Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-08, 22:41
  #1
Medlem
SurputteNinjas avatar
Nu är det så att jag har 10,000 på sparkontot för just det här projektet. Jag vill köpa (eller bygga) en dator för max 10,000 kronor som ska användas som en mediastation / mediaserver. Jag laddar ner mycket och ska koppla den till PS3'an eller direkt till TV'n via HDMI.

Jag kommer att använda Kubuntu Linux på burken. Så det är här problematiken börjar. Vad för hårdvara ska jag införskaffa för högst 10,000 som är 100% linux kompatibel. Med andra ord ska det i princip bara vara att börja finjustera när OS'et är installerat.
Citera
2012-05-08, 22:44
  #2
Medlem
TheGamers avatar
Om jag inte är helt ute och cyklar så funkar alla Linux versioner till vanliga datorer oavsett om du köper en klar på Elgiganten eller bygger en från Inet.se, det är bara att bygga upp, fixa en sticka med det Linux du vill ha och installera.

Kan ha fel men aldrig hört talas om speciella datadelar till Linux.
Citera
2012-05-08, 22:47
  #3
Medlem
SurputteNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Om jag inte är helt ute och cyklar så funkar alla Linux versioner till vanliga datorer oavsett om du köper en klar på Elgiganten eller bygger en från Inet.se, det är bara att bygga upp, fixa en sticka med det Linux du vill ha och installera.

Kan ha fel men aldrig hört talas om speciella datadelar till Linux.

Jag kanske var otydlig, och ber om ursäkt. Nu syftade jag till hårdvara med dålig till icke befintlig drivrutinsstöd i opensource världen. ATI är tyvärr ett typexempel på drivare som är ett rent helvete att få igång på ett duglig sätt.
Citera
2012-05-08, 22:50
  #4
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurputteNinja
Jag kanske var otydlig, och ber om ursäkt. Nu syftade jag till hårdvara med dålig till icke befintlig drivrutinsstöd i opensource världen. ATI är tyvärr ett typexempel på drivare som är ett rent helvete att få igång på ett duglig sätt.

Då förstår jag och får be om ursäkt

Jag rekommenderar i alla fall att du bygger en dator ( om du nu inte redan tänkt det ) och får exakt det du vill ha!
Citera
2012-05-08, 22:56
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Alla vanliga saker kommer fungera genast.
Senaste Ubuntu 12.04 kände igen allt på min speldator, endast grafikkortet (Nvidia) behövde drivers från tillverkaren, men trevlig guide hjälpte mig med det automagiskt efter första uppstarten!

Nätverk tråd och trådlöst, skrivare laser och bläck, webkarmeran, tangentbord med multimediaknappar osv.
Mycket imponerande!
Citera
2012-05-08, 23:00
  #6
Medlem
SurputteNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla vanliga saker kommer fungera genast.
Senaste Ubuntu 12.04 kände igen allt på min speldator, endast grafikkortet (Nvidia) behövde drivers från tillverkaren, men trevlig guide hjälpte mig med det automagiskt efter första uppstarten!

Nätverk tråd och trådlöst, skrivare laser och bläck, webkarmeran, tangentbord med multimediaknappar osv.
Mycket imponerande!

OK, det är riktigt matnyttigt! Nvidia har jag hört fungerar rätt bra med lite pill. Får man fråga vad du har för tillverkare på den andra hårdvaran du nämnde - alternativt om du har i huvudet några som man absolut ska hålla sig borta ifrån just för drivarna?
Citera
2012-05-09, 00:39
  #7
Medlem
SevMs avatar
Kör nvidia grafikkort då ATI kommer krångla med drivers, tillverkaren lägger inte ut annat än till windows så då får du försöka leta upp något custom vilket inte alltid är optimalt/lätt.
Citera
2012-05-09, 22:15
  #8
Medlem
L4V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurputteNinja
OK, det är riktigt matnyttigt! Nvidia har jag hört fungerar rätt bra med lite pill. Får man fråga vad du har för tillverkare på den andra hårdvaran du nämnde - alternativt om du har i huvudet några som man absolut ska hålla sig borta ifrån just för drivarna?

Inget pill alls om du jämför med ATI, som nämnts här under.

Citat:
Ursprungligen postat av SevM
Kör nvidia grafikkort då ATI kommer krångla med drivers, tillverkaren lägger inte ut annat än till windows så då får du försöka leta upp något custom vilket inte alltid är optimalt/lätt.

OT: De flesta datorerna funkar relativt bra med Linux, speciellt laptops efter min erfarenhet. Dock kanske jag kan putta dig till riktningen att köpa en dator som inte kommer med något OS alls, för de komponenterna ska då funka till det mesta utan problem.
Finns många återförsäljare som säljer konfigurerbara laptops, PC-konsulten är enligt mig den bästa i sverige som jag känner till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback