Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-11, 20:53
  #157
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Vad är en bidragsparasit? Är det någon som hellre "ligger på soffan" än låter sig utnyttjas i Fas 3?
Eller något annat påhittat trams som inte behövs men finns bara för att få ner arbetslöshetsiffrorna?
Det finns INTE jobb för alla, fatta det nån jäkla gång...
Då är det bättre att folk som mår illa av att gå arbetslösa också får ett jobb och de som mår bättre av att inte jobba slipper göra det. Hur jäkla svårt är det att förstå det?
Självfallet ska det löna sig att arbeta, och det gör det ju också. Så vad är problemet?
Jag ser mycket hellre att mina skattepengar går till trådskaparen (runt tio lakan) än till de som sitter i riksdagen, där kan vi verkligen snacka om överbetalda parasiter...

Kran.
http://www.youtube.com/watch?v=6Z66wVo7uNw

Titta lite på vilken liten bricka just du är i samhället och på hur lite av din lön som faktiskt går till soc.bidragstagare.

Ni har ingen koll, ni vill bara gnälla.
Ju färre över er, desto bättre.
Finns det ingen under er så kan ni sluta sträva.
Ni behöver bidragstagarna!
__________________
Senast redigerad av Pripps3.5 2012-05-11 kl. 21:02.
Citera
2012-05-11, 22:14
  #158
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Vad är en bidragsparasit? Är det någon som hellre "ligger på soffan" än låter sig utnyttjas i Fas 3?
Eller något annat påhittat trams som inte behövs men finns bara för att få ner arbetslöshetsiffrorna?
Det finns INTE jobb för alla, fatta det nån jäkla gång...
Då är det bättre att folk som mår illa av att gå arbetslösa också får ett jobb och de som mår bättre av att inte jobba slipper göra det. Hur jäkla svårt är det att förstå det?
Självfallet ska det löna sig att arbeta, och det gör det ju också. Så vad är problemet?
Jag ser mycket hellre att mina skattepengar går till trådskaparen (runt tio lakan) än till de som sitter i riksdagen, där kan vi verkligen snacka om överbetalda parasiter...
Ni verkar ha lite svårt med att läsa, alternativt så läser ni inte vad jag skriver men då kan ni ju alltid låta bli att svara. Jag skrev uttryckligen om självförvållade tillstånd, och jag skrev uttryckligen att det finns bra anledningar att folk kan vara arbetslösa. Jag är inte helt säker på att jag kan vara tydligare än så.
TS är antagligen bara ett troll, men utifall han inte är det så är han ju ett praktexempel på vad jag menar med en komplett värdelös person. Han bidrar inte till något och har ingen ambition att göra det, dvs för alla inblandade förutom honom själv så vore det en ren vinstaffär om han försvann, antingen genom att han helt enkelt inte får något mer bidrag och svälter ihjäl eller genom att han gör som han pratar om i OP och faktiskt stället sig utanför samhället med allt vad det innebär. Som det hypotetiskt ser ut nu så stjäl han pengar som kunde gå till goda ändamål. Att ni inte tycker att detta är ett problem är ju som sagt lustigt om ni bryr er det minsta om några samhällsfunktioner då det är dessa han tär på.

Och nej, jag säger inte att TS kommer att orsaka samhällets undergång. Jag säger inte heller att staten ska skicka ut SS-förband för att avliva TS och hans gelikar, jag konstaterar bara krasst att TS inte gör någon nytta på något sätt eller vis och att det som sagt vore en vinstaffär för oss alla om vi på det ena eller andra sättet slapp betala för honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Kran.
http://www.youtube.com/watch?v=6Z66wVo7uNw

Titta lite på vilken liten bricka just du är i samhället och på hur lite av din lön som faktiskt går till soc.bidragstagare.

Ni har ingen koll, ni vill bara gnälla.
Ju färre över er, desto bättre.
Finns det ingen under er så kan ni sluta sträva.
Ni behöver bidragstagarna!
Det var inte riktigt min sorts musik det där. I övrigt så börjar dina poster bli allt mer förvirrade, finns det ingen under "oss" så kan vi sluta sträva? Är det inte när man befinner sig på den absoluta botten som man har störst anledning att sträva då man bara kan flytta sig uppåt?
Du har fortfarande inte förklarat hur en person som TS på något sätt är värdefull, hur exakt behöver jag(eller någon annan) honom?
__________________
Senast redigerad av Sunner 2012-05-11 kl. 22:19.
Citera
2012-05-12, 00:31
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Jag kan nämna att jag arbetar på en större bank, men jag hyser stor respekt för de som arbetar som exempelvis städare, brevbärare och dylikt. Vidare hade jag lite svårt att förklara mig, när jag talade om "stolthet" menade jag inte "Titta på mig, jag har så grymt jobb!" utan snarare att man de facto är arbetare och således bidrar både till samhället och sig själv.

Jag tror det är viktigt för den psykiska hälsan, helt oberoende av jobbform.


Har aldrig förstått klyschan du nämner om att hysa respekt för "samhällsbärarna". Det är lika vilset i deras mentalitet att jobba som hedgefondförvaltare som det är för dig att jobba som sjuksköterska.

Ditt uttalande är lite klumpigt, för du säger ju indirekt att arbetaren fyller en funktion men att du inte gör det
Citera
2012-05-12, 11:42
  #160
Medlem
Har svårt att tro att det är så bekymmersfritt att vara
arbetslös.Visst någon månad kanske det kan vara skönt.
Jag tror nog TS och andra i tråden som beskriver hur skönt
det är bara intalar sej det.Ni har säkert sökt otaliga jobb men
fått nobben.Problemet är att det går hundra sökande på varje jobb.
Istället för att få ångest över framtiden så intalar ni er att det är
bra att gå arbetslös.Det är mycket moraliserande över att alla ska
arbeta det blir nog så i ett samhälle där hela din identitet bygger på
vad du arbetar med
__________________
Senast redigerad av mangne 2012-05-12 kl. 11:54.
Citera
2012-05-14, 13:16
  #161
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Har aldrig förstått klyschan du nämner om att hysa respekt för "samhällsbärarna". Det är lika vilset i deras mentalitet att jobba som hedgefondförvaltare som det är för dig att jobba som sjuksköterska.

Ditt uttalande är lite klumpigt, för du säger ju indirekt att arbetaren fyller en funktion men att du inte gör det

Klyscha och klyscha, de flesta anser ju att lokalvårdare och liknade är rena skitjobben. Visst, lönen är inte särskilt bra, statusen låg osv. Men likväl ett arbete. Jag ville egentligen bara säga att jag har respekt för dessa människor lika mycket som en Hedgefondförvaltare som du nämnde.

Jag tror alla arbeten fyller någon funktion, annars skulle de inte finnas till. Möjligtvis något statligt påtvingat arbete kanske inte gör det, men det är isåfall en försumbar andel. Med alla avregleringar försvinner dessa. Det är dock en helt annat debatt.
Citera
2012-05-16, 22:20
  #162
Medlem
scarfaceswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disposable
Asså till er som skriver att ni inte palla att vara arbetslösa för att nå blir så uttråkade, klättrar på väggar eller whatever, har ni inga intressen? Hur kul är det att spendera hela livet med att jobba, man lever bara en gång och den gången sliter man hela tiden.
Jag hade inte haft några som helst problem med att vara arbetslös resten av livet. Hade varit underbart och kunna göra vad jag känner för just nu. Många intressen som skulle ta upp den tiden, och få sova ut när jag känner för det. Fy fan för att gå upp klockan 6 varje jävla dag och däcka vid 9 på kvällen.

Ja du har nog helt rätt. Det är klart folk heller skulle spela tex golf, åka till thailand och klättra i berg, meka/bygga med sin bil/båt.
MEN..... Det mesta kostar ju pengar och ju mer populärt ju dyrare är det oftast.

Ja, jag vet ju inte vad du gillar att göra på din fritid. Men din dröm kanske är att promenare ett par varv runt kvarteret varje dag och utforska kantstenen eller plocka kottar i skogsbrynet runt hörnet och lägga i bokhyllan.

Hur hade du tänkt att få ihop din dröm ??????
Citera
2012-05-16, 22:31
  #163
Medlem
Fred-Asps avatar
Så länge man söker jobb aktivt så förtjänar man en viss respekt, men om man inte arbetar för att man verkligen inte vill så bör givetvis personen granskas mycket hårt av staten. Skatten är hög nog i Sverige
Citera
2012-05-17, 01:13
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Man märker ofta hur skuldsatta slavar jagar efter arbetsbefriade med kommentarer som "TA ETT JOBB FÖR FAN!"

Det måste vara för att det är så fruktansvärt skönt att ha sovmorgon till typ 12-13 tiden och vakna och käka en pizza. Därefter söka 1 jobb som håller bidraget igång och sen dricka några öl mot eftermiddagen och sedan dra ut och ha lite kul med resten av polarna på kvällen.

Detta medan jantarna sitter illröda i ansiktet på kontoren och skriker "JOBBA SOM ALLA ANDRA!"

Bara för att era liv suger så tänker folk inte sätta sig i knä på samhället som en bitch så ni kan känna "ska inte jag få ha det bra ska ingen annan heller få ha det"

Nu finns bidrag av en anledning.
Staten älskar att försörja folk som spelar xbox på dagarna, dricker öl, röker på.
Annars hade man bara tagit bort bidragen och låtit folk sköta sin egen försörjning.

Nu vill jag höra varför ni tror att jantarna skriker som de gör ?
Har ni till och med uppmuntrat någon att inte jobba ?

Personligen skiter jag i om du söker jobb eller inte.
Du får bara betalt i 1 år sedan då??
Inget högre betalt jobb kommer vilja ha en luffare som dragit runt i ett år.

Så hur rolig kommer din framtid att se ut då tror du med dina pizzor och öl mitt på dagen?
om du är ok med att vara en löne + bidrags hora resten av livet då är det ditt beslut.
Själv så jobbar jag o har rätt ok jobb kan ta ut 9-12 veckors semester per år inkl komp för tiden jag jobbat över.
Reser utomlands och till andra länder än danmark alla 3 gånger per år mår bra o har det ok.

Så du kan jobba eller luffa runt det är upp till dig i dagens politik går inte mycket av skattepengar till att underhålla parasiter som dig

Lycka till
Citera
2012-05-17, 05:04
  #165
Medlem
Man kan ju vända på det och fråga: varför gnäller folk bara på de som inte jobbar OCH ÄR FATTIGA? Varför är det ingen som gnäller på rika brats som inte jobbar utan bara lever på avkastningen av sitt arv = andras arbete?
Jag kan nämna att jag har respekt för städare men INTE för fondförvaltare. Vad gör ni för nytta egentligen? Har det inte redan bevisats att en apa (Ola) eller en juckapalm klarar får lika bra resultat = börsindex?
__________________
Senast redigerad av morgondag 2012-05-17 kl. 05:06.
Citera
2012-05-17, 12:12
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgondag
Man kan ju vända på det och fråga: varför gnäller folk bara på de som inte jobbar OCH ÄR FATTIGA? Varför är det ingen som gnäller på rika brats som inte jobbar utan bara lever på avkastningen av sitt arv = andras arbete?
Jag kan nämna att jag har respekt för städare men INTE för fondförvaltare. Vad gör ni för nytta egentligen? Har det inte redan bevisats att en apa (Ola) eller en juckapalm klarar får lika bra resultat = börsindex?

Är ju ganska enkelt att svara på.
Rika brats brukar ju inte gå på bidrag utan lever upp pappsens pengar, alltså drabbar inte samhället något vidare, så om jag tjänar ihop en massa pengar och slutar jobba för att leva upp dom ska ALLA skita i.
Men fattiga människor som inte VILL jobba måste samhället ta hand om, alltså dom som jobbar och betalar skatt.

Ser du skillnaden
Citera
2012-05-17, 12:56
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristian65
Är ju ganska enkelt att svara på.
Rika brats brukar ju inte gå på bidrag utan lever upp pappsens pengar, alltså drabbar inte samhället något vidare, så om jag tjänar ihop en massa pengar och slutar jobba för att leva upp dom ska ALLA skita i.
Men fattiga människor som inte VILL jobba måste samhället ta hand om, alltså dom som jobbar och betalar skatt.

Ser du skillnaden

De lever inte upp några pengar överhuvudtaget. Det kommer ju in nya pengar hela tiden från avkastningen, ofta skattefritt eftersom det sitter i skattefria stiftelser, egna investmentbolag etc.
Äger du minst 10% av ett annat bolag så slipper man utdelningsskatten helt och hållet till skillnad från när du och jag sparar i aktier och fonder och tvingas skatta bort både vinster och förluster.
Citera
2012-05-17, 14:43
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
De lever inte upp några pengar överhuvudtaget. Det kommer ju in nya pengar hela tiden från avkastningen, ofta skattefritt eftersom det sitter i skattefria stiftelser, egna investmentbolag etc.
Äger du minst 10% av ett annat bolag så slipper man utdelningsskatten helt och hållet till skillnad från när du och jag sparar i aktier och fonder och tvingas skatta bort både vinster och förluster.

Ja men då är det väl en orättvis skillnad bara eftersom inga brott begås.
Dom urholkar ju inte social skyddsnätet genom att suga bidrag pga lathet.

Att dom inte bidrar med skattemedel är ju en annan fråga men då får väl lagen ändras.
Men dom bidrar ju med en jävla massa moms istället och tror dom summorna är större än vad en normal dödlig betalar i skatt + moms per månad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback