Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-06, 23:45
  #1
Medlem
Zoxxys avatar
Tja! Farsan vill köpa en Rolex, varpå jag tipsa om att jag tror det kan finnas pengar på att tjäna på att inte köpa den i Sverige, om inte annat passa på att få en kul resa när man ändå tjänar pengar (vi måste alltså inte gå vinns på klockan om man räknar in resan).

Nu är frågan, vart? Vi är väll främst inriktade på Now York eller London, men frågan är, vart fan kan jag kolla för att se priser och vart det faktiskt är billigare?

Rolex hemsida ger ju inte direkt några svar på vad de kan kosta...

Tacksam för all hjälp!
Citera
2012-05-06, 23:49
  #2
Medlem
lundagrens avatar
Kostar i princip samma överallt i världen. Handlar om nån tusing i växelkursskillnad hit och dit
Citera
2012-05-06, 23:53
  #3
Medlem
Zoxxys avatar
Med dagens valutor kan det ju bara inte stämma?
Det lär ju kunna variera på iaf ~15%
Citera
2012-05-07, 01:13
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Sen har du ju svensk moms att ta hänsyn till också.
Citera
2012-05-07, 08:33
  #5
Medlem
Zoxxys avatar
Jo man om man tar på sig klockan, och har lite tur, kan man ju slippa det
Citera
2012-05-07, 12:20
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoxxy
Jo man om man tar på sig klockan, och har lite tur, kan man ju slippa det

Humm, du tänker på när man tar den genom tullen - givetvis har man den på armen då man går igenom.

Jag tänkte i jämförelse med att man dels får en valutaskillnad plus en momsskillnad då utländsk moms oftast är lägre.
Citera
2012-05-07, 16:37
  #7
Medlem
Zoxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Humm, du tänker på när man tar den genom tullen - givetvis har man den på armen då man går igenom.

Jag tänkte i jämförelse med att man dels får en valutaskillnad plus en momsskillnad då utländsk moms oftast är lägre.

Jaha, jo det är sant! Men det är ju sådant jag menar, vart ser man vad olika länderna faktiskt tar i moms?

Och ja, jag tänkte på momsen man kan åka på i tullen
Citera
2012-05-07, 17:28
  #8
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoxxy
Och ja, jag tänkte på momsen man kan åka på i tullen

Jag har aldrig råkat ut för detta, ej heller hört om någon annan som har det, har du?
Citera
2012-05-07, 18:04
  #9
Medlem
Zoxxys avatar
Att åka på en moms i tullen? Ja många gånger, vänner med datorer på Japan, och även min mamma som köpte med en ipad (1:a) från usa tidigare...

Men några tips på vart man kan hitta detta med moms i olika länder mm?
Citera
2012-05-08, 07:32
  #10
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoxxy
Men några tips på vart man kan hitta detta med moms i olika länder mm?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...s_by_tax_rates

I länder/territorier som Bermuda, Caymanöarna, Hong Kong, Singapore och UAE kan du hitta klockor till ett lägre pris än i Europa. Kan inte uttala mig specifikt om Rolex, men andra märken (samma nivå och finare) är billigare där.
Citera
2012-05-08, 08:57
  #11
Medlem
lundagrens avatar
Var i ny och kollade på rolex och omega i höstas, samma pris som i Sverige. Omega var till och med lite dyrare efter skattpåslag. Glöm inte att sådant aldrig står i priset i USA utan lägga på först vid köp.
Citera
2012-05-08, 18:49
  #12
Medlem
Det är MYCKET billigare om du går via en gråhandlare i USA, så ja, det är värt att kolla upp och fixa när du väl är där. Du kan ju göra 30-40% på vissa ur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback