Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-08, 21:29
  #1
Avstängd
Skeppsbrons avatar
hej
har köpt en samsung android galaxy till mig själv, föickvän och dotter.

Jag har en kort fråga här. Jag brukar spela musik via datorn och har en jävla massa spelllistor (.m3u-filer). Det är så jag lyssnar på mysik på darorn via förstärkaren, spelllistor-filor.

Men hur funkar det på Android? Det verkar inte finnas såna filer? Hur göra istället?


tack
Citera
2012-05-08, 21:58
  #2
Medlem
Mikkäjävvels avatar
Testat med Winamp?

https://play.google.com/store/apps/d...53aW5hbXAiXQ..
Citera
2012-05-08, 22:00
  #3
Medlem
Herrtrosas avatar
Vill du ha en spellista i mobilen bör du ha alla låtar lagrade där. Vet inte vad mobilen din har för funktioner, men spellistor ska gå att skapa alla gånger. Du kan alltså inte kopiera en .m3u-fil från datorn till din mobiltelefon och vänta dig att alla låtar ska dyka upp. Rätta mig om jag har fel, men själva .m3u-filen fungerar som en "genväg" åt en samling låtar. Någon annan får gärna hoppa in här och rätta om jag har fel.

Har du råd med sådana flashiga mobiltelefoner så har du råd att fixa Spotify Premium på samtliga. Guld värt!

Edit: Hm, kanske har missuppfattat ändå.
Citera
2012-05-08, 22:14
  #4
Medlem
Proppiss avatar
Nu använder jag iofs Media Monkey som synkar spellistor också, men jag är rätt säker på att du kan kopiera in m3u-filen till samma mapp du har musiken så kommer spelaren att hitta den.
Citera
2012-05-08, 22:55
  #5
Avstängd
Skeppsbrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Använf Google+

OT: dottern fick väl din iphone?

Min fyraåring har den för att kolla på filmer i bilen nu. Den är degraderad ytterligare då högtalaren är dålig när den ringer.

Men jag kunde organisera min musik med spellistor. Typiskt så spelar jag musik från datorn och då ser det ut så här:

http://imageshack.us/photo/my-images/337/screen1ij.png/

Hur ska jag göra för att åstadkomma det? Ordningen av låtarna är väldigt viktig, att kunna ta bort låtar jag inte gillar. Håller på att försöka "köpa" winamp pro just nu....

men finns det någon som kan ge ett tips hur jag ska göra?

Nu är det så att alla min musik redan är organiserad på hårddisken i en f:\mp3 mapp.
Sen är grupperna undermappar och sen skivorna, och i skivmappen. T.ex. f:\mp3\The Clash\Combat Rockm och där ligger även skivans omslag som "folder.jpg" och .m3u-filen som beskriver vilka och ordningen på låtarna som ska spelas.

Frågan är hur man då får över det här systemet till Android?
Jag håller på att köpa Winamp Pro nu förresten och borde vara klart om 5 mins....
Men vad ska jag göra sen?

tack
Citera
2012-05-08, 23:20
  #6
Avstängd
Skeppsbrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proppis
Nu använder jag iofs Media Monkey som synkar spellistor också, men jag är rätt säker på att du kan kopiera in m3u-filen till samma mapp du har musiken så kommer spelaren att hitta den.

Nu är jag en newbiw på Android, men hur kopierar jag in en .m3u fil dit som låtarna ligger?

måste väl finnas en inställning på samsungen som gör om hela samsungen så man ser den som en drive? men hur?
Citera
2012-05-09, 00:04
  #7
Medlem
Proppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsbron
Nu är jag en newbiw på Android, men hur kopierar jag in en .m3u fil dit som låtarna ligger?

måste väl finnas en inställning på samsungen som gör om hela samsungen så man ser den som en drive? men hur?

Jag har inte Samsung utan HTC, men jag antar att du får upp ett val när du kopplar in mobilen till datorn att ansluta den som lagringsenhet även på Samsung. Sedan är det bara att köra drag-och-släpp i utforskaren.

Om du ändå tar hem WinAmp så låter det som om du är beredd att byta musikprogram, så då skulle jag föreslå att du tittar på MediaMonkey också. Jag har inte kört gratisversionen på flera år men i alla fall i betalversionen så synkas m3u-spellistor och musik automatiskt - Du anger vilken/vilka spellistor som ska synkas och sedan behöver du bara koppla in telefonen för att de ska göra det.
Citera
2012-05-09, 00:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsbron
http://imageshack.us/photo/my-images/337/screen1ij.png/

Galet mycket OT.. men magiskt bra musiksmak du har!

Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsbron
Hur ska jag göra för att åstadkomma det? Ordningen av låtarna är väldigt viktig, att kunna ta bort låtar jag inte gillar.

Har bara använt Winamp till android för att spela podcasts än så länge (lyssnar rätt sällan på musik via mobilen, dock podcasts från SR är grymt). Låter mycket konstigt om Winamp på android inte skulle stöda att läsa .m3u på samma sätt som winamp för datorn.
Citera
2012-05-09, 00:27
  #9
Avstängd
Skeppsbrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proppis
Jag har inte Samsung utan HTC, men jag antar att du får upp ett val när du kopplar in mobilen till datorn att ansluta den som lagringsenhet även på Samsung. Sedan är det bara att köra drag-och-släpp i utforskaren.

Om du ändå tar hem WinAmp så låter det som om du är beredd att byta musikprogram, så då skulle jag föreslå att du tittar på MediaMonkey också. Jag har inte kört gratisversionen på flera år men i alla fall i betalversionen så synkas m3u-spellistor och musik automatiskt - Du anger vilken/vilka spellistor som ska synkas och sedan behöver du bara koppla in telefonen för att de ska göra det.

Köpte winamp pro för 33 kr, men vet fortfarande inte hur jag överför material med spellistor - helst såna som redan ligger i mappen med mp-filerna. Och jag hittar inte heller något läge i telefonen för att försätta den så att den behandlas som en drive.

Är det någon som vet det tro?

Det är en samsung gio.

Winamp pro verkar hittills ha varit en stor miss, fattar inte alls var det har för mervärde annat än att de kan spela fler filformat då.
Citera
2012-05-09, 09:44
  #10
Medlem
bl-gr-ns avatar
Bästa sättet är att ta ur minneskortet från mobilen, plugga in kortet i en kortläsare Ib datorn.
Sedan Dra-och-släpp datorns mapp som innehåller musik-filerna.
Med undermappar och allting, precis som de ligger i datorn.
...och hoppas på att minneskortet rymmer allt.

Allt annat kommer Android och WinAmp sköta när kortet sätts tillbaka i mobilen.
Citera
2012-05-09, 14:01
  #11
Medlem
Proppiss avatar
Verkar vara en del problem med Gio på den här fronten, men prova att sätta den i USB debugging mode:

http://androidqueries.com/usb-mode-o...obile-635.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback