Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-05-21, 21:05
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det finns naturligtvis inte någon som helst påbud att tvinga markägare att avverka skog. Fri utveckling är helt och hållet tillåtet.

I det citatet är det faktiskt bara den första meningen som är sann. Lyckligtvis finns det inget avverkningstvång längre. Men helt fri utveckling kan man ju ändå inte ägna sig åt. Till exempel finns det ett planteringstvång som man inte kan komma runt utan att vada genom en större mängd byråkrati.
Citera
2012-05-21, 21:17
  #38
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ndis
I det citatet är det faktiskt bara den första meningen som är sann. Lyckligtvis finns det inget avverkningstvång längre. Men helt fri utveckling kan man ju ändå inte ägna sig åt. Till exempel finns det ett planteringstvång som man inte kan komma runt utan att vada genom en större mängd byråkrati.

Som?
Citera
2012-05-21, 21:18
  #39
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Hur menar du nu?
Vad är ett riktigt träd?
Vad ska man använda träd till tycker du?
Hur menar du att det är bättre på sikt att vänta till att träden vuxit till sig innan man avverkar dem?
Hur menar du att markägare förlorar på kalhyggen? Bara sågad vara?
Är det inte bättre att ta ner träd som är stora än att ödsla tid på små?
Citera
2012-05-21, 21:37
  #40
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
Är det inte bättre att ta ner träd som är stora än att ödsla tid på små?

Bättre hur? Ekonomiskt? I såfall hur ekonomiskt?

Att förlänga omloppstiden på för att få övergrovt virke innebär flera saker.
  • Du minskar ditt nuvärde på skoge. En 100 idag är värd mer än en 100 om tio år.
  • Volymproduktionen minskar om du låter skogen växa längre än kulminationstidpunkten för maximal virkesproduktion.
  • Förhållandet med risk för stormfällning av skog ökar exponentiellt med trädens höjd.
  • Du utnyttjar inte skogen maximala produktionsförmåga då.
  • Grovt virke minskar naturligtvis drivningskostnaderna. Till en viss dimension, därefter behövs det manuellhuggare, vilket är dyrt. Därtill inne det inte att inkomsterna av virket blir högre bara för det är grövre. Premieringen för grovt virke stagnerar oftast vid runt en diameter 30to.
Citera
2012-05-24, 19:38
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Som?

Svårtolkat frågetecken. Men om du vill att jag ska ge exempel på byråkratin som man måste vada genom för att få sköta sin skog efter eget kynne så kan jag inte det. Jag är en lydig skogsägare och när Skogsstyrelsen skickar sina hotbrev om att kompletterande plantering måste ske snarast så planterar jag snarast. Däremot vet jag en grannbonde som fick tillstånd att göra om en avverkad granåker till hagmark. Det fick han. Men inte utan ett flertal platsbesök av olika skogsinspektörer samt en för mig okänd mängd pappersexercis.
Citera
2012-05-29, 12:12
  #42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vad bör våra naturresurser användas till, om inte papper? Kan skogsturism generera samma inkomster?

Med det sagt så verkar det helt uppåt väggarna att markägare ska tvingas avverka skog för att sälja till skogsindustrin.
Enligt Zaremba så omsätter turismen mer pengar än massaindustrin. Nackdelen är att den inte har samma politiska kapital och saknar inflytande då det ofta handlar om familjeföretag.

Hela tanken att skogen bara skall användas till en sak i taget är riktigt vidrig och modernistisk. Om du gallrar din skog så att den blir mera parkig så kan du samtidigt tjäna pengar på turism.
Citera
2012-05-29, 13:57
  #43
Medlem
Fickludds avatar
Maciej Zaremba kommenterar reaktionerna på reportageserien. Maciej Zaremba: I rörelsernas Sverige har skogen ingen talan
Citera
2015-11-04, 22:32
  #44
Medlem
Läste nyss den här artikelserien i dess bokform och jag måste säga att den är skrämmande bra. Det mest skrämmande är förvisso sättet som svensk skogspolitik bedrivs på men de journalistiska kvalitéerna är också skyhöga. Bara att avslöja dessa massiva missförhållanden och publicera dem i pedagogisk form är värt oerhört mycket. Boken är så bra att jag bestämt mig för att köpa ett par stycken och ge bort i julklappar till skogsägande släktingar och bekanta (tyvärr är boken slut hos förlaget, men jag hoppas de hinner åtgärda det innan jul).
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback