2012-05-07, 16:44
Medlem
Har senaste tiden då jag hängt på en hel del annonssidor ramlat över många i den här stilen: http://www.studentannonser.com/se_an...3#.T6fe1OtUwYA
Privatpersoner som säger sig låna ut pengar till andra bara sådär, hur fungerar det egentligen?
Först trodde jag att det bara var något sätt att blåsa människor, men hur skulle det gå till, man betalar ju ingenting till dem? Men det kan ju heller knappast vara säkert att låna ut pengar till höger och vänster, och jag tvivlar på att någon normalt funtad människa skulle göra det.

Framförallt på studentannonser.se så kryllar det av liknande annonser, jag har till och med testat att skriva till någon och han tyckte inte det var några problem att låna ut hundra papp till mig bara jag berättade vad jag skulle ha pengarna till... Svarade förstås inte mer men blev sjukt fundersam.

Någon som vet vad allt det här går ut på? Jag är riktigt nyfiken, hade inte sett det alls förrän för ett par veckor sedan men det kanske är ett välkänt fenomen.
Citera
2012-05-07, 16:57
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarStruck
Har senaste tiden då jag hängt på en hel del annonssidor ramlat över många i den här stilen: http://www.studentannonser.com/se_an...3#.T6fe1OtUwYA
Privatpersoner som säger sig låna ut pengar till andra bara sådär, hur fungerar det egentligen?
Först trodde jag att det bara var något sätt att blåsa människor, men hur skulle det gå till, man betalar ju ingenting till dem? Men det kan ju heller knappast vara säkert att låna ut pengar till höger och vänster, och jag tvivlar på att någon normalt funtad människa skulle göra det.

Framförallt på studentannonser.se så kryllar det av liknande annonser, jag har till och med testat att skriva till någon och han tyckte inte det var några problem att låna ut hundra papp till mig bara jag berättade vad jag skulle ha pengarna till... Svarade förstås inte mer men blev sjukt fundersam.

Någon som vet vad allt det här går ut på? Jag är riktigt nyfiken, hade inte sett det alls förrän för ett par veckor sedan men det kanske är ett välkänt fenomen.

Förmodligen så tillkommer x antal tusen kr i diverse avgifter innan ett lån kan medges och när man har betalt dessa pengar så varken hör eller ser man till dessa individer som ligger bakom annonsen. Bara spekulationer från min sida sett men det låter som en scam när man läser annonsen.
Citera
2012-05-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Förmodligen så tillkommer x antal tusen kr i diverse avgifter innan ett lån kan medges och när man har betalt dessa pengar så varken hör eller ser man till dessa individer som ligger bakom annonsen. Bara spekulationer från min sida sett men det låter som en scam när man läser annonsen.

Jo, det var lite de tankarna jag hade också, att man måste betala in pengar innan man ska få ut sitt lån.. Men vem fan är så korkad? Eller ja det finns väl människor till allt, men kan knappast vara många som är beredda att göra något sådant.
Citera
2012-05-07, 18:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Jo, det var lite de tankarna jag hade också, att man måste betala in pengar innan man ska få ut sitt lån.. Men vem fan är så korkad? Eller ja det finns väl människor till allt, men kan knappast vara många som är beredda att göra något sådant.

Du kan testa att kontakta dessa som har denna typ av låneerbjudande och spela med ett tag för att se vad som händer, lämna dock inte ut dina kontouppgifter då chansen är stor att de på något sätt kan komma att tömma det på pengar, är förmodligen detta de är ute efter. Speciellt om de efterfrågar ditt visakortnummer.

Sedan angående vem som är så dum att de går på dessa typer av skojeri så är det förmodligen naiva och folk i svåra situationer som är i behov av pengar de tenderar att inte tänka rationellt utan tar de halmstrån som finns till hands med följd att de med stor sannolikhet blir lurade.
Citera
2012-05-07, 21:56
Medlem
Citat:
Hej Mr & Mrs Enskilda Lender någon mun som vill erbjuda ett lån på € 5.000 till € 100 miljoner någon kunna betala tillbaka med ränta på 2% på kort, medellång och lång sikt för alla som behöver att skapa små företag, kommer personliga investeringar för sina intressen göras överkomliga det begärda beloppet. Jag gör också lokala lån och internationella lån till människor runt om i världen. Jag är bara säker och tillförlitlig. Kontakta mig idag och låt mig veta hur mycket pengar du vill låna. Jag är redo att träffa mina kandidater väl inom den angivna tiden

Var det detta som fick dig att få känslan av att det kunde vara lurendrejeri?

En variant av Nigeriabrev är min gissning. Betala en massa kringkostnader och sen

Ibland går det att läsa om lurade människor i kvällstidningarna men VARFÖR går man på en sån nit? Det enda sättet som jag kan tänka mig är om det skrivs ett mycket personligt pappersbrev med hänvisning till gamla släktingar, men det erfordrar lite efterforskningar och det är ganska tidskrävande så timpenningen blir betydligt lägre. Men att en negerkung kontaktar MIG av alla människor och behöver MIN hjälp att smussla ut en mindre förmögenhet. Vissa förtjänar nästan att bli avlurade sina besparingar. Bättre att då inte ha några...
Citera
2012-05-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WePee
Var det detta som fick dig att få känslan av att det kunde vara lurendrejeri?

En variant av Nigeriabrev är min gissning. Betala en massa kringkostnader och sen

Ibland går det att läsa om lurade människor i kvällstidningarna men VARFÖR går man på en sån nit? Det enda sättet som jag kan tänka mig är om det skrivs ett mycket personligt pappersbrev med hänvisning till gamla släktingar, men det erfordrar lite efterforskningar och det är ganska tidskrävande så timpenningen blir betydligt lägre. Men att en negerkung kontaktar MIG av alla människor och behöver MIN hjälp att smussla ut en mindre förmögenhet. Vissa förtjänar nästan att bli avlurade sina besparingar. Bättre att då inte ha några...

Haha den jag länkade till var rätt uppenbart helt skev, finns åtminstone rätt många som faktiskt kan skriva ordentlig svenska..

Men jag testade att skriva till en annan och spelade med lite att jag ville låna 100k. Frågade vad de har för säkerhet för att våga låna ut pengar till mig och om jag kunde få reda på mer om personen som ger mig pengarna så jag vet var de kommer ifrån.
Då fick jag en bild på ett ID-kort skickat till mig "så du vet att det verkligen är jag och har mina uppgifter" och sen ville de att jag skulle skicka en bild på mitt ID-kort..
Vilket jag såklart inte gjort så kan nog inte gå vidare mer med det. Men det kan väl inte vara hela grejen, att de vill ha bild på ID-kort? Kan man göra särskilt mycket med det? Hade förstått om det var mitt visakort de ville ha bild på.
Citera
2012-05-08, 13:30
Medlem
nattbushcitys avatar
Citat:
Men det kan väl inte vara hela grejen, att de vill ha bild på ID-kort? Kan man göra särskilt mycket med det? Hade förstått om det var mitt visakort de ville ha bild på.

Har man inte sin signatur på ID-kortet? De kanske vill ha den så att de kan förfalska underskriften?
Citera
2012-05-08, 13:50
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Då fick jag en bild på ett ID-kort skickat till mig "så du vet att det verkligen är jag och har mina uppgifter" och sen ville de att jag skulle skicka en bild på mitt ID-kort..
Vilket jag såklart inte gjort så kan nog inte gå vidare mer med det. Men det kan väl inte vara hela grejen, att de vill ha bild på ID-kort? Kan man göra särskilt mycket med det? Hade förstått om det var mitt visakort de ville ha bild på.
Det går väl runt och runt, dvs. att de visar upp ditt ID till nästa person som frågar, dennes ID till personen därefter osv. osv. Det är ju betydligt mer trovärdigt att ha ett svenskt ID än någon slags legitimation utfärdad i Bolivia eller Somalia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in