Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-08, 21:11
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har nu börjat plugga inför nationella provet i matte B, gymnasiet, som äger rum den 23 maj 2012. Eftersom jag kämpar för ett G, undrar jag om någon av er kan länka/skicka några av de tidigare nationella proven i MatteB, med facit . När jag pluggar vill jag ju kolla så jag klarat uppgiften. Sedan skulle jag uppskatta sjukt mycket lite tips om vad jag kan plugga på för att klara godkänt. Vilka områden i geometri, algebra osv!

Om inte någon annan tråd finns för årets NP i matte b kan ju detta bli den "officiella", där folk kan ställa frågor och diskutera det kommande provet. men glöm inte mina frågor

Tack på förhand !
__________________
Senast redigerad av Serienumret 2012-05-08 kl. 21:15.
Citera
2012-05-08, 21:17
  #2
Medlem
Hur svårt kan det vara att googla? Jag skrev "gamla nationella prov matematik". Oj, första träffen! Varsågod.

http://www.edusci.umu.se/np-pb/np/tidigare-prov/
Citera
2012-05-08, 21:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Hur svårt kan det vara att googla? Jag skrev "gamla nationella prov matematik". Oj, första träffen! Varsågod.

http://www.edusci.umu.se/np-pb/np/tidigare-prov/

jag har googlat länge och väl, men har inte hittat ett prov med facit. vilket även detta saknar.
Citera
2012-05-08, 21:59
  #4
Medlem
supersin0s avatar
Här har du förra årets nationella prov med facit längst ner
http://www.extramatte.se/upload/NaP/ma_b_vt11.pdf

här har du också resten av proven:
http://www.extramatte.se/gamla-prov
Citera
2012-05-09, 00:25
  #5
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serienumret
jag har googlat länge och väl, men har inte hittat ett prov med facit. vilket även detta saknar.

jag googlade 'nationella prov matte B facit' och fick upp 3 olika prov med tillhörande facit.

får man lov att fråga hur du bär dig åt när du googlar saker? vad använder du dig av för sökord?

tänkte att det är nog bäst om vi går till botten med den här tråden och att vi helt enkelt lär dig googla saker, det är ju dags när man är 18+
Citera
2012-05-12, 19:04
  #6
Medlem
Dexter007s avatar
Jag behöver också lite tips på hur man ska fixa ett g på nationella. Har i princip missat hela läsåret med matte b, så har inte mycket förkunskaper. Men kom överens med läraren att np'et avgör mitt slutbetyg, så alla tips på hur man ska plugga hjälper otroligt!
Citera
2012-05-14, 01:05
  #7
Medlem
Ni ska kunna basic algebra alltså engradsekvationer ska vara extremt lätt. När ni kan det ska ni kunna andragradsekvationer och hur man löser dom t.ex kvadratkomplettering, pq-formeln kommer garanterat komma med. Polynomer, kvadreringsreglerna , konjugatregeln, kunna lösa olika sorters grafer, sätta in t.ex en andragradsekvation i en graf (2x^2+12x-2=0 t.ex) eventuellt sätta in symmetrilinje, vertex alltså minimum och maximum. Ni skall även kunna substitionsmetoden samt additionsmetoden. Detta är väldigt enkla grejer och om ni har inte något handikapp ska ni enkelt kunna få över betyget G. Sikta alltid högt.

Sorry för dålig skrivning men huvudsaken är att ni förstår, vilket ni borde göra

P.S: Var bekväm med det här y=kx+m och glöm inte bort tangenten för att räkna ut k.

LYCKA TILL! Hoppas vi båda får A.
__________________
Senast redigerad av thirsty4knowledge 2012-05-14 kl. 01:15.
Citera
2012-05-20, 21:27
  #8
Medlem
delpan1s avatar
Har alla som ska ha nationella b provet på onsdag?
för om någon har de innan hade de ju inte varit fel och höra några svar för jag är helt lost i den där skiten fattar ingenting.. Haha
Citera
2012-05-20, 22:02
  #9
Medlem
PeterForsbergs avatar
Inför nationella proven i Matematik B 2012

Snart drar nationella proven i matematik B igång, och själv är jag ganska nervös. Därför tänkte jag att ni som gjort provet kan komma med lite tips om viktiga saker att kunna etc. Dela med er av era tankar och funderingar helt enkelt!

Min fundering är följande:
Jag har under kursen fått MVG på 4/4 delprov och på dessa fått ihop 5/6 MVG-poäng. Jag ligger alltså på ett solklart MVG. Vad händer om jag sjukanmäler mig och struntar i provet?
Får jag IG? Bortser lärarna från nationella provet och ger mig MVG? Tvingas jag skriva omprov?

Skulle vara jättetacksam för svar!
Vilka är era funderingar inför nationella proven i Matematik B?
Citera
2012-05-20, 22:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsberg
Snart drar nationella proven i matematik B igång, och själv är jag ganska nervös. Därför tänkte jag att ni som gjort provet kan komma med lite tips om viktiga saker att kunna etc. Dela med er av era tankar och funderingar helt enkelt!

Min fundering är följande:
Jag har under kursen fått MVG på 4/4 delprov och på dessa fått ihop 5/6 MVG-poäng. Jag ligger alltså på ett solklart MVG. Vad händer om jag sjukanmäler mig och struntar i provet?
Får jag IG? Bortser lärarna från nationella provet och ger mig MVG? Tvingas jag skriva omprov?

Skulle vara jättetacksam för svar!
Vilka är era funderingar inför nationella proven i Matematik B?

Skriv vg eller bättre på Nationella så har du ditt mvg. Skippa inte det!
Citera
2012-05-20, 22:33
  #11
Medlem
På vår skola säger de att man bara kan höja sig i nationella. Vågar dock inte säga att det är så överallt. Fråga din mattelärare/lärarinna
Citera
2012-05-20, 22:48
  #12
Medlem
PeterForsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckolo
På vår skola säger de att man bara kan höja sig i nationella. Vågar dock inte säga att det är så överallt. Fråga din mattelärare/lärarinna

Det har jag också hört! Kanske ska skicka ett mail till matteläraren och säga att jag känner mig krasslig? Men det känns ju samtidigt som att det måste finnas "regler" för hur frånvaro ska hanteras...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback