Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-07, 11:06
  #1
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Hej!

Jag har en två år gammal varmvattenberedare från Metro.

Den har fungerat felfritt i två år men för en vecka sedan kände jag att det luktade bränt om den. Efter ytterliggare några dagar så la den av helt. Den är kopplad till en 3fas och två av 10 A säkringar hade gått i proppskåpet. En reparatör kom ut och bytte elpatron det luktade bränt igen på kvällen men reparatören menade på att de kunde vara att den fick arbeta extra hårt då den var helt tom på varmvatten. De fungerade bra, lukten försvann men efter 3 dagar så la den av igen och i proppskåpet hade samma säkringar gått igen. Jag bytte säkringar men den är fortfarande helt död.
Jag har inte haft något problem annars i huset med elen och jordfelsbrytare är instalerad.

Vad kan felet vara? Reparatören säger att han aldrig varit med om något liknande.
Citera
2012-05-07, 13:53
  #2
Medlem
Reparatören verkar inte ha nån koll på vad han sysslar med. Man startar ALDRIG en vvb tom eftersom den bränner sönder då.

Citat:
Elinstallation
Varmvattenberedaren skall vara vattenfylld innan strömmen kopplas på, kontrollera detta genom att öppna en varmvattenkran.

http://www.metrotherm.se/pdf/mos_vvb_0908.pdf
Citera
2012-05-07, 13:55
  #3
Medlem
Här kanske du kan få lite info
http://www.byggahus.se/forum/vatten-...nberedare.html
Citera
2012-05-07, 19:24
  #4
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaZudan
Reparatören verkar inte ha nån koll på vad han sysslar med. Man startar ALDRIG en vvb tom eftersom den bränner sönder då.


Jag tror mera på att han syftade på att VVB var full med kallt vatten ,dvs "tom" på varmvatten och därför fick den jobbar längre/hårdare.

Kanske dålig kvalite på dom nya elementen ,jo tyvärr är många reservdelar av kass kvalite nuförtiden.

En annan sak som jag själv råkat ut för är att man måste rengöra hela VVB invändigt vid element byte OM det kommer ut stora mängder kalkliknande avlagringar vid bytet ,gör man inte detta kommer skiten att lägga sig på den nya element slingan och den går sönder i förtid ,visserligen brukar den hålla minst ett par månader ändå men....
Sådana här avlagringar beror på något i vattnet som bildar kalk liknande avlagringar runt element slingorna och får dessa att spricka vid drift.
Oftast får man byta till element patron som är av rostfritt stål (dyr som helvete!)
Citera
2012-05-07, 20:18
  #5
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Oftast får man byta till element patron som är av rostfritt stål (dyr som helvete!)

http://www.rinkabyror.se/artikel/els...rf-2-0-kw-r32/

De behöver uppenbarligen inte vara jättedyra. Dock vet jag inte hur det är med patroner som passar just den beredaren.
Citera
2012-05-07, 22:23
  #6
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
http://www.rinkabyror.se/artikel/els...rf-2-0-kw-r32/

De behöver uppenbarligen inte vara jättedyra. Dock vet jag inte hur det är med patroner som passar just den beredaren.
Det verkar som att Metros elpatron ligger i ett dykrör. Här är en bottendel:
http://www.vvsobadrum.se/pub_images/...49846_2551.jpg

Detta betyder att patronen aldrig är i direktkontakt med vattnet utan ligger torrt i en tub där patronen värmer igenom tubrör till vattnet.
Fördelen är att det är enklare att byta patronen då man slipper tömma beredaren på vatten vid byte.
Nackdelen är att patronerna håller sämre.

EDIT: TS, i ditt fall kan det vara så att dykröret läcker igenom vatten från beredaren. Det behöver inte handla om stora mängder för att det ska kortsluta elementet.
Ett tips är att mäta elementet. Gör beredaren strömlös, koppla bort stiften på elementet och ohm-mät.
Man kan även göra ett isolationstest för att se ifall det banar ut i jord.

Att endast två säkringar löser tyder på att den bara går på två faser och inte tre som du säger.
Förmodligen sitter det ett enda element på 400v och det är två faser.
__________________
Senast redigerad av kakburk 2012-05-07 kl. 22:32.
Citera
2012-05-07, 22:49
  #7
Medlem
kakburks avatar
Här är ett metro steatitelement som jag nästan helt säkert kan säga passa till din beredare.
Det ligger, som jag skrev i mitt förra inlägg, torrt i ett dykrör.
http://www.rinkabyror.se/artikel/met...ement-55-300l/

Jag tror inte det är fel på elementet i din beredare och ska jag vara ärlig så tror jag inte det ursprungliga elementet heller var sönder.
Problemet ligger troligtvis i att dykröret läcker vatten.
Nu undrar du varför vvs-montören inte upptäckte det.
Svaret är att han inte såg det. Röret är gjort av metall. När beredaren är kall kan den vara tät men metallen är koefficient med värmen vilket betyder att sprickan vidgar sig när den blir varm och börjar då droppa.
Ohm-mätte vvs-montören elementet innan han bytte?
Isolationstestade?
Efterinspekterade?
Citera
2012-05-08, 10:40
  #8
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Här är ett metro steatitelement som jag nästan helt säkert kan säga passa till din beredare.
Det ligger, som jag skrev i mitt förra inlägg, torrt i ett dykrör.
http://www.rinkabyror.se/artikel/met...ement-55-300l/

Jag tror inte det är fel på elementet i din beredare och ska jag vara ärlig så tror jag inte det ursprungliga elementet heller var sönder.
Problemet ligger troligtvis i att dykröret läcker vatten.
Nu undrar du varför vvs-montören inte upptäckte det.
Svaret är att han inte såg det. Röret är gjort av metall. När beredaren är kall kan den vara tät men metallen är koefficient med värmen vilket betyder att sprickan vidgar sig när den blir varm och börjar då droppa.
Ohm-mätte vvs-montören elementet innan han bytte?
Isolationstestade?
Efterinspekterade?

Tack för informationen. Nu är jag lite klokare. Intressant att dykröret kan läcka vatten utan att det syns. Ska ta upp det med reparatören.
Citera
2015-01-24, 09:11
  #9
Medlem
Hej !
Jag har precis fått samma problem med exakt samma fabrikat av varmvattenberedare.
Båda proppar i skåpet har gått och Metro Therm beredaren värmer inte längre.

Hur gjorde du för att lösa problemet ? Man vill ju inte köpa ett nytt element för 1.500kr bara för att det ska gå sönder igen efter en vecka ?
Citera
2015-01-24, 18:45
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Hej !
Jag har precis fått samma problem med exakt samma fabrikat av varmvattenberedare.
Båda proppar i skåpet har gått och Metro Therm beredaren värmer inte längre.

Hur gjorde du för att lösa problemet ? Man vill ju inte köpa ett nytt element för 1.500kr bara för att det ska gå sönder igen efter en vecka ?

Om du inte vet hur du ska gå tillväga så får du nog ringa rörkrökare eller person med kunskap. Går dina säkringar sönder omgående när du slår till vvb? Din elpatron är med stor sannolikhet sönder, såvida det inte läckt in vatten och kortslutit, men eftersom föregående svar visar att elpatronen sitter i ett dykrör (steatitelement antar jag nu) så är det inte troligt.

Men om metro therm haft modeller där steatitelement inte använts så kan det ju givetvis vara pga en läcka.
Citera
2015-01-28, 23:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Om du inte vet hur du ska gå tillväga så får du nog ringa rörkrökare eller person med kunskap. Går dina säkringar sönder omgående när du slår till vvb? Din elpatron är med stor sannolikhet sönder, såvida det inte läckt in vatten och kortslutit, men eftersom föregående svar visar att elpatronen sitter i ett dykrör (steatitelement antar jag nu) så är det inte troligt.

Men om metro therm haft modeller där steatitelement inte använts så kan det ju givetvis vara pga en läcka.


Har precis beställt ett nytt steatilelement och monterat dit.
Fungerar bra än så länge såhär 8 timmar senare och den har värmt upp vattnet.
Doften som påminner om bränd keramik som föregående talare nämner kan även jag känna. Tror inte jag haft någon läcka i dykröret då jag inte sett någon antydan till vatten. Måste säga att det är dålig kvalitet på grejjerna om steatilelementet endast håller i 4 fjuttiga år !!!
Citera
2015-02-08, 17:01
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Har precis beställt ett nytt steatilelement och monterat dit.
Fungerar bra än så länge såhär 8 timmar senare och den har värmt upp vattnet.
Doften som påminner om bränd keramik som föregående talare nämner kan även jag känna. Tror inte jag haft någon läcka i dykröret då jag inte sett någon antydan till vatten. Måste säga att det är dålig kvalitet på grejjerna om steatilelementet endast håller i 4 fjuttiga år !!!

Steatitelement har jag bytt ut ganska många och dom verkar ha en tendens att gå sönder oftare. Orsaken vet jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback