2005-03-01, 17:20
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apophis
häviäjä = förlorare

hääyöaihe = skulle kunna betyda bröllopsnattsavsikt...
hääyö betyder just bröllopsnatt och ordet aihe kan betyda en massa olika saker
bl a orsak, tema, ämne, motiv, skäl osv....

Du blandar ihop aie och aihe. Det förra betyder 'intention, avsikt' och det senare 'skäl, orsak; ämne, tema'. http://lexikon.nada.kth.se/sve-fin.shtml
http://efe.scape.net/index.php
Citera
2005-03-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Du blandar ihop aie och aihe. Det förra betyder 'intention, avsikt' och det senare 'skäl, orsak; ämne, tema'. http://lexikon.nada.kth.se/sve-fin.shtml
http://efe.scape.net/index.php

det är sant. My bad...
Citera
2006-02-02, 05:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
BARA konsonanter finns i i det serbokratiska namnet på Korfu - "Krf".
Ön Krk ligger utanför kroatiska kusten. Jag vet två som heter Brdar och Grgic i efternamn. "Srce" (uttalas srtse) betyder hjärta, "crno" (uttalas tsrnå) svart.

"Trg" eller nåt i den stilen betyder handel, och har samma ursprung som svenskans "torg" (ställe där man bedriver handel) och som lånats in från slaviska språk. I rumänskan (latinskt språk) betyder samma ord, "târg", en köping, en liten stad med handelsrättigheter (Târgovis,te, Târgu Mures, )

Även det svenska ordet "TV" består av bara konsonanter. :-)
Citera
2006-02-02, 08:24
Medlem
St. Pinocchios avatar
Riesenschnauser , observera att detta är ett svenskt ord. På tyska heter det riesenschnauzer med Z. Som bonus bjuder jag på ett ord med tre likadana vokaler i följd ; kyrkooordning.
Citera
2006-02-02, 08:33
Medlem
Tacoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St. Pinocchio
Riesenschnauser , oservera att detta är ett svenskt ord. På tyska heter det riesenschnauzer med Z. Som bonus bjuder jag på ett ord med tre likadana konsonanter i följd ; kyrkooordning.

Zoooordning
Citera
2006-02-02, 16:08
Medlem
Troians avatar
Det finns ett samhälle strax utanför Helsingborg som heter Råå. Genom där rinner en å, och jag tror det simmar ålar där! Råååål!
Citera
2006-02-04, 21:54
Medlem
Egon3s avatar
Ordet skälmskt är kanske ett rekord i relativa termer, 875 promille konsonanter!

Ordet världsschlager med 8 konsonanter i följd verkar inte ens sökt(?).
Det kan nog sägas om marschschlager.

Ovidkommande kommentar: SSU har 667 promille [konsonanter].
Citera
2006-02-04, 22:02
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
... Råååål!
Min granne är på resa i/på Nya Zeeland. De korta rapporterna via e-brev är skrivna på svenska med aa/ae/oe i stället för å/ä/ö på grund av utlandets brist på relevanta tangenter.

-- Mycket kuperat landskap, paaminnande om delar av Norge. Mjuka vaenliga maenniskor. Vi trivs helt enkelt jaettebra haer.

Det är tur för grannen att de nyzeeländska fjorderna inte kryllar av raaaaaaaal.
Citera
2006-02-08, 11:30
Medlem
CurryCurres avatar
Bland mer etablerade sammansatta ord (Skulle öht inte fatta vad någon menade med en borsjtjschlager) borde väl världsspråk vara hyfsat med sina 7 konsonanter i följd.

Det längsta antalet vokaler i ett ord/namn som är allmänt känt jag kan komma på, är Kanarieöarna.
Citera
2006-02-08, 18:03
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Bland mer etablerade sammansatta ord (Skulle öht inte fatta vad någon menade med en borsjtjschlager) borde väl världsspråk vara hyfsat med sina 7 konsonanter i följd.

Det längsta antalet vokaler i ett ord/namn som är allmänt känt jag kan komma på, är Kanarieöarna.

På engelska har man queueing. 5/8 vokaler, och dessutom i rad!
Citera
2006-02-09, 14:05
Medlem
Sinitsins avatar
Har för mig att jag läste någonstans att det estniska ordet "jäääärne" är fullt legitimt och ska betyda "isens rand". Nu är min kunskap om finsk-ugriska språk ytterst begränsad så det finns en risk att jag är totalt ute och cyklar.
Citera
2006-04-13, 09:39
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinitsin
Har för mig att jag läste någonstans att det estniska ordet "jäääärne" är fullt legitimt och ska betyda "isens rand". Nu är min kunskap om finsk-ugriska språk ytterst begränsad så det finns en risk att jag är totalt ute och cyklar.

Inte cyklar du helt över iskanten, åtminstone. Jäääär betyder iskant, isrand och är sammansatt av orden jää, is och äär, kant. Ändelsen -ne gör ordet till adjektiv. Jäääärne skulle alltså betyda "den vid isranden belägna".

Andra mer hypotetiska exempel på estniska ord med fyrdubbla vokaler är kuuuurija, månforskare, och töööö, arbetsnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in