Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-07, 16:46
  #1
Medlem
Som rubriken lyder. Hur pass mycket mer skadar cannabis unga, i jämförelse med vuxna människor? Det finns folk som påstår att cannabisanvändning gör så att unga hjärnor stannar i utvecklingen, men de diskuteras inte hur mycket som krävs för att stoppa hjärnans utveckling (helt). Jag är själv 18 år och röker ett par gånger i månaden (ligger, trots detta, mycket bra till i skolan) kommer min hjärna sluta att utvecklas pga mitt cannabisbruk? Jag vet även yngre personer som brukar cannabis betydligt mycket oftare, är det "kört" för dem?
Citera
2012-05-07, 16:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeswife
Som rubriken lyder. Hur pass mycket mer skadar cannabis unga, i jämförelse med vuxna människor? Det finns folk som påstår att cannabisanvändning gör så att unga hjärnor stannar i utvecklingen, men de diskuteras inte hur mycket som krävs för att stoppa hjärnans utveckling (helt). Jag är själv 18 år och röker ett par gånger i månaden (ligger, trots detta, mycket bra till i skolan) kommer min hjärna sluta att utvecklas pga mitt cannabisbruk? Jag vet även yngre personer som brukar cannabis betydligt mycket oftare, är det "kört" för dem?

Det var bara här om dagen som en kille postade en länk om just detta. Sök och finn! Men hur som helst så för att göra de hela kort. Du kommer finna dig mer och mer i ditt gräsrökande och därmed så kommer du prioritera bort viktiga saker som du bör och skall få gjort. Nu tänker jag framförallt på skolan. Det är väldigt lätt att hitta ursäkter till att skjuta upp sina läxor eller va de nu än kan vara. Därför bör unga inte röka. Och om du säger att de inte händer dig, så har du jävligt fel. Tänk på din framtid istället
Citera
2012-05-07, 18:43
  #3
Medlem
Bra poänger. Men att du menar att jag har jävligt fel om jag inte tror att detta kommer hända mig håller jag inte med om, det måste ju vara olika från person till person beroende på hur bra kontroll man har på sig själv? Jag tror att jag kan tänka på och planera min framtid och röka i rimliga mängder.
Citera
2012-05-07, 19:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeswife
Bra poänger. Men att du menar att jag har jävligt fel om jag inte tror att detta kommer hända mig håller jag inte med om, det måste ju vara olika från person till person beroende på hur bra kontroll man har på sig själv? Jag tror att jag kan tänka på och planera min framtid och röka i rimliga mängder.

Bra. Jag har sett hur många exempel som helst på varför man inte ska börja i tidig ålder. Dels de där med prioritering. Men även den social biten m.m. Listan är lång. Så de är upp till dig vad du vill göra.

Har postat de här citatet från south park många gånger till unga nyfrälsta:

"Well, Stan, the truth is marijuana probably isn't gonna make you kill people, and...it most likely isn't gonna fund terrorism, but...well, son, pot makes you feel fine with being bored and...it's when you're bored that you should be learning some new skill or discovering some new science or...being creative. If you smoke pot you may grow up to find out that you aren't good at anything"
Citera
2012-05-07, 21:04
  #5
Medlem
Okej det måste jag medge, oerhört vist sagt minst sagt!
Men kan man inte leva ett "vanligt" liv om man håller det till en gång i månaden och inte mer än så, tror du?
Citera
2012-05-09, 23:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeswife
Okej det måste jag medge, oerhört vist sagt minst sagt!
Men kan man inte leva ett "vanligt" liv om man håller det till en gång i månaden och inte mer än så, tror du?

Allt e relativt och vi alla är unika precis som alla andra. Nej men de klart de går. Så jävla trött på alla som bagatelliserar drogen bara. Har du inga viktiga prioriteringar i ditt liv så kör hårt.
Citera
2012-05-10, 10:28
  #7
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipleacher
Allt e relativt och vi alla är unika precis som alla andra. Nej men de klart de går. Så jävla trött på alla som bagatelliserar drogen bara. Har du inga viktiga prioriteringar i ditt liv så kör hårt.


Finns dom som med alla rätta anledningar "bagatelliserar" gräs och det får man ha lika stor förståelse för som man får ha för dom som tänker tvärtom som själva har den egenskapen av att röka.

Jag personligen tycker inte alls det är bra för yngre personer att röka gräs, inte av den anledningen att det skulle ta någon större skada på kroppen utan för att i den åldern har man inte någon större bild av hur verkligheten fungerar så risken är nog mycket större att gräset blir någon sorts inkörningsport.

Jag talar bara utifrån mina erfarenheter från när jag var 13år och uppåt och rökte lite själv samt hade vänner som rökte dagligen och det var ingen höjdare att se en 14åring sitta fast i gräsberoende och ta tjack o annan skit redan då.
Citera
2012-05-10, 10:38
  #8
Medlem
Synesiss avatar
Ett par gånger i månaden kommer nog inte bromsa in utvecklingen av din hjärna någonting alls. Det är ett långvarigt, dagligt bruk som kan hämma utvecklingen.
Citera
2012-05-10, 13:29
  #9
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeswife
Som rubriken lyder. Hur pass mycket mer skadar cannabis unga, i jämförelse med vuxna människor? Det finns folk som påstår att cannabisanvändning gör så att unga hjärnor stannar i utvecklingen, men de diskuteras inte hur mycket som krävs för att stoppa hjärnans utveckling (helt). Jag är själv 18 år och röker ett par gånger i månaden (ligger, trots detta, mycket bra till i skolan) kommer min hjärna sluta att utvecklas pga mitt cannabisbruk? Jag vet även yngre personer som brukar cannabis betydligt mycket oftare, är det "kört" för dem?


Du kan vara lugn, jag "brukar" Cannabis nästan dagligen, jag har inte fått några problem en iaf, är 20 om det spelar någon roll.
Citera
2012-05-10, 15:01
  #10
Avstängd
ParanoidRockers avatar
Lika farligt som alkohol för minderåriga.
Citera
2012-05-10, 19:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParanoidRocker
Lika farligt som alkohol för minderåriga.
Stämmer detta?
De flesta fattar ju att cannabis är mindre farligare för vuxna än alkohol. Men hur är det egentligen för unga? Är alkohol eller cannabis farligast? Någon som vet mer om detta?
Citera
2012-05-10, 20:47
  #12
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativskugga
Stämmer detta?
De flesta fattar ju att cannabis är mindre farligare för vuxna än alkohol. Men hur är det egentligen för unga? Är alkohol eller cannabis farligast? Någon som vet mer om detta?

Allt är inte svart och vitt. Alkohol och cannabis skadar dig på olika sätt. En kväll med cannabis jämfört med en fest med massa alkohol, är nog "mindre farligt". Däremot har cannabis ofta en ganska långsiktig effekt som är svår att förutse.
För att ge ett konkret tips; jag skulle dra ned rökandet till en gång per månad. När du blir äldre är det säkrare att röka oftare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback