Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-07, 14:40
  #1
Avstängd
Ridiculousnesss avatar
Är trött på att behöva plöja igenom miljontals sidor i olika forumkategorier för att få enkla och snabba svar så tycker det behövs en tråd där chatt om resmålen är OT och där kort och koncis information är den enda godkända topicen.

Jag vädjar till våra FB-gudar som bor eller har bott i Asien att komma med sina tips och kunskaper!

Följande är det enda som ska diskuteras i tråden:
- Visum (vilka varianter som är bra, hur man förlänger dessa bäst osv)
- Bostäder (priser, vilka områden som är bra, om el och vatten ingår oftast osv)
- Platser att föredra (finns många ställen att flytta till men vilka är att rekommendera)
- Expats (tips om platser där andra utflyttade finns och hur gemenskapen fungerar där)

Tråden handlar inte om priset på en hora eller om priset på spriten. Tråden ska hållas ren och det ska vara lätt att få översikt över rent praktiska tips av folk som verkligen vet vad som gäller och som själva varit på plats.

Tänker själv inte bidra med tips då jag är mer intresserad av vad som gäller för att kunna planera en eventuell egen flytt någon gång i livet och tycker att övriga trådar är ren skit och alldeles för mycket en chatt om framförallt horor och sprit.

Men insamlat från andra i Thailandsdelen så finns alltså boende i norra Thailand från 600 kr i månaden till kanske mer trevligt boende kring 2000 kr i månaden. Det är billigare att bo i norra Thailand än mellersta/södra och billigare i små städer än större. Finns färre turister i Chiang Mai i norra Thailand än i Bangkok/Phuket men däremot en hel del expats. Äter man ute hela tiden och då thailändskt så går det på max 100 kr per dag. Med hjälp av visumreglerna så ska det tydligen vara möjligt att kunna vara bosatt i Thailand men har inte än riktigt greppat hur detta går till exakt.
Citera
2017-08-15, 10:12
  #2
Medlem
Jag funderar på chiang mai till vintern, är bara 19 och har inte rest så mycket. Vad är en realistisk budget där nere? Jobbar från laptopen vilket är trevligt, men är ju inte rik direkt..
Citera
2017-08-15, 10:49
  #3
Medlem
flaskborstes avatar
"Asien" är ju lite vagt.. Är det Uzbekistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Kirgizistan, Mogoliet eller liknande som avses ? Thailand ligger i Sydostasien så det finns mängder med länder att välja på.

Några exempel..
Pakistan, Nepal, Bhutan och Bangladesh
Syrien, Libanon, Israel, Palestina och Jordanien

Sydostasien
Malaysia, Brunei, Filippinerna, Singapore, Thailand,Borneo, Östtimor, Burma mf.

Priser och möjlighet att flytta till länderna är väldigt olika och detsamma gäller levnadskostnader.

Eftersom du nämner Thailand så är det väl Sydostasien du menar med Asien ?

Stora skillnader mellan ex Japan och Filippinerna så rent generellt är det svårt att ge tips om inte något land/länder specificeras. Jag har rest en del i just Sydostasien och bott några år i Filippinerna och månadsvis i ex Indonesien och Syd Korea.

Är man som jag gift med en Filippinska så kan man stanna i landet upp till 1 år på ett "Balik Bayan" visa..när året gott så kan man antingen resa en sväng till ex Hong kong eller förlänga i 3 månaders perioder.
Citera
2017-08-18, 10:14
  #4
Medlem
MatiasAndresTravels avatar
Jag bor i Asien sedan tre-fyra år tillbaka och har bott i längre perioder i både Thailand, Kambodja och Vietnam.

I Thailand har jag bott för allt mellan 4000-8000 THB i månaden (ca. 1000-2000 kr) för ett någorlunda fint och möblerat rum eller lägenhet. Detta var i norra delarna (Chiang Mai och Pai)

I Kambodja bor jag bott för mellan 120-200 USD i månaden (ca. 1000-1600 kr) men då har jag varit tvungen att betala el och/eller vatten. Det har jag dock sluppit när jag bott långtid på hotell eller hostel. Detta var för Phnom Penh och Battambang.

I Vietnam bodde jag för 210 USD i månaden (ca. 1700 kr) och då betalade jag extra för el och vatten. Detta var i Hanoi.

Jag har trivs bra i alla länder jag har besökt i Asien men Kambodja är enklare när det kommer till visum, något som drar ned betyget för Thailand. I Kambodja kan du skaffa så kallat "businessvisa" och förlänga tills du tröttnar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1864794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback