Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 16:46
  #853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sanningen är ju den att insynsköp helt saknar relevans som signal för kursutvecklingen.

Kolla på kul insynsköpen i SBB från 40 kr och upp till toppen och ner till 40 kr, det är väl det tydligaste exemplet på hur lite insynsköp betyder.

Per-Olof Söderberg tankade till exempel gladeligen runt två miljoner Ratos B-aktier hösten 2021 med ett GAV runt 50 kr styck, inte precis något man hade haft något för att haka på!
Det påverkar så klart men inte alla gånger.
Ett insynsköp är naturligtvis något positivt och stärker ett case. Men man ska även ta i beaktande helheten i bedömningen. På lång sikt tror jag på Ratos i alla fall.
Citera
2024-04-04, 19:26
  #854
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det påverkar så klart men inte alla gånger.
Ett insynsköp är naturligtvis något positivt och stärker ett case. Men man ska även ta i beaktande helheten i bedömningen. På lång sikt tror jag på Ratos i alla fall.

Jag delar inte din syn på insynsköpen, varför köper folk med insyn stora poster kort före en utdragen nedgång så som i Ratos och SBB? Hade man hakat på Herr Söderberg och köpt på 50 kr 2021 kr så hade man ju ångrat sig rejält!

Det man ska fokusera på är hur många i ledningen som har aktier i bolaget och hur stora innehav, inte tidpunkten för inköpen.
__________________
Senast redigerad av Ringhals3 2024-04-04 kl. 19:31.
Citera
2024-04-04, 19:50
  #855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag delar inte din syn på insynsköpen, varför köper folk med insyn stora poster kort före en utdragen nedgång så som i Ratos och SBB? Hade man hakat på Herr Söderberg och köpt på 50 kr 2021 kr så hade man ju ångrat sig rejält!

Det man ska fokusera på är hur många i ledningen som har aktier i bolaget och hur stora innehav, inte tidpunkten för inköpen.
Vad gäller Ratos nu är det en bra signal men du har visserligen rätt också att se på ägandet i stort. Jag menar inte heller att man ska kasta sig över en aktie med hull och hår enbart för ett insyns köp. Men jag tror vi kan släppa det nu lite och gå vidare?
Citera
2024-04-04, 19:52
  #856
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad gäller Ratos nu är det en bra signal men du har visserligen rätt också att se på ägandet i stort. Jag menar inte heller att man ska kasta sig över en aktie med hull och hår enbart för ett insyns köp. Men jag tror vi kan släppa det nu lite och gå vidare?

Vad bestod den bra signalen av när han köote två miljoner aktier på 50 kr som sedan sjönk sakta men säkert till 30 kr och nu står i 37 kr?

Ratos levererar inte längre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback