2012-05-09, 09:32
Medlem
.carls avatar
Hej go' vänner!

Jag har lyckats hitta en skiva med Snow Leopard (ominstallationsskiva från MBP-köp). Går det att använda den skivan till att installera om SL på en 2009 års MB, eller blir det något konstigt med drivrutiner etc..?
Citera
2012-05-09, 10:34
Medlem
Andreasvbs avatar
Om det inte går kommer den säga det innan den installerar.
Citera
2012-05-09, 11:34
Medlem
.carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Om det inte går kommer den säga det innan den installerar.

Tack!
Citera
2012-05-09, 11:45
Medlem
Snöjs avatar
Skivor som följer med datorerna är hårdvaruspecifika, så det bör inte gå. Du behöver en retailskiva.
Citera
2012-05-09, 13:35
Medlem
.carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Skivor som följer med datorerna är hårdvaruspecifika, så det bör inte gå. Du behöver en retailskiva.

Det är så svårt att få tag på en sådan bara. Vilka ställen i Stockholm kan tänkas sälja en sån? Jag har ingen koll på olika mac-butiker nämligen... Alternativet är ju att köpa den online, men det är lite väl lång leveranstid från apple store tycker jag, även fast varan finns i lager.
Citera
2012-05-09, 13:38
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .carl
Det är så svårt att få tag på en sådan bara. Vilka ställen i Stockholm kan tänkas sälja en sån? Jag har ingen koll på olika mac-butiker nämligen... Alternativet är ju att köpa den online, men det är lite väl lång leveranstid från apple store tycker jag, även fast varan finns i lager.
Finns en mac-butik vid "plattan" (minns inte vad torget heter, hö kanske?) som bör ha. Typ bredvid designtorget-butiken där ungefär.
Citera
2012-05-09, 14:30
Medlem
.carls avatar
Citat:
Finns en mac-butik vid "plattan" (minns inte vad torget heter, hö kanske?) som bör ha. Typ bredvid designtorget-butiken där ungefär.

Strålande, stort tack!
Citera
2012-05-09, 15:31
Medlem
Jag har för mig att dom inte skickas ut till butiker längre utan måste beställas från Apple.se, tyvärr.
Minns jag rätt så tog det nio dagar innan jag hade fått min skiva i brevlådan...
Citera
2012-05-09, 15:47
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
Jag har för mig att dom inte skickas ut till butiker längre utan måste beställas från Apple.se, tyvärr.
Minns jag rätt så tog det nio dagar innan jag hade fått min skiva i brevlådan...
Om så är fallet kan man lika gärna ladda ner det och göra en bootbar USB-sticka istället.
Citera
2012-05-09, 16:04
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Beror det inte på skivans färg? Jag kommer inte vilket som var vilket, men en grå skiva var väl hårdvaruspecifik medan en vit är retail och funkar på alla datorer?
Citera
2012-05-09, 16:44
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Beror det inte på skivans färg? Jag kommer inte vilket som var vilket, men en grå skiva var väl hårdvaruspecifik medan en vit är retail och funkar på alla datorer?
Grå skivor är modellspecifika.
Finns även vissa modeller som inte klarar retail-skivor, t.ex. MacBook Pro (Mid 2010), då den versionen som kom är nyare än den på retail-skivan och är inte kompatibel.

Går det så går det, den kommer säga att den inte stöds i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in