Citat:
Ursprungligen postat av LifeSteal
Tjena!
Har en ganska dum fråga...
UFC fighters blir av med deras licens pga dopping på ett år och får sedan börja fighats
Så vad händer efter ett år? blir man "clean" då? o.O
Vi säger om man doppar och sedan blir testad efter ett år, är man clean då?
förlåt för extremt dumma frågan är bara lite nyfiken :P
Först, så måste jag medge att jag skrattade halvt ihjäl av den här tråden. Sitter faktiskt och fnissar nu medan jag skriver detta. Det heter inte "doppa" min vän, det heter Dopa, alltså som i dopning. Okej nu när det var doppat o klart så till saken.
Som du själv säkert vet har dopning blivit allt större i mma kretsar och fler o fler åker dit på det, som tex Tim Sylvia som blev av med sin titel och Thiago Silva som också åkte dit osv. Tanken är att de inte ska ha några fördelar under själva tävlingen, alltså de får inte ha ökad styrka eller kondition osv på grund av ämnet de har använt just då och vara under effekten av det. Därför gäller ett år för att försäkra sig om att de inte har något aktivt i kroppen längre efter den tiden, sen lägger man säkert på lite tid som själva "straffet" för att de dopat sig också. Men som svar till din fråga, ja de anses rena efter den tiden de fått som straff och då kan de få tävla igen, som Thiago Silva som åter anses vara ren och mötte Alex nyligen här i Sverige.
Sedan så har Dana uttlat sig om det här med doping inom UFC. Då var poängen han gjorde att det inte får förekomma under tävlingsformer och deras regler är emot, men han kan kunde inte försäkra om att de tävlande inte använder otillåtna substanser eller dopar sig med steroider under tiden de tränar och håller sig borta från UFC. De testas bara när de ska tävla, inte när de tränar i sina gym. Så om en fighter tränar och dopar sig i ett par år, sedan rensar sysemet och ställer upp för att tävla, ja då har han gjort sig själv starkare/större osv med hjälp av doping men anses ändå ren när han tävlar. Alistair Overeem är ett bra expempel på det.