkningen. Vi har gett bort över 140 miljarder senaste året för att vi har ett så stort överskott av pengar. Staten har så mycket pengar att man vet inte vad man ska göra av med allt.

Det jag vill ha sagt är att det är sak samma om x antal tusen går hemma och sjunger framför spegeln hela dagarna för i praktiken spelar det ingen roll. Staten kommer oavsett hur stort överskott den har fortsätta att ta ut skatter så det är knappast Kalle arbetsfri som tar pengar ur din ficka.

I min mening är det bättre att vi har en högre arbetslöshet som vi skattebetalare betalar än att ungdomar sitter och lurar på gamlingar string kallingar som ingen vill ha. Finns massa branscher som inte har någon nyttoeffekt för samhället i stort, och hade skrotats om det inte vore för att man måste jaga pengar för att överleva. Arbetslösheten får gärna vara 0% men då ska samhället i stort få något mervärde av tjänsterna, t. ex vård skola och omsorg.

I'm responsible for many wars and plenty of fights. I even play a small roll in every genocide, it is me pulling strings once I got you in my might.
My name is hate, my name is hate - and I just can't wait! To unleash myself on you, I will destroy you - there'll be fuck all you can do!

Herrtrosa
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Är inne på min andra påse sourcream chips nu och 3dje ölen för denna sköna dag.

Tack alla givmilda skattebetalare !

Livet leker i Svealand !

Se så.. jobba på nu..

Hahah, fantastiskt! Ja, det var så lite. Jag hoppas du mår gott!

Jag tycker och tänker precis som du. Ändå springer jag motvilligt runt i hamsterhjulet. Att kunna köpa ditt eller datt är väl bekvämt, men det känns helt värdelöst att vara ledig under två dagar i veckan, komma hem slutkörd klockan 18:00 och göra sig redo för ännu en dag. "Men skaffa ett jobb du trivs med då för fan!" - det handlar inte om det. Egentligen vill jag bara ta det lugnt, göra precis vad fan jag vill, njuta av alla dagar oavsett vad det nu skulle innebära. Varje dag jag tillbringar på ett arbete är ytterligare en bortslösad dag. Och för vad? Jo, pengar och materiell lycka. Hoho. Är det verkligen vad livet går ut på?

Citat:
Ursprungligen postat av Disposable
Asså till er som skriver att ni inte palla att vara arbetslösa för att nå blir så uttråkade, klättrar på väggar eller whatever, har ni inga intressen? Hur kul är det att spendera hela livet med att jobba, man lever bara en gång och den gången sliter man hela tiden.
Jag hade inte haft några som helst problem med att vara arbetslös resten av livet. Hade varit underbart och kunna göra vad jag känner för just nu. Många intressen som skulle ta upp den tiden, och få sova ut när jag känner för det. Fy fan för att gå upp klockan 6 varje jävla dag och däcka vid 9 på kvällen.

Jag har inte heller förstått de som känner sig rastlösa, men jag har däremot helt accepterat den tanken. Folk är olika och jag själv skulle inte heller ha några problem med att vara arbetslös resten av livet. Vad spelar det för roll liksom? Nu har jag dock inte möjligheten att endast tänka på mig själv...

Precis som du skulle jag ägnat större delen åt intressen, göra precis det jag själv vill göra och sluta vara slav under klockan. Just det där "man lever bara en gång", som du skrev, har även jag funderat på. Skulle tippa på att många svenskar inte är det minsta religiösa, inte tror på ett liv efter detta etc. etc. Ändå lever de sitt enda liv som om de hade hur många som helst efteråt. "I det här livet vill jag arbeta till 65, jaga pengar och slita ut min kropp och sinne. Jag vill springa in i väggen av stress, dra på mig en depression och slava under klockan. I nästa liv vill jag..."
Senast redigerad av Herrtrosa 2012-05-09 kl. 20:41.

kjelk0
Medlem
Nu tycker jag det är värdelöst vissa dagar att jobba, men skulle aldrig kunna glida hemma och inte göra ett jota, stiga upp på kvällen, vrida och vända på varje krona halva månaden, känna mig värdelös så jag behöver bli försörjd som en liten unge, osvosv, finns många nackdelar och jag hade förmodligen blivit djupts deprimerad.

Dock är jag nästan säker på att du trollar eftersom detta ämne brukar få folk upphetsade.

Jag och många andra behöver alltid något att sträva efter, bättre jobb, bättre lön, personlig utveckling, status, finns mycket.

En parasit, ska sträva efter vad? Hur han/hon ska lura till sig ett par extra kronor vid nästa soc möte?
Lär ju inte känna sig så nöjd inombords.

Herrtrosa
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjelk0
Jag och många andra behöver alltid något att sträva efter, bättre jobb, bättre lön, personlig utveckling, status, finns mycket.

Men de som inte känner att livet består av ett enda stort kukmäteri, hur gör vi med dem? De som inte ser poängen i att klättra på karriärstegen, de som inte vill jaga pengar som tycks vara en förutsättning för att kunna leva livet idag...?

Citat:
Ursprungligen postat av kjelk0
En parasit, ska sträva efter vad? Hur han/hon ska lura till sig ett par extra kronor vid nästa soc möte?
Lär ju inte känna sig så nöjd inombords.

Finns nog de som inte känner sig nöjda inombords. Samhället ser ju ut på det sätt att man ska arbeta, man blir utanför och det ska ses ned på. Du nämner här att TS är en parasit (själv undrar jag hur många gånger det ordet har hunnit användas i den här tråden), men... Ja, vem är inte parasit idag egentligen? Hela mänskligheten är en enda stor cancersvulst på moder jord liksom.

Hade det varit omvända roller, dvs. att det var mer vanligt att man inte arbetade än att man faktiskt arbetade, så hade det setts ned på den arbetande gruppen. Möjligen hade de kallats för negrer eller liknande. Bara en teori.

dannywtf
Medlem
dannywtfs avatar
Jag kan svara på varför JAG gnäller på folk som inte arbetar. Det är för att mina skattepengar går till människor som är arbetsföra samtidigt som det finns människor som faktiskt vill jobba men inte får något arbete för att de har psykiska eller fysiska problem. Det sticker lite i ögonen när man vet att fullt friska män och kvinnor sitter hemma och nyttjar bidrag som egentligen borde gå till de som faktiskt behöver dem på riktigt.

Att vi som arbetar är "hjärntvättade Svenssons" är inte ett bra argument. Det låter mer som att de som utnyttjar systemet vill försöka försvara sin bekväma livsstil med att de minsann förstått något som vi dumma arbetar-människor är för korkade för att nyttja. Jag är inte speciellt hjärntvättad som vill tjänar pengar och få min pension.

Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Men de som inte känner att livet består av ett enda stort kukmäteri, hur gör vi med dem? De som inte ser poängen i att klättra på karriärstegen, de som inte vill jaga pengar som tycks vara en förutsättning för att kunna leva livet idag...?

Jag kan förstå de som vill få pengar utan att arbeta för dem, men jag tycker att det är fel då det är pengar som kunde användas till något nyttigt istället för till någon person som inte känner för att arbeta. Livet är inte ett kukmäteri, men för att samhället ska fungera så behöver alla bidra på något sätt. Ska vi ta hand om de sjuka och fattiga så känns det dumt att random kille kan sitta och äta chips hela dagen när man läser dagligen om hur sjuka människor blir utförsäkrade.

"Vanliga glödlampor förbjöds för att dom vet att dåligt ljus, kallt ljus, gör människor till deppiga könlösa robotar. Slavar."
Senast redigerad av dannywtf 2012-05-09 kl. 21:07.

Svara på ämne
Topp Dela »