• 2
  • 3
2005-03-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Kycklingbröstfilé är en styggelse.
Spelar ingen roll vad du gör med skiten, det är likafullt en smaklös, trådig massa.

Gott råd: släng skiten och köp lårfiléer istället.
Du måste vara väldigt, väldigt dålig på att laga mat.
Citera
2005-03-08, 17:31
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
1. Strimla kycklingen och fräs i olja. Salta och peppra. Häll över en burk kokosmjölk, klicka i en rejäl klick grön currypasta och ett par rejäla klickar mango chutney. Strimla några limeblad och blanda ned, eller krossa en bit citrongräs och låt den sjuda med. Smaka av med currypasta, chutney och salt eller (helst) fisksås. Jag föredrar när det är lite styrka på rätten. Chutneyn med sin sötma tar bort den värsta hettan, vilket gör att man inte behöver snåla på currypastan. Servera med ris eller pasta.

2. Banka ut filéerna med en kötklubba eller botten på en kastrull, så de blir ganska tunna (max en centimeter). Finhacka några klyftor vitlök och blanda i en burk creme fraiche eller (ännu hellre) färskost. Smaksätt med rosmarin, dragon, timjan eller vilken ört du nu föredrar. Lite salt och svartpeppar rekommenderas också, även om du saltar och pepprar utanpå filén - kryddning både inifrån och utifrån är allid att föredra.

Klicka lite creme fraiche eller färskost på filéerna och bred ut över större delen, men lämna kanterna fria. Rulla ihop filéerna och bind dem med bomullssnöre eller stick en tandpetare genom varje, så att de hålls ihop.

Fräs rulladerna i smör och olja på ganska hög värme. Vänd dem så att de blir brynta på alla sidor. Tillsätt sedan matlagningsgrädde eller matlagningsgrädde och kycklingbuljong och låt kycklingen bräsera färdigt. Servera med pasta, ris eller potatis.

3.Det här receptet har jag inte provat, jag hittade på det just nu, men jag tror att det skulle bli gott. Såsen har jag gjort förut, så den vet jag funkar; fyllningen till rulladerna är jag inte helt säker på.

Hacka en obscen mängd schalottenlök. Häll en flaska (0,5 liter) madeiravin i en liten kastrull, tillsätt den hackade löken. Låt sjuda 15-20 minuter.

Under tiden bankar du ut filéerna och hacka några nävar av dina favoritörter, till exempel babyspenat, ruccola och basilika. Finhacka även lite valnötter. Blanda örterna med valnötterna, häll på lite, lite olja, salt och svartpeppar. Sedan blandar du tills du har en tjock smet. Det borde gå bäst med en stavmixer eller matberedare. Smeta örtblandningen på filéerna och gör rullader som i föregående recept. Bryn dem och häll sedan på såsen och låt alltihop sjuda tills kycklingen är färdig.

gott gott gott.
Citera
2005-03-09, 00:13
Awaiting Email Confirmation
Skär kycklingen i små tärningar. Vänd dom i en vispat ägg, sen rullar du dem i en blandning av mjöl och krossande skorpsmulor (kommer inte ihåg vad det heter?). Sedan steker du bitarna, först på mellanvärme sedan på högre värme och kryddar med salt, peppar och mycket curry!

Sås: ½ del créme fraiche, ½ del chillisås. Krydda med salt, peppar och lite curry

Servera med kroketter, klyftpotatis eller ris..

Riktigt lyxigt, det garanterar jag!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in