Har lite föreläsningar inspelade via ljudinspelaren på min dator. Man hör ju vad han säger men ljudet är ju långt ifrån perfekt, ofta lite för lågt. Vore grymt om man kunde processa dessa lite lätt och dra över dom till ipoden och lyssna på promenader etc. Någon som vet lättaste sättet att höja volymen och få det låta bra? Min upplevelse är att bara öka volymen med 25% t ex gör att massa annat brus och skit kommer fram. Har förresten camtasia och testat brusreducering och vet inte riktigt om det passar för det här. Några tips om inställningar eller program mottas varmt!
Jag brukar använda Goldwave och öka volymen 100% och lägga på ett lågpassfilter och sedan spara i lämpligt format. Funkar oftast helt ok, klart det inte blir hifi men tydligare.
Senast redigerad av kimdah2002 2012-05-07 kl. 11:37.
Helt ologisk forumindelning men aja. Någon som har några tips? Vi pratar alltså inte om musik eller något utan vill bara ha en klarare röst. Audacity har väl kanske isf inga passande funktioner?
I Audacity skulle jag först köra ett högpassfilter för att ta bort det värsta väsandet av luftkonditioneringen. Därefter hitta ett tyst parti på ett par sekunder och sätta det som brusprofil, därefter markera hela klippet och ta bort brus, till slut förstärka volymen, kanske finlira lite med equalizern, men inte så mycket mer än så.
I Audacity skulle jag först köra ett högpassfilter för att ta bort det värsta väsandet av luftkonditioneringen. Därefter hitta ett tyst parti på ett par sekunder och sätta det som brusprofil, därefter markera hela klippet och ta bort brus, till slut förstärka volymen, kanske finlira lite med equalizern, men inte så mycket mer än så.
Brus brukar vara högfrekvent, åtminstone i min värld Lågpassfilter, alltså.
Jag installerade goldwave iaf och ökade volym till 150%. Sen la jag på ett lowpass-filter o jag vet inte vad jag ska ställa in där. Får välja mellan static och dynamic och sen också steepness vilket inte säger mig jättemycket. Default är på 5. Blir det bra eller? En annan sak, finns också initial cutoff som är på default på 1000 Hz
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!