• 1
  • 2
2005-02-24, 11:17
Medlem
Bråkmakarns avatar
Pengarna är tvärslut den här månaden så jag grävde i frysen igår för att se vad jag skulle kunna äta idag, och fann 3 kycklingfiléer som nu ligger upptinade i kylen

Nån som har nåt kul recept eller nåt innehållande kycklingfilé att bjuda på?
Citera
2005-02-24, 11:26
Medlem
rooys avatar
Jag brukar skära kycklingen i småbitar och steka dem. Till detta äter jag spagetti, lite ketchup och kokar ett lass med gröna ärter. Helt ok, ärter är underskattat.

"The beauty of this plan is its simplicity" - Walter Sobchak
Citera
2005-02-24, 12:33
Medlem
shredders avatar
Finns ungefär hur mycket som helst du kan göra med kycklingfilé.

Banka ut dom lite, lägg en bit ädelost i mitten och rulla ihop dom och kör dom i ugnen till dom är klara. Avnjutes med potatisgratäng...

Samma som ovan, fast med en fyllning av keso(feta och oliv) samt färsk basilika.
Potatisgratäng är en höjdare så kör på det nu också...

Grilla dom och ät ihop med kroketter samt rosépepparsås.

Slica i skivor och gör en grön curry på det med kefir-lime blad, galangal, kokosmjölk och chili. Ät med ris.

Tom kah gai soppa.
Orkar inte skriva recept, här kommer ett länkat från tasteline

Gör en god pasta av kycklngen.
Skär i bitar stek ihop med lite hackad (inte pressad) vitlök och schalottenlök.
När dom börjar bli klara, hysta i matlagningsgrädde, babyspenat, samt lite färsk basilika. Bandspaghetti till. (man kan toppa med lite feta på toppen ifall man vill precis innan man ska servera)

Där har du lite förslag iaf...
Citera
2005-02-24, 12:45
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Det beror ju lite på vad du har hemma. Är det tomt i kulen kan du ju alltid fylla dem. Bryn filéerna, skär ett litet snitt i mitten (ej igenom) och fylla med något gott, typ pesto och parmesan eller vad du nu har. Stek färdigt i ugnen.

Mitt favvorecept är annars att marinera strimlad kycklingfilé i fisksås, olja, socker, vitlök och citrongräs och sedan bara woka upp det. Mmmm.
Citera
2005-02-24, 15:47
Bannlyst
man kan även göra en liten "vilt-fågel" variant.. stek kyklingfilén i pannan tills den fått färg tillsätt cremefrache, lite svartvinbärssaft, lite soja, ett par krosade enbär och låt det puttra tills kyklingen är klar.. då har du ju en härlig sås till kyklingen också. servera med klyftpotatis som du har kryddat emd lite timjan eller rosemarin
Citera
2005-02-24, 16:51
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Bryn filéerna i smör.
Krydda ordentligt med oregano och grovmalen svartpeppar,
rulla in filéerna i parmaskinka, ca två skivor per filé.
Lägg i en ugnssäker form och häll över en blandning av vispgrädde (matlagningsgrädde med en liten skvätt vispgrädde i funkar också), ett par pressade vitlöksklyftor, oregano, svartpeppar och balsamvinäger efter smak.
(jag gillar när det är rätt skarpt.)

In i ugnen 225 grader i ca en kvart.

Serveras med fördel till en krämig svamprisotto, men nykokt pasta funkar också om man är en latmask.
Citera
2005-02-24, 17:13
Medlem
von Schmerzs avatar
Strimla filéerna och marinera i sambal olek och olja. Stek tills de har fått en fin yta. Blanda i en burk kokosmjölk och lite mer sambal olek. Låt koka tills kycklingen är klar, då häller du en påse wokgrönsaker och låter allt bli varmt. Serveras som det är eller med ris.
Citera
2005-02-24, 17:36
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Känner av grupptrycket och slänger in ett wokrecept jag med.

Bryn strimlad kycklingfilé i solrosolja i en wokpanna, släng i grönsakerna,
valfri mängd sambal oelek (jag brukar inte ta så mycket, kanske nån tsk på två port, är en mes), skvätt på sesamolja och fixa rätt sälta med aromat.
Häll i kokta nudlar eller kokt jasminris och rör runt noga,
knäck sedan i ett par ägg och rör hela tiden tills äggen stelnat och bundit samman ingredienserna lite.

Häll upp i skål genast och njut.
Citera
2005-02-25, 13:02
Medlem
mkggas avatar
  • Strimla och bryn i stekpannan med en hackad lök och ett par hackade vitlöksklyftor.
  • I med strimlad paprika, bambuskott, vattenkastanjer eller vad du nu gillar.
  • Tillsätt en burk kokosmjölk, några msk grön eller röd currypasta, några msk oyster sauce, salt och peppar.
Koka ned till lagom såskonsistens. Servera med ris.
Citera
2005-02-25, 13:39
Medlem
Bråkmakarns avatar
Massa bra tips, tackar!!

Jag kan säga att jag strimlade filén, stekte den med charlottenlök och hade sen i curry, strimlade morötter och grädde! Blev sådär
Jag är inte så jätteförtjust i kycklinggryta, men det gick ner.
Citera
2005-02-27, 14:34
Medlem
kenobes avatar
jag har en favorit på kycklingfilé som är en fuskvariant på saltimbocca.

Kycklingfilé som du lägger 1-2 salviablad på och rullar in i en god skinka. Bryn dem på alla sidor i en het panna, häll på ett par dl vitt vin (eller en blandning av vatten, vitvinsvinäger och socker/honung) och låt koka på svag värme till kycklingen är klar. Det brukar ta mellan 5 och 10 minuter.

Servera med bred pasta av valfri sort och skopa lite av såsen över hela anrättningen. Ett par flan av hyvlad parmesan över smakar bra till.
Citera
2005-02-27, 14:55
Medlem
alrunans avatar
Låter kanske som en undlig blandning men här kommer den:

Jo man bryner kycklingen i mindre bitar och så häller man över en sås/röra man svängt ihop, innehållande:
nåt sött, typ aprikosmarmelad eller björnbärssylt eller liknande
soja
svartpeppar
olja
kryddor man gillar, kanske lite grillkrydda, vitlökspulver

den här smeten häller man på lite i taget på bitarna, när dem börjar bli klara. Det blir som en slags karamellisering av det söta. Det är gott med ris till.

Skulle bjuda min mor på det, råkade dock berätta innan vad ja hade i, så hon satt och grimaserade när det serverades. Men det slutade med att hon bjöd alla sina "tanter" på det när dem har såna middagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in